it_mutt skrev:
A-Ekblad skrev:
Ja det ska ju inte vara för enkelt =P
Men hur funkar det då med ET och centrum? Hur mycket får det diffa, finns det någon tumregel här?
Tack och bock!
Har du 63,4 i centrum, så får det givetvis inte vara mindre än det, större fungerar, men då sätter man en "navring" så att fälgen centreras (en plastring som man trycker dit på fälgen).
ET är lite krångligare, för, ska man vara riktigt säker, så beror det på bredden på fälgen också.
Men, att gå upp eller ner "lite" är sällan några problem. För att förklara lite enkelt;
ET mått visar hur långt in eller ut fälgen sitter i förhållande till fälgens mittpunkt.
Exempel : 6.5 x 15 ET 45
6.5 är fälgens bredd i tum.
15 är fälgens diameter i tum.
Och 45 är då ET.
Det betyder att anläggningsytan (där fälgen ligger mot "bilen") ligger 45 mm utanför fälgens mittpunkt (fälgens centrum om man mäter själva fälgens bredd) och om man byter till en fälg med lägre ET, ex.visl ET35, så kommer fälgen att bredda utåt med 10mm. Detta då man flyttar anläggningsytan. Har fälgen ET55, så flyttas fälgen 10mm inåt.
Om du nu blev något klokare där. (Tror inte jag rörde ihop något där)