2337
Sök

Häva bilköp?

230 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
hejsan det är så att jag köpte en bil här om dagen för tio tusen tals kroner. Jag hissade upp bilen i dag och fick se att trösklarna va som knäckebröd. Det bara ramlade väck rost och det blev stor hål in i trösklarna. Min fråga är om jag kan lämna tbx bilen? Det är ju inte roligt när man lagt mycket pengar på en bil och ser sånt. Så snälla någon där ute hjälp mig med att lösa detta problem. Mvh nils

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
3 oktober 2011
Både ja o nej .
Det är bland annat Din plikt att upptäcka detta.
Samtidigt som det är försäljarens plikt att berätta. Men han/hon själv kanske inte vetat om det. Har faktiskt skett innan.

Hade jag varit i din sitts hade jag kontaktat den gamla ägaren innan nått annat.
Vem vet han/hon kanske är bra att göra med.

C H E V R O L E T <3

451 Inlägg
3 oktober 2011
nej de går inte

1 878 Inlägg
3 oktober 2011
Är det företag så går det. då detta har antagligen hittats tidigare på bes papper. är det köpt ifrån privatperson så går det inte om h*n är schysst.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
3 oktober 2011
Frozen1985 skrev:
Är det företag så går det. då detta har antagligen hittats tidigare på bes papper. är det köpt ifrån privatperson så går det inte om h*n är schysst.

Men vad jag hört från såna här klåpare till försäljare " privat " så skall man ha nån slags "garanti , ånger " i 1 eller 2 veckor ?
Men kan ju vart folk som bara babblat skit med.

C H E V R O L E T <3

1 878 Inlägg
3 oktober 2011
Children-Of-Bodom skrev:
Frozen1985 skrev:

Men vad jag hört från såna här klåpare till försäljare " privat " så skall man ha nån slags "garanti , ånger " i 1 eller 2 veckor ?

Om detta står på ditt köpes kontrakt ja. Om det bara står i befintligt skick så kan du nog inte göra nåt.

612 Inlägg
3 oktober 2011
Läs köplagen, det är den som reglerar köp mellan privatpersoner. Alla som köper och säljer privat borde kunna den utantill. Och det står inget om någon ångerrätt där - men det mesta i den lagen går avtala bort, d.v.s. man kan göra ett avtal med säljaren/köparen med helt andra förutsättningar än i köplagen.

I detta fallet skulle jag tro att det faller på din undersökningsplikt, hade du undersökt bilen så grundligt som man ska före köpet hade du upptäckt rosten. Det hade väl räckt med att titta in under bilen, och möjligen sträcka in en näve och känna efter?

3 354 Inlägg
3 oktober 2011
Frozen1985 skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Frozen1985 skrev:

Om detta står på ditt köpes kontrakt ja. Om det bara står i befintligt skick så kan du nog inte göra nåt.

Finns inget "befintligt skick" som kan omöjliggöra att man inte kan reklamera. Enda man kan skriva i kontrakt är liknande "varan säljs i förevisat skick" och då faller det mer på köparen att denna vet vad som kan vara med varan.
Men så har ju köparen undersökningsplikt i många köp.
Enda man kan kolla på är hur mkt kostade saken och vad är rimliga defekter

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

230 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
G-sson skrev:
Läs köplagen, det är den som reglerar köp mellan privatpersoner. Alla som köper och säljer privat borde kunna den utantill. Och det står inget om någon ångerrätt där - men det mesta i den lagen går avtala bort, d.v.s. man kan göra ett avtal med säljaren/köparen med helt andra förutsättningar än i köplagen.

I detta fallet skulle jag tro att det faller på din undersökningsplikt, hade du undersökt bilen så grundligt som man ska före köpet hade du upptäckt rosten. Det hade väl räckt med att titta in under bilen, och möjligen sträcka in en näve och känna efter?

Jag kände efter och kollade såg ingen rost alls, men sen så såg ja att det lå lite spackel i kanten och började knacka direkt. det bara ramlade väck rost och spackel

3 354 Inlägg
3 oktober 2011
vad gav du och vad är det för bil o årsmodell?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

230 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
Frozen1985 skrev:

Är en privatperson

230 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
Seth skrev:
vad gav du och vad är det för bil o årsmodell?

