2202
Sök

Ljudbygge, väghållning, mm. - Volvo 940

161 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
D_Svensson skrev:
Har en fråga till jag smile Du har byggt med 22 mm va? Blir det bäst ljud med det för den här lådan eller går det att köra med typ 16 mm? tongue

Aldrig byggt förut så tänkte fråga lite wink

För den här lådan är det viktigt att du har 22mm MDF då du får fel klang i lådan annars. Finns att köpte på K-Rauta för 400 kr per skiva. Kan inte riktigt svara för hur det är med andra lådor med man vill ju inte att lådan ska flexa något.
Senast redigerat av niclasm (2 januari 2012)

161 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
Då var det dags för en liten update igen!

Haft jullov nu och tyvärr inte fått tag på någon matta. Ska ta och kolla runt lite efter alternativa ställen att fixa matta ifrån nu i veckan. Måste ha tag på det för att kunna fortsätta med ljudbygget. Så tyvärr har det inte hänt så mycket på den fronten. Har börjat smida lite planer för dörrarna och det kommer mer om det på torsdag då det förhoppningsvis blir lite plastning smile

Har dock pysslat om bilen lite ändå. Har införskaffat en komplett uppsättning träpaneler till bilen. Fick 2 st i julklapp och sen kom jag över en komplett uppsättning här runt nyår. Så är det någon som är intresserad av panelerna på höger och vänster sida om ratten så skicka ett PM då jag sitter på dubbla paneler där smile

Har även pulat lite med dörrsidorna i sig. Ett känt fel är ju att klädseln släpper pga. det kassa limmet. Tog mig ett par timmar nu i eftermiddags och fick rätt på det mesta.

Letar garage för tillfället och har fått något litet napp. Men vet ni om något garage med ledig plats i Höganäs - Helsingborg - Ängelholm området så hojta gärna till i tråden eller via pm. Kraven är värme och gärna möjlighet att få plats med en billyft om det inte redan finns.

Nu när skolan drar igång i veckan så blir det lite fart på ljudbygget igen som sagt. Här kommer några bilder från vad som hänt med bilen den senaste veckan:

http://niclasrc.se/volvo_940/styling/pic_002.jpg
Träpanelen i vänster bakdörr. Fick rätt på de flesta veckan i vinylen, men blev lite kvar.

http://niclasrc.se/volvo_940/styling/pic_003.jpg
Höger bakdörr. Här fick jag nästan bort alla väck helt och hållet smile

http://niclasrc.se/volvo_940/styling/pic_004.jpg
Dörrsidan av för lite trevligt jobb. Ska dämpas med något lämpligt också.

http://niclasrc.se/volvo_940/styling/pic_005.jpg
Träpanelerna runt ratten och askkoppen. Ett klart lyft jämfört med den svarta plasten smile

Det var allt för tillfället. Kommer mer på torsdag om allt går som det ska smile

121 Inlägg
10 januari 2012
Tjena. Riktigt snyggt bygge får jag väl börja med att säga smile Blev riktigt bra i bagagen tycker jag! Hur kommer det sig att du valde att göra baslådan i mdf och inte spånskiva?

Fri fart för ett fritt folk!
14 731 Inlägg
10 januari 2012
den där fula ratten måste du jhu kasta åt skogen illa kvikt smile

träpanelerna är lite lustigt normalt hatar jag trä men det gör sjukt lyft på 740/940
har sånna i min 740 oxå

Kör fort så hinner inget hända...

161 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
Hampoo skrev:
Tjena. Riktigt snyggt bygge får jag väl börja med att säga smile Blev riktigt bra i bagagen tycker jag! Hur kommer det sig att du valde att göra baslådan i mdf och inte spånskiva?

Tack! Kul att höra smile

Valde mdf för att jag tycker det är trevligt att jobba med. Blir inga "flisor" och tycker att spånskiva kan vara lite sprött att arbeta med. Mdf är ju helt klart ett hårdare material men inte särskillt svårarbetat smile

Growe skrev:

träpanelerna är lite lustigt normalt hatar jag trä men det gör sjukt lyft på 740/940
har sånna i min 740 oxå

Jo, normalt sett så tycker jag inte att träpaneler är något snyggt men just här passar de riktigt bra smile
Ratten lär vara kvar dock då jag vill ha kvar airbagen. Finns helt klart snyggare rattar men tänker inte plocka bort airbagen. Kanske finns möjlighet att byta till en annan ratt med airbag men det ligger inte högt upp på listan.

