ehedman skrev:
Pelleprognos:
Om du hade formulerat dig förståeligt från början skulle det inte uppstå några missförstånd. Att du inte kan uttrycka dig sakligt i text ska inte drabba oss som försöker vara hjälpsamma.
Förslag på alternativ text:
"Jag har 4 st 16" friktionsdäck på fälg till min Volvo V40 *årsmodell, motor*.
Jag vill köpa 4 st lösa vinterdäck och 4 st sommardäck på fälg. Däcken måste uppfylla 91W eller bättre. Kan ni snälla hjälpa mig?"
Se tips och information nedan.
Sommarhjul med godkänd specifikation som passar din bil och finns i närheten:
https://www.blocket.se/vi/78511881.htm Transportstyrelsen om krav på däck för personbil:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … personbil/
Uppenbarligen är det betydelselöst hur tydligt och sakligt man än formulerar sig här eftersom man varken läser frågan eller följande konversationer då man försöker svara. Problemet blir ju då att man inte svarar på det som efterfrågas och det är ju av ointresse för frågeställaren, det leder dessutom till otydlighet och förvirring vilket är fullständigt uppenbart här. (Jag kopierar in grundfrågan i slutet)
Min grundfråga här lyder ju nästan precis som vad du föreslår mig att jag skulle skriva som alternativ...... Skillnaden är att jag inte vill ha hjälp att hitta däck. Min fråga handlar om hastighetsklassningen och hur ni andra ställer er till och resonerar kring denna, även vem som kontrollerar att denna klassning följs (bilprovning, polis, försäkringsbolag m.fl ) ?
Att köra med friktionsdäck året runt är ganska vanligt förekommande och om man därigenom dessutom kan undgå kravet på hastighetsklassningen så är ju detta ytterligare ett skäl. Det är ju transportstyrelsens regler som jag utgår ifrån i detta så förstår inte riktigt varför du länkar.
Annonsen på blocket, tveksamt om denna dimension går fritt då diametern samt bredden är större. Dessutom ger större fälgar och lägre profil på däcken sämre egenskaper, både ur trafiksäkerhetssynpunkt men även på slitage i framvagn. Men jag behöver som sagt inte tips på däck, men tack ändå.
Här kan du/ni återigen läsa min grundläggande fråga, så på med brillorna och vässa läsförståelsen

Jag letar efter beg sommardäck i skapligt skick på fälg i annonserna. I mitt reg bevis står att däcken ska vara hastighetsklassade W (270 km/h) och belastningsklassade 87 (545 kg) vilket då gör utbudet på rätt beg däck på fälg väldigt begränsat
Hur viktigt är detta med hastighets och belastningsklassningen och vem kollar det. Jag kommer ju aldrig köra över max 140 km/ och kommer aldrig komma i närheten av viktklassningen. Hur gör ni andra och hur resonerar ni ?