3808
Sök

Trimning av Volvo 945 Turbo - 98

407 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
Hej!

Behöver lite tips om chip till 945 FT!
Finns det något chip eller box man kan köpa och byta själv och slippa lödda chip? roll

1 915 Inlägg
6 oktober 2011
sök sök sök.

Det är löstagbart chip i 940, så behöver inte löda nånting.

Bara att köpa ett chip och ta bort det gamla o sätta dit det nya.
Då det är mekanisk laddtrycksstyrning så måste du även justera laddtrycket själv, genom justerbar tryckklocka eller någon annan laddtryckstyrning.

finns många som säljer chip, men jag rekommenderar vikingchip.com kostar 1500kr för ett chip.

Rekommenderar även att byta kamaxel, den som sitter original är väldigt tråkig.
Även rekommenderat att byta downpipe till 3", som du ska köra med högre laddtryck.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

407 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
Tack så sjukt mycket!

Har hört om det vikingchipet smile
Vart kan man få tag på kamaxel och vad ska den isf heta?
Har 2,5'' downpipe nu tongue

1 915 Inlägg
7 oktober 2011
Finns många alternativ på kamaxel, allt från billigt till dyrt.

Volvos standardkamaxlar funkar bra, rekommenderar A-kam. Brukar kosta runt 300kr. Den drar bra genom hela registret.

På min 945a hade jag:
Vikingchip
A-kamaxel
3" avgassystem
531 topplock.
1,0bars laddtryck.

Den var rätt så pigg med sina 200hk+.

Nästa steg är: byta turbo, spridare, LMM och vassare kamaxel. (ev porta toppen oxå)

Original koppling brukar ge sig runt 200hk, så då behöver man en hårdare tryckplatta.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

407 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
okej låter bra!

Jag har redan dom gröna R-spridarna och dom bör väl göra lite hästkrafter?
Sen är de utbytt wastegate, vet inte vad det är för något men kan du länka vikingchip som man kan köpa så hade det varit perfekt? big_smile

1 915 Inlägg
9 oktober 2011
Original spridare funkar bra upp till ca 250hk.
Så byta till R-spridare är bara onödigt, så länge du inte byter till större turbo.
Om du byter till R-spridare behöver du ställa upp bränsletrycket till 3,8bar (köpa ställbar BTR) original är 3,0bar, samt ta bort motstånden till original spridare.
Behöver även byta eller bygga om LMM till 3", annars kommer motorn gå väldigt fett.

www.vikingchip.com
Telefon: 0730521446
Mail: goran@vikingchip.com
Går inte att beställa via hemsidan, så får maila eller ringa.
Han har även anpassade chip för större spridare, lmm och turbo. Tror de kostar 2500kr.

Vanliga chippet kostar 1500kr (om det fortfarande är samma priser...)

Köp även en laddtrycksmätare, om du inte redan har det. underlättar när man justerar laddtrycket att se hur mkt turbon laddar smile
Över 1,0bar med originalturbon så blåser det mest varmluft, så håll dig under det.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

407 Inlägg
10 oktober 2011
Trådstartare
Okej!

Tack för all hjälp!!!

UNDERBART big_smile

Sök