3874
Sök

Är sugen på en Saab, men vågar man köpa?

1 863 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#1
Har börjat kolla runt på 9-5or årsmodellerna 08-09, vågar man köpa med tanke på hur läget ser ut för Saab just nu?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

5 198 Inlägg
30 september 2011
#2
666_Beast skrev:
Har börjat kolla runt på 9-5or årsmodellerna 08-09, vågar man köpa med tanke på hur läget ser ut för Saab just nu?

Varför inte ? tror inte att alla reservdelar och tillbehör helt plötsligt slutar finnas till om biltillverkaren försvinner.... Så länge det finns efterfrågan så kommer det finnas delar.

37 Inlägg
30 september 2011
#3
Klart! Ser inget problem med det!

//Markku

679 Inlägg
30 september 2011
#4
Varför inte? kommer alltid att finnas delar, original eller pirat!


Forummoderator
18 282 Inlägg
30 september 2011
#5
En så pass ny är nog inget problem. Priset lär väl vara ok dessutom? Jag skulle köpa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

451 Inlägg
30 september 2011
#6
JA, men endast om du monsterprutar

Rumpmas
3 860 Inlägg
30 september 2011
#7
Nej, den kommer omedelbart att gå sönder, och det kommer inte ens att gå att köpa däck som passar om Saab går i konkurs yikes

Nej, men skämt åtsido, jag skulle inte göra det.

Jag skulle kunna tänka mig en 9-5 Aero 04-05 men inte en så pass ny som en 08:a. Anledningen är att de fortfarande är värda en del pengar. Om du vill sälja bilen om ett par-tre år och byta upp dig till något nyare är det ju ingen höjdare om Svensson är så rädd för att köpa en Saab att du får kasta den efter folk för att bli av med den. Det är ju lite så det är idag. Nyare Saabar tappar värde ungefär dubbelt så snabbt som normalt för bilar i den prisklassen pga allt ståhej i medierna. Vi entusiaster förstår ju att det fortfarande är samma bilar och att det fortfarande finns reservdelar och alternativa metoder (t ex skicka ett styrdon till ett företag för omlödning istället för att köpa nytt) om Saab lägger ned. Problemet är ju att Medelsvensson inte förstår det, och värdetappet blir enormt.

Det är en självförstärkande effekt. Folk är rädda för vad som händer med reservdelar och service vilket leder till värdetapp när alla ska sälja sin Saab, och värdetappet i sin tur leder till att folk är nervösa inför att köpa en Saab eftersom de är rädda att de själva blir drabbade av ett snabbt värdetapp.

Själv går man och sneglar på BMW 330, så lågt trodde jag aldrig att jag skulle sjunka sad
Men det finns inte så mycket kebabbagare här uppe, så här kan man ha en BMW. Det är inte riktigt samma associationer som det var i Västerås wink


Forummoderator
18 282 Inlägg
30 september 2011
#8
Andromeda skrev:
Nej, den kommer omedelbart att gå sönder, och det kommer inte ens att gå att köpa däck som passar om Saab går i konkurs yikes

Nej, men skämt åtsido, jag skulle inte göra det.

Jag skulle kunna tänka mig en 9-5 Aero 04-05 men inte en så pass ny som en 08:a. Anledningen är att de fortfarande är värda en del pengar. Om du vill sälja bilen om ett par-tre år och byta upp dig till något nyare är det ju ingen höjdare om Svensson är så rädd för att köpa en Saab att du får kasta den efter folk för att bli av med den. Det är ju lite så det är idag. Nyare Saabar tappar värde ungefär dubbelt så snabbt som normalt för bilar i den prisklassen pga allt ståhej i medierna. Vi entusiaster förstår ju att det fortfarande är samma bilar och att det fortfarande finns reservdelar och alternativa metoder (t ex skicka ett styrdon till ett företag för omlödning istället för att köpa nytt) om Saab lägger ned. Problemet är ju att Medelsvensson inte förstår det, och värdetappet blir enormt.

Det är en självförstärkande effekt. Folk är rädda för vad som händer med reservdelar och service vilket leder till värdetapp när alla ska sälja sin Saab, och värdetappet i sin tur leder till att folk är nervösa inför att köpa en Saab eftersom de är rädda att de själva blir drabbade av ett snabbt värdetapp.

Själv går man och sneglar på BMW 330, så lågt trodde jag aldrig att jag skulle sjunka sad
Men det finns inte så mycket kebabbagare här uppe, så här kan man ha en BMW. Det är inte riktigt samma associationer som det var i Västerås wink

Du har verkligen en poäng där som jag förbisåg! Ingen nyare Saab alltså... Apropå BMW (OT) så såg jag idag en riktig "karikatyr" på en sådan. En herre som inte var helt nordisk i utseendet körde en toksänkt E46 med 7 kilo doftgranar, nervevad ruta, dunka-dunka från sterIon och kjolar som hängde på trekvart... Brr!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Rumpmas
3 860 Inlägg
30 september 2011
#9
Dieselsmurfen skrev:
Andromeda skrev:
Nej, den kommer omedelbart att gå sönder, och det kommer inte ens att gå att köpa däck som passar om Saab går i konkurs yikes

Nej, men skämt åtsido, jag skulle inte göra det.