121 Inlägg
10 januari 2012
niclasm skrev:
Hampoo skrev:

Tack! Kul att höra smile

Valde mdf för att jag tycker det är trevligt att jobba med. Blir inga "flisor" och tycker att spånskiva kan vara lite sprött att arbeta med. Mdf är ju helt klart ett hårdare material men inte särskillt svårarbetat smile

Growe skrev:

har sånna i min 740 oxå

Jo, normalt sett så tycker jag inte att träpaneler är något snyggt men just här passar de riktigt bra smile
Ratten lär vara kvar dock då jag vill ha kvar airbagen. Finns helt klart snyggare rattar men tänker inte plocka bort airbagen. Kanske finns möjlighet att byta till en annan ratt med airbag men det ligger inte högt upp på listan.

jo det är sant, ska man fräsa i mdf är det ett mycket bättre material iofs.

14 731 Inlägg
10 januari 2012
niclasm skrev:
Hampoo skrev:

Tack! Kul att höra smile

Growe skrev:

har sånna i min 740 oxå

själv är jag snabb att montera ur eller fimpa sladden till airbag
den där gör mer skada en nytta smile

t.o.m min 740 från 91 har orginalmonterad airbag =/

161 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
Growe skrev:
niclasm skrev:
Hampoo skrev:

Tack! Kul att höra smile

Growe skrev:

har sånna i min 740 oxå

man kan vrida och vända på det mycket. Är dock rätt övertygad om att jag vill ha den där den gången det smäller smile

14 731 Inlägg
10 januari 2012
niclasm skrev:
Growe skrev:
niclasm skrev:
Hampoo skrev:

Tack! Kul att höra smile

man kan vrida och vända på det mycket. Är dock rätt övertygad om att jag vill ha den där den gången det smäller smile

så du ska krocka med din bil ? tänkte låta bli det med min =P

161 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
Growe skrev:
niclasm skrev:
Growe skrev:

så du ska krocka med din bil ? tänkte låta bli det med min =P

Är väl inte direkt tanken. Men kan ju va folk som kör in i en eller något annat. Anser att det är bättre att inte ta risken. Får se till att göra resten av bilen så pass grym att man inte ser ratten wink

329 Inlägg
10 januari 2012
pren lagd, 940 e fina bilar, återkommer senare! smile

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

161 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
hede_racing skrev:

Roligt att höra! Visst är de! smile

478 Inlägg
10 januari 2012
hede_racing skrev:

Ursäkta mig vad då pren lagd :S

Du kan ju fixa en snyggare ratt som du skriver Niclas big_smile men ej de viktiga nu smile Supra ratten är värre hehe Men de med trä känns som de blir lite för lyxigt på något sätt :S Men man får ju blicken på det big_smile Kollade när du la upp inlägget men visste ej vad jag skulle skriva så blev de nu att jag ej fattade pren lagd :S Så kommenterade jag big_smile Vad hänt med tygget visste de blev fel alla är mänskliga ju smile Kommer det nytt eller vad händer smile Mvh Mattias

Titta gärna in på min tråd om min Ford Fiesta St 150.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 24&p=1

161 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
OTAKU skrev:
hede_racing skrev:

Du kan ju fixa en snyggare ratt som du skriver Niclas big_smile men ej de viktiga nu smile Supra ratten är värre hehe Men de med trä känns som de blir lite för lyxigt på något sätt :S Men man får ju blicken på det big_smile Kollade när du la upp inlägget men visste ej vad jag skulle skriva så blev de nu att jag ej fattade pren lagd :S Så kommenterade jag big_smile Vad hänt med tygget visste de blev fel alla är mänskliga ju smile Kommer det nytt eller vad händer smile Mvh Mattias

Prenumeration lagd antar jag att han menar wink

Ratten är längst ner på listan, om men ska mycket till för att jag ska byta den. Ang. mattan så letar jag andra ställen där jag kan få tag på den. Snacka med Calle (?) och han visste inget så ska leta runt lite och se om jag kan få tag på den någon annanstans. Men ska in där imorgon igen tänkte jag och se om Stefan är där. har en ide nämligen wink

478 Inlägg
10 januari 2012
niclasm skrev:
OTAKU skrev:
hede_racing skrev:

Prenumeration lagd antar jag att han menar wink

Ratten är längst ner på listan, om men ska mycket till för att jag ska byta den. Ang. mattan så letar jag andra ställen där jag kan få tag på den. Snacka med Calle (?) och han visste inget så ska leta runt lite och se om jag kan få tag på den någon annanstans. Men ska in där imorgon igen tänkte jag och se om Stefan är där. har en ide nämligen wink

