Stripz skrev:
hur vet jag om jag har 16" lr 16,5" ?? fälgarna är MiM 6200 bak kör jag just nu med205/55 16 som jag tror de är
fram 195/55 16" och fram så hade dom problem att få på däcken + att skydds listen ligger innan för kanskten av fälgen:O fälgarna är 8" breda tänkte byta däck bak och montera de jag har fram bak och sen på med 195/45 16" eller vad de är 16.5?? eller 50 profiligt
16,5 tums fälgar sitter det bara på lastbilar.
På en personbil så är det alltid jämna tum.
Dock finns det undantag, under en viss period försökte några tillverkare med fälgar i mm istället, s.k.a TRX fälgar.
Dessa fanns i dim. 360 och 390mm, men det blev en super flopp och jag tror det knapp finns däck att tillgå till dessa längre.
Ditt problem är på tok för små däck till 8" breda fälgar, Tyskstuk är inte bara skitfult det är dessutom farligt, då man överskrider däckens sträckgrens.
På en 8" fälg bör det sitta antingen högre profil eller bredare däck än vad du har.
Därför var dessa svåra att montera och att klinch-kanten hamnade innanför fälgkanten.
Var det en seriös däckfirma som monterade däcken så borde dom vetat detta och upplyst dig om problemet.