26tusen är en svart caddy årsm 99

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 oktober 2011
Seth skrev:
Frozen1985 skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

Finns inget "befintligt skick" som kan omöjliggöra att man inte kan reklamera. Enda man kan skriva i kontrakt är liknande "varan säljs i förevisat skick" och då faller det mer på köparen att denna vet vad som kan vara med varan.

Så kan man uttrycka det. Säljaren får inte dölja eller undvika att påtala fel och brister som köparen inte kan räkna med med tanke på priset och om det är sådana fel som troligen skulle få köparen att avstå affären.

Om du provkör en bil endast varm och senare upptäcker att den hoppar som en känguru kall kan det faktiskt gå att häva köpet även om du gjort en tabbe och inte testat bilen kallstartad. Det är ju nämligen helt orimligt att säljaren inte kände till problemet och har således underlåtit att berätta det för köparen trots att det är ett väsentligt fel.

Frågan är ju då om säljaren rimligen känt till att det var kex i trösklarna? Vi säger så här; begär ut gamla besiktningspapper från SBP. Finns det där bra att veta eller rentav anmärkningar på den rosten och du orkar dra det till rättegång i värsta fall så har du ett solklart fall.

3 354 Inlägg
3 oktober 2011
Då är det överpris om trösklarna var knäck

230 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
Andromeda skrev:
Seth skrev:
Frozen1985 skrev:

Så kan man uttrycka det. Säljaren får inte dölja eller undvika att påtala fel och brister som köparen inte kan räkna med med tanke på priset och om det är sådana fel som troligen skulle få köparen att avstå affären.

Om du provkör en bil endast varm och senare upptäcker att den hoppar som en känguru kall kan det faktiskt gå att häva köpet även om du gjort en tabbe och inte testat bilen kallstartad. Det är ju nämligen helt orimligt att säljaren inte kände till problemet och har således underlåtit att berätta det för köparen trots att det är ett väsentligt fel.

Frågan är ju då om säljaren rimligen känt till att det var kex i trösklarna? Vi säger så här; begär ut gamla besiktningspapper från SBP. Finns det där bra att veta eller rentav anmärkningar på den rosten och du orkar dra det till rättegång i värsta fall så har du ett solklart fall.

Okej men hur lång tid efter kan man göra så då?

230 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
Seth skrev:

rätt så bra överpris för spacklade med massa underdsmassa

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 oktober 2011
nilserik skrev:
Seth skrev:

rätt så bra överpris för spacklade med massa underdsmassa

Jag är osäker på hur lång tid det gäller, men det regleras av Köplagen. Det är säkerligen fråga om minst 6 månader.

Har han spacklat skiten med underredsmassa är det ju trots det inte solklart om han inte är den ende tidigare ägaren på bilen. Har han däremot fått "bra att veta" eller anmärkning på rosten på besiktningen är det som sagt rätt solklart att han inte bara kände till rosten, utan också agerat bedrägligt genom att dölja den för dig som köpare.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 oktober 2011
Det låter ju som en vanlig zigenartröskel, det är fantastiskt vad kreativa en del är när det gäller att osynliggöra rost. Jag har även hittat gamla aftonbladet i trösklar, och sen tillklippt vägskylt!
Finns det inget i några papper blir det svårt, då kan det ju ha varit vilken ägare som helst som gjort tattarlösningen, även om det troligen var den senaste.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

894 Inlägg
3 oktober 2011
suttit o läst tråden o allt men en fråga som dykt upp är:
Om man köpt en bil privat så är det väl upp till den man köpte bilen av om han vill ge tbx pengarna o ta tbx bilen, även om det står i konsumemtköpslagen att han måste vad händer om han vägrar tillexempel?
O sen finns det jo även befintligt skick kvitton o så skrev ni nåt sånt?
Brukar alltid skriva ett kvitto med namn befintligt skick och summan så man slipper bekymmer med reklamtion som man kan kallat senare.

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

Sök