CrispyChris skrev:
Hej vi gör en intressekoll på en ny typ av verkstad!
Vi undrar om det finns personer i göteborgsområdet som hade varit intresserade av att ha ett månadsmedlemskap på en verkstad med billyft och verktyg. Vi vill få detta att gå ihop och är inte nödvändigtvis intresserade av att dra in massa pengar. Det ska vara ett trevligt ställe att åkta till när man under helgen vill mecka med bil motorcykel eller annat.
Hade detta varit intressant? Är det rimligt att betala 2000kr i månaden för den typen av månadsmedlemskap?
Har ni fler tankar om detta?
Billyft, tryckluft och 230v enfas eluttag är det enda man kan ha gemensamt - anser jag.
Inom gruppen kan en ha en MIG-svets, en annan en bromsluftare, en tredje kan ha vissa tryckluftverktyg, en fjärde kan ha en uppsättning avdragare o s v.
Men handverktyg ska var och en ha sin egen uppsättning.
Låt säga att man betalar 2.000:- i fast månadsavgift. För denna avgift ska man vara berättigad till ett visst antal timmar i lokalen. Ska finnas möjlighet att byta timmar med andra - alternativt "samla på sig" timmar eller stå i skuld med timmar till annan(om ett jobb skulle visa sig dra ut på tiden p g a väntan på delar etc).
Ett problem kan bli med städningen. Ev kan man göra som vi gjorde i en båtklubb. Vi reducerade avgiften för dom som utförde vecko-/månads-/säsongsstädningen.
Om inte alla timmar i lokalen blir bokade för medlemmar kan enskilda medlemmar boka ytterligare tid, i mån av tillgång, mot extra avgift. Bokas i s f enl tvättstugelista.
Frågor som bör kommas över ens om innan man startar är om alla ska tillgång till tryckluft, 3-fas 400 volt etc.
Gemensamt omklädningsrum med tvättmöjligheter och WC är nog ett måste = ingår i månadshyran.
Ev gemensamt sammanträdes-/klubbrum bör ingå i månadshyran.
Ev övernattningsrum får hyras separat som tillägg till månadsavgiften.
Problem som måste lösas är avfallsfrågan - speciellt spilloljans hantering - Absol etc.
Allra störst problem med medlemmar som missköter sig och inte betalar månadsavgiften - sanktioner?
Ursäkta om jag verkar negativ och målar hela idén i moll - men man måste tänka framåt - lätt att vara kompisar i början - men sen?