7741
Sök

2 taktsolja i 1.9 TDI (pump duse)

690 Inlägg
24 september 2011
Trådstartare
Har en Passat 1.9TDI -05
Har hört att man kan/bör hälla i lite 2-t olja vid tankning... men fråga är om detta är OK till just denna motor osv och bil??

Tack på förhand!

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
24 september 2011
Varför funderar du på att hälla i det?

Supraman
2 300 Inlägg
24 september 2011
Har du problem med den.
2 taktsolja e ett gammalt knep men e allt som de ska så häll inte i nått extra

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
24 september 2011
De är väl för rökens skull ^^

Nä men de smörjer väl. Jag har ingen aning om hur en commonrail ser ut ( för de är väl det som sitter i passatten? ) och om smörjning fyller någon funktion på en sådan konstrukton. Kan förstå att det kan vara bra för en gammal hedlig mek-diesel

604 Inlägg
24 september 2011
Varför?

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

690 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
Nej det är inga problem med bilen alls.
Det är en Pump Düse så mig veteligen så finns det inget commonrail.

Dock så är Dieseln i sverige väldigt torr/sträv eller hur man ska kalla det... Detta kan på sikt "skada" pump och spridare att dom inte smörjs som med diesel från många andra länder som är fetare.

Min fråga är mest nu om det är ok att göra detta på PD motor som 1.9TDI är? Tänkte på att det är högtrycksinsprutning på uppåt 2500bar och jag vet att högt tryck och olja inte alltid hänger ihop då jag hållt på en del med Pneumatik tidigare.

83 Inlägg
27 september 2011
Annars kan du väl slå i någon form av dieseltillsats, typ redline eller något liknande?

690 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
Jo visst det går ju det med... men 170:- för en flaska RedLine 85 är ju ett rån om man jämnför mot vanlig 2t olja...

83 Inlägg
27 september 2011
AEN skrev:
Jo visst det går ju det med... men 170:- för en flaska RedLine 85 är ju ett rån om man jämnför mot vanlig 2t olja...

Visst är den dyrare, men den räcker ju till några tankar så det blir ju inte många kronor per tank.

690 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
jo sant.. en flaska räcker till ca 380l om man nu lyckas måtta det så pass bra genom flaskan... det motsvarar ca 5-6 veckor för mig

83 Inlägg
27 september 2011
Ja men då vart det ju inte så farligt:)

690 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
Nej men fortfaranade billigare och enklare med 2t-olja om det går :-)

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
27 september 2011
Tillsatserna gör ju mer än bara smörjer, tex cetanhöjande, motverkar bakterier osv.
Jag kör så gott som alltid med tillsats, just nu TriPak men varierar lite vad jag köper...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

429 Inlägg
27 september 2011
Ulf_W skrev:
Tillsatserna gör ju mer än bara smörjer, tex cetanhöjande, motverkar bakterier osv.
Jag kör så gott som alltid med tillsats, just nu TriPak men varierar lite vad jag köper...

Känner du någon skillnad då? eller inbillar du dig skillnaden? wink

429 Inlägg
27 september 2011
skalman1 skrev:
Preems nya diesel är skitdålig så iaf jag måste ha i tillsatser, speciellt i traktorn men även firmabilen går hårdare.
Även Scanian i firman började gå hårt.

Tycker de låter ytterst otroligt, men varför skulle du ljuga? Vad blir skillnaden med tillsatser i då?

552 Inlägg
27 september 2011
Räkna med lite mer sot ifall du späder med olja. Extra sot lär ju leda till att partikelfiltret blir sämre/kasst med tiden. Jag hade bara tankat och kört, byt diesel filter med jämna mellanrum (vilket är underskattat på dieselar) smile

Släng i lite Redline eller valfri skitprodukt från tex. Biltema. Vilket jag tycker är slöseri på en såpass ny bil.

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
27 september 2011
Swemil93 skrev:
Känner du någon skillnad då? eller inbillar du dig skillnaden? wink

TriPak känns iaf inte lika mycket som Wynn´s PowerBoost, med den känns verkligen skillnad...
Dock hade jag bara 0,6 i K-värde på bes med TriPak i tanken så det utlovade lägre sotutsläppet verkar ju stämma iaf.

Smålänning
7 887 Inlägg
27 september 2011
Bossen köper fet diesel utan RME-tillsats och sådant, hans L200 drar 2 dl mindre milen med den, än med mackdiesel.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

429 Inlägg
27 september 2011
skalman1 skrev:
Swemil93 skrev:
skalman1 skrev:
Preems nya diesel är skitdålig så iaf jag måste ha i tillsatser, speciellt i traktorn men även firmabilen går hårdare.
Även Scanian i firman började gå hårt.

Tycker de låter ytterst otroligt, men varför skulle du ljuga? Vad blir skillnaden med tillsatser i då?

Det hårda knackandet försvinner och motorerna blir starkare.

Det blev extremt uppenbart när jag provtryckte spridarna till traktorn.
Med preems äldre diesel som jag hade i dunk så duschade spridarna perfekt, med preems nuvarande diesel så blev det mer strålar än dimma.

Troligtvis är dieseln så kärv så att spridarspetsarna flippar ut.

Tråkigt o höra sad man tycker ju att utväcklingen borde gå frammåt...

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
27 september 2011
Swemil93 skrev:
Tråkigt o höra sad man tycker ju att utväcklingen borde gå frammåt...

Tyvärr inte, dieseln blir mer och mer utspädd, energivärdet sjunker och förbrukningen ökar.
Snart går det väl inte ens åka på blasket...

Sök