5358
Sök

Lite frågor ang. oskyddade trafikanter

killercow
27 september 2011
Trådstartare
Märkt ett fenomen sen zebra-lagen infördes (uppmärksammades) för några år sen.
Är ju så att i stort sett alla övergångsställen ligger ju inte precis vid korsningar utan mellan 5-10meter från korsningen.

Kolla min otroligt seriösa paint bild.

Vad blir skillnaden ur lagens vinkel om man kör på nån enligt grön pil alt. röd pil?
Jag har märkt att särskilt den äldre generationen inte gärna går dom här 5-10m extra till övergångs stället när dom ska över en gata.

Sen en annan fråga. det är rätt vanligt att när man närmar sig ett övergångsställe å nån står där. å man bromsar in å nästan stannat så får gamla tanten (ja det är 99% dessa som gör de) för sig att vinka att man ska köra. och så drar man i väg svärandes över ett onödigt stopp. Men om nu polisen får syn på detta. alltså om man kört fast de står nån där. kan man åka på böter även om hon vinkat man ska köra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/13/12492/12492-1782937c71ecaa5a7735f62a2e59c361.jpg

8 297 Inlägg
27 september 2011
För bilisten skull spelar det ingen större roll vid vilka pilar man kör på en oskyddad trafikant, man räknas väl automatisk som vållande. För den som blir påkörd däremot kan det bli lite sämre då man är skyldig att använda övergångsstället om det finns ett.

Vad gäller tanten som vinkar åt dig att köra vidare så ska det vara lungt eftersom väjningsplikten endast gäller folk som är ute på övergångsstället eller precis är på väg ut på det.

killercow
27 september 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
För bilisten skull spelar det ingen större roll vid vilka pilar man kör på en oskyddad trafikant, man räknas väl automatisk som vållande. För den som blir påkörd däremot kan det bli lite sämre då man är skyldig att använda övergångsstället om det finns ett.

Nån form av skillnad måste de ju ändå vara. vid övergångsställe har du ju skyldighet att lämna företräde. Om nån bara går över vägen helt plötsligt på ett ställe där det inte är övergångställe så har du ju inte väjningsplikt. Men samtidigt så har du ju som förare skyldighet att kunna bromsa/väja vid en sån situation.

Jag funderar på om det räknas som olycka utan ansvar alt delat ansvar där det inte är övergångsställe.
Och vid övergångsställe borde det ju bli förarens ansvar om nått händer

Marlboroman skrev:
Vad gäller tanten som vinkar åt dig att köra vidare så ska det vara lungt eftersom väjningsplikten endast gäller folk som är ute på övergångsstället eller precis är på väg ut på det.

Om hon står precis vid övergångstället. vinkar. jag kör. möter polisen. så känns de ändå som dom teoretiskt sett skulle kunna bötfälla mej. Särskillt om tanten försvunnit å polisen inte sett att hon vinkade

8 297 Inlägg
27 september 2011
Såvitt jag vet så är den enda det blir skillnaden för är den som blir påkörd som i vissa situationer kan få böter. Men som bilist får du räkna med att du alltid är vållande. Finns många som lärt sig den läxan den hårda vägen när dem till exempel kört på en cyklist och då automatiskt är vållande. Även fast cyklisten brutit mot regler.

Och ja naturligtvis finsn det ju situationer där du skulel kunna bli bötfälld oavset vad gäller tanten som vinkar förbi dig. Men i teorin så är det ju lungt om hion vinkar förbi ig, men har inte polisen sett det så är det en diskussion man lär ta med dem.

1 571 Inlägg
27 september 2011
Jag blir sk-tförbannad på människor som inte går när man bromsar och släpper dom. Händer att jag visar fingret eller nåt. Idioter!

Evildan
27 september 2011
Trådstartare
M103 skrev:
Jag blir sk-tförbannad på människor som inte går när man bromsar och släpper dom. Händer att jag visar fingret eller nåt. Idioter!

jo, fan vad det är irriterande. en utav alla de gånger ngn "vinkat" förbi mig och vägrat gå, så efter jag passerat kärringen vinkar hon och tittar efter mig sedan kliver hon rätt ut på vägen och blir nästan överkörd utav bilisten som kom efter mig och antagligen sett hela händelseförloppet och därav antog att kärringjvln skulle stå kvar som ett jkl spån och låta samtliga passera. livsfarligt beteende det där.
jag kronvägrar numera att bli förbivinkad av gångarna på det viset, jag har skyldighet att släppa över dom på samma vis som om jag blir framvinkad av någon trafikant när högerregeln gäller så är det jag som blir vållande när olyckan är framme, så jag står helt enkelt kvar och vinkar över dom, har till och med hänt att högerfönstret åkt ned och jag sagt åt dom att gå över eller kliva bort från övergångsstället om dom bara ska stå och glo och hindra trafiken.

Sök