har tänkt bygga om hatthyllan i mercan, och då undrar jag om det är värt att sätta 12"basen där också eller om man bara drar en port upp dit, vilket tror ni är bäst? med tanke på att plåten kanske försvagas och måste ha en lång baffel på ca 5-8cm?
märker man någon skillnad på ljudet om man sätter både bas och port i hyllan, eller bara porten? nån som testat och kan säga vad ni tycker!
just nu har jag bara sågat och passat in en 22mm spån skiva, så behöver tips!
okej funderar också på bandpass då jag insåg hur mycket jobb det är att göra som jag tänkt, mycket smidigare att ha bandpass också, men problemet är att jag inte har en blekaste om hertz es300d kan spela i bandpass isf någon som kan räkna ut en låda?
Sluten kammare: 35 liter netto, dämpull på innerväggarna Portad kammare: 50 liter netto, ingen dämpull Port: 1 st 6" port, röret görs 10 cm långt och sedan trattar i båda ändar.
Det bör även räcka med endast en tratt, i så fall ska röret vara 14 cm långt och sedan sätts lämpligen tratten i den ände som sitter i hatthyllan. Basen har inte så väldigt stort Xmax, risken finns att den bottnar "redan" vid 300-350 W.
okej tackar så mycket! var ju synd att det bara går att få ut halva effekten men men borde iaf bli bättre ljud och inge skrammel iaf! dock så har jag aldrig byggt en bandpass, du har ingen ritning som du kan skicka?
Har räknat på en 4:e ordningens bandpass, men det är inte riktigt optimalt för den basen.
Sluten kammare: 20 liter netto, dämpmatta på innerväggarna Portad kammare: 15 liter netto, ingen dämpmatta Port: 1 st 4", röret görs 49 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar
6:e ordningens får höga lufthastigheter med 3" portar och använder man 4" port så blir de väldigt långa, var lite knepigare än jag hade tänkt.
Det är lättare att lyckas med en basreflexlåda jämfört med bandpass, är du säker på att du får in allt ljud i kupen på ett bra sätt med basreflex så bör den lådtypen vara ett bättre val ifall du känner dig osäker.