Jag skulle kunna tänka mig en 9-5 Aero 04-05 men inte en så pass ny som en 08:a. Anledningen är att de fortfarande är värda en del pengar. Om du vill sälja bilen om ett par-tre år och byta upp dig till något nyare är det ju ingen höjdare om Svensson är så rädd för att köpa en Saab att du får kasta den efter folk för att bli av med den. Det är ju lite så det är idag. Nyare Saabar tappar värde ungefär dubbelt så snabbt som normalt för bilar i den prisklassen pga allt ståhej i medierna. Vi entusiaster förstår ju att det fortfarande är samma bilar och att det fortfarande finns reservdelar och alternativa metoder (t ex skicka ett styrdon till ett företag för omlödning istället för att köpa nytt) om Saab lägger ned. Problemet är ju att Medelsvensson inte förstår det, och värdetappet blir enormt.

Det är en självförstärkande effekt. Folk är rädda för vad som händer med reservdelar och service vilket leder till värdetapp när alla ska sälja sin Saab, och värdetappet i sin tur leder till att folk är nervösa inför att köpa en Saab eftersom de är rädda att de själva blir drabbade av ett snabbt värdetapp.

Själv går man och sneglar på BMW 330, så lågt trodde jag aldrig att jag skulle sjunka sad
Men det finns inte så mycket kebabbagare här uppe, så här kan man ha en BMW. Det är inte riktigt samma associationer som det var i Västerås wink

Du har verkligen en poäng där som jag förbisåg! Ingen nyare Saab alltså... Apropå BMW (OT) så såg jag idag en riktig "karikatyr" på en sådan. En herre som inte var helt nordisk i utseendet körde en toksänkt E46 med 7 kilo doftgranar, nervevad ruta, dunka-dunka från sterIon och kjolar som hängde på trekvart... Brr!

Doftgranar är ju så nordiskt raggarstuk det bara kan bli smile

Fan svårt att hitta en 330. Har den den övriga utrustning som jag vill ha och inte den fula gråa interiören så saknar den sportstolar i läder. Och faller allt sådant på plats har den istället gått 25k mil eller saknar svenskt namn på säljaren, eller namn överhuvudtaget eller med skitfel och rost. Som vanligt när man letar bil alltså. I och för sig har jag inte bråttom.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 september 2011
#10
Jag hade inte köpt en sådan, varför? Jo för en tidigare årsmodell är i princip samma bil till ett betydligt lägre inköpspris! I och med att äldre 9-5 dessutom ser mycket bättre ut i mina ögon än den senaste med "Dame Edna"-fronten vet jag vad jag hade valt, snyggast var 2004-2005 Aero kombi någonstans tycker jag och gärna i mintgrönt!

Modellen har haft mycket problem med oilsludge som du kanske vet? Håller du dig över jag har för mig det är årsmodell 2003 så skall dock detta vara åtgärdat. Och det är en ganska stor prisskillnad mellan en 2004 och en 2009; Lägg dem pengarna på mer motor och utrustning eller på något helt annat istället! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

5 198 Inlägg
30 september 2011
#11
Rquired skrev:
Jag hade inte köpt en sådan, varför? Jo för en tidigare årsmodell är i princip samma bil till ett betydligt lägre inköpspris! I och med att äldre 9-5 dessutom ser mycket bättre ut i mina ögon än den senaste med "Dame Edna"-fronten vet jag vad jag hade valt, snyggast var 2004-2005 Aero kombi någonstans tycker jag och gärna i mintgrönt!

Modellen har haft mycket problem med oilsludge som du kanske vet? Håller du dig över jag har för mig det är årsmodell 2003 så skall dock detta vara åtgärdat. Och det är en ganska stor prisskillnad mellan en 2004 och en 2009; Lägg dem pengarna på mer motor och utrustning eller på något helt annat istället! smile

HAHA där satt du 10 poäng,, de va nåt bekant med fronten. lol

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 september 2011
#12
gamlingen skrev:
Rquired skrev:
Jag hade inte köpt en sådan, varför? Jo för en tidigare årsmodell är i princip samma bil till ett betydligt lägre inköpspris! I och med att äldre 9-5 dessutom ser mycket bättre ut i mina ögon än den senaste med "Dame Edna"-fronten vet jag vad jag hade valt, snyggast var 2004-2005 Aero kombi någonstans tycker jag och gärna i mintgrönt!

Modellen har haft mycket problem med oilsludge som du kanske vet? Håller du dig över jag har för mig det är årsmodell 2003 så skall dock detta vara åtgärdat. Och det är en ganska stor prisskillnad mellan en 2004 och en 2009; Lägg dem pengarna på mer motor och utrustning eller på något helt annat istället! smile

HAHA där satt du 10 poäng,, de va nåt bekant med fronten. lol

Det kan jag inte ta åt mig äran för utan den gode Jeremy Clarkson som är skyldig till den liknelsen, men visst ligger det en hel del bakom den! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök