5084
Sök

Borra ur grispitt?

404 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
Finns de nå special härdade borrar som man kan använda? hade ju givetvis av grispitten, har nu borrat med dessa: http://www.cheapy.se/Produkt___BORRSATSER_29009_____ och har väl slukat 5 st borrar och har ca 5mm kvar o borra ur. har lyckats borra säkert 2 cm.

huh?
10 427 Inlägg
28 september 2011
Misstänker att de borde att ha att göra med borrarna och ev kanske borrmaskinen.
Försökte borra ur en avdragen skruv på Volvon i totalt ca 16 timmar en helg förut
(med diverse borrmaskiner men enbart billiga metallborrar). Gick åt kanske 10 borrar
utan att man kom så värst långt och då kylde jag även med smörolja.
Lämna bort det åt en lirare som fixade det på några timmar, bättre utrustning antar jag. neutral

337 Inlägg
28 september 2011
finns ju hårdmetallborr, men de e liiitee (läs ganska mycket) dyrare än vanliga snabbstålsborr... köp på dig ett par vanliga snabbstålsborr å kör på, har du så lite kvar som du säger är de ingen idé smile och som steifan säger så ska man ALLTID använda skärolja när man borrar i metall! smile

3 liters diesel, mumma!

Offroad Racing
3 123 Inlägg
28 september 2011
Går ju även att slipa dom slöa borren för att kunna använda dom lite till, har jag gjort många gånger. Och borra med LÅG hastighet.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

16 197 Inlägg
28 september 2011
Tonycrona skrev:
Finns de nå special härdade borrar som man kan använda? hade ju givetvis av grispitten, har nu borrat med dessa: http://www.cheapy.se/Produkt___BORRSATSER_29009_____ och har väl slukat 5 st borrar och har ca 5mm kvar o borra ur. har lyckats borra säkert 2 cm.

de e typ "omöjligt" att borra i en svinpitt..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 september 2011
Avdragna grispittar & gängtappar är jäävligt hårda. Låga varv, bra borrar och STORT tålamod...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 482 Inlägg
29 september 2011
Coboltborr/Hårdmetall borr så ska det gå, lyckats själv på jobbet flera gånger.
Nackdelen är att dessa borrar är DYRA och dom är extremt spröda så håller man inte rakt så går dom av mycket enkelt.

Annars kan du slipa om en "bra" betongborr av välkänt märke då dessa oftast är stenhårda. Jag har provat själv och dragit igenom härdade rostfria bultar utan större problem som "vanliga" dyrare borrar ej rår på.
Senast redigerat av Noxxer (29 september 2011)

BLT Service
Theracords Music Label

337 Inlägg
29 september 2011
Noxxer skrev:
Coboltborr/Hårdmetall borr så ska det gå, lyckats själv på jobbet flera gånger.
Nackdelen är att dessa borrar är DYRA och dom är extremt spröda så håller man inte rakt så går dom av mycket enkelt.

Annars kan du slipa om en "bra" betongborr av välkänt märke då dessa oftast är stenhårda. Jag har provat själv och dragit igenom härdade rostfria bultar utan större problem som "vanliga" dyrare borrar ej rår på.

det är för att betongborr har spets i hårdmetall wink

3 liters diesel, mumma!

785 Inlägg
29 september 2011
Betongborr i metall? Funkar det?
Kör du med slag på? wink

Its not the fart that kills, its the smell...

1 482 Inlägg
29 september 2011
Fredde_Vette skrev:
Kör du med slag på? wink

Men läs... Man slipar om betongborren så den får metallskär.

BLT Service
Theracords Music Label

337 Inlägg
29 september 2011
Noxxer skrev:
Fredde_Vette skrev:
Kör du med slag på? wink

nej du ska nog läsa...

betongborr HAR hårdmetall spets, däremot skulle jag slipa dom lite "vassare", alltså lite spetsigare skärvinkel för att få den å bli lite mer lättskärande smile men är kanske överkurs

tänk även på att många billiga borr inte har hårdmetallskär, så köp gärna märkesgrejer smile

3 liters diesel, mumma!

1 482 Inlägg
29 september 2011
Rwd skrev:
Noxxer skrev:
Fredde_Vette skrev:
Kör du med slag på? wink

nej du ska nog läsa...

betongborr HAR hårdmetall spets, däremot skulle jag slipa dom lite "vassare", alltså lite spetsigare skärvinkel för att få den å bli lite mer lättskärande smile men är kanske överkurs

tänk även på att många billiga borr inte har hårdmetallskär, så köp gärna märkesgrejer smile

Ja?! Va ju det jag skrev eller förstod folk inte det?

BLT Service
Theracords Music Label

785 Inlägg
29 september 2011
Hehe.. Vilket uppror!
Skulle bara skämta till det lite.. smile

Alltid kul att lära nya saker.

Its not the fart that kills, its the smell...

Sök