Ok då vet jag läget Thx big_smile Ja de är ju inte riktigt de man ser först hehe beror på hur man kollar också hehe Du & dina planer hehe Han jobbar nog som vanligt tror jag smile Har inte varit där på länge nu var mitt andra hem innan nu finns där ingen stans att sitta orka ej stå en hel dag bara hehe

Titta gärna in på min tråd om min Ford Fiesta St 150.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 24&p=1

329 Inlägg
10 januari 2012
så nu harr jag skummat igenom dina uppdateringar och är gravt inponerad, gillar dina idéer med skuffen! väntar med spänning på hur du tänker bygga med en 3cm luftspalt och portar för att leda in ljudet i kupen.
det du skrev till ngn med ur fas, menar du då om du riktar porten åt ett hål och elementen åt ett annat? för oavsett vad så ska de ju peka åt samma håll.

till min 940 har jag tänkt gå samma väg som du, men tänker bygga med dubbla 8" eller 10" element i en banddpasslåda för att med 2 portar endast leda in allt ljud i kupen. säga vad man vill men i en sedanbil tycker jag personligen att bygga med elementen spelandes ut i skuffen är fel, jag menar inte fan lägger du dig i bagaget om du vill lyssna på lite bas;) men det e bara jag...

det där med dubbelgolv och gömma dtegen under var riktigt smart och bra lösning, du ska ju fortfarande kunna packa bilen om du ska iväg på resa, hoppas du tillåter kopiering;) somsagt, inponerad och full respekt!

mvh Alexander

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

161 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
hede_racing skrev:
så nu harr jag skummat igenom dina uppdateringar och är gravt inponerad, gillar dina idéer med skuffen! väntar med spänning på hur du tänker bygga med en 3cm luftspalt och portar för att leda in ljudet i kupen.
det du skrev till ngn med ur fas, menar du då om du riktar porten åt ett hål och elementen åt ett annat? för oavsett vad så ska de ju peka åt samma håll.

till min 940 har jag tänkt gå samma väg som du, men tänker bygga med dubbla 8" eller 10" element i en banddpasslåda för att med 2 portar endast leda in allt ljud i kupen. säga vad man vill men i en sedanbil tycker jag personligen att bygga med elementen spelandes ut i skuffen är fel, jag menar inte fan lägger du dig i bagaget om du vill lyssna på lite bas;) men det e bara jag...

det där med dubbelgolv och gömma dtegen under var riktigt smart och bra lösning, du ska ju fortfarande kunna packa bilen om du ska iväg på resa, hoppas du tillåter kopiering;) somsagt, inponerad och full respekt!

mvh Alexander

Kul att höra!

Jo, finns lite olika lösningar på hur man kan bygga lådan i en sedan. Tror att min kommer bli rätt så bra när lådan spelar mot ryggstödet. Hade såklart varit optimalt om man dragit upp portarna i hatthyllan men för att jag skulle kunna gjort det så hade jag behövt en djupare låda för att portarna ska få plats. Och då jag redan har tagit upp nästa halva bagaget med lådan så vill jag inte ha den större. Går väl visserligen att modifiera lådan lite in mot ryggstödet så att portarna skulle fått plats, men då har man en anledning att bygga en ny låda wink Bygger så att lådan enkelt ska kunna tas bort om man skulle behöva ha den platsen tillfälligt smile

/Niclas

161 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
Nu har projektet kommit lite på efterkälken igen. Som vanligt så har man för mycket att göra. Håller på att slutföra ett flygcert bl.a. vilket tar lite tid.

Men tro inte att det står helt still. Har lekt lite med fräsen nu ikväll, finns nog ett par som vet vad jag har pysslat med, och även börjat laga lite skador ena sommarfälgen. Mer info och bilder kommer inom ett par dagar då det tyvärr vart lite mycket mdf spån som flög omkring i luften. Ingen lämplig miljö för en kamera sad

På torsdag hoppas jag att vi ska kunna arbeta vidare och om allt går som det ska så ska vi förbereda dörrsidorna fram för plastning smile
Senast redigerat av niclasm (16 januari 2012)

230 Inlägg
17 januari 2012
riktigt fint ljud bygge lite avundsjuk!! tongue men tänkte på de med ratten så kan du köpa 960 tror de ska vara samma kontakter så de ska passa om du nu känner att du inte vill ha din 940 ratt wink

161 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
volvo-nissen skrev:
riktigt fint ljud bygge lite avundsjuk!! tongue men tänkte på de med ratten så kan du köpa 960 tror de ska vara samma kontakter så de ska passa om du nu känner att du inte vill ha din 940 ratt wink

Kul att höra! Det lät intressant med 960 ratten också. Vi får väl se i framtiden smile Antar att det finns svarta också.

Sök