Köra med kamremmen när den ser ut såhär (bild)

juhaaan
8 oktober 2011 · 619 Inlägg

Bytte kamrem för nåra veckor sen och idag när jag kollade på den så såg jag hur sliten den blivit, då var det en skruv som hade åkt ner och skavt upp den såhär.

http://tynipic.com/thumbs/bwy1318107148r.jpg

Vågar man köra med den såhär ett tag eller kan den gå av när som helst? Skåran är ganska ljud om man känner med fingret

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Mack Forum- och sitemoderator
8 oktober 2011 · 26 183 Inlägg

Jag hade inte gjort det. Men det är jag det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Lanciamicke Härskare
8 oktober 2011 · 14 Inlägg

Det är nog säkrast  att byta den.

Lancia Dedra 2000turbo "Pastakälken" (1992)
juhaaan
8 oktober 2011 · 619 Inlägg

Jo egentligen, men måste ha den till jobbet men slutar om 3 veckor.. Vågar man vänta tills man slutat?

Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Mack Forum- och sitemoderator
8 oktober 2011 · 26 183 Inlägg

juhaaan skrev:
Jo egentligen, men måste ha den till jobbet men slutar om 3 veckor.. Vågar man vänta tills man slutat?

Den kan gå av i morgon, den kan gå av om ett år.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
sleepyoh
8 oktober 2011 · 1 319 Inlägg

juhaaan skrev:
Jo egentligen, men måste ha den till jobbet men slutar om 3 veckor.. Vågar man vänta tills man slutat?

Har du möjlighet/råd att laga om den går av? Det är väldigt mycket dyrare än att bara byta remmen... roll

_----------'
juhaaan
8 oktober 2011 · 619 Inlägg

sleepyoh skrev:

juhaaan skrev:
Jo egentligen, men måste ha den till jobbet men slutar om 3 veckor.. Vågar man vänta tills man slutat?

Har du möjlighet/råd att laga om den går av? Det är väldigt mycket dyrare än att bara byta remmen... roll

Det är väl det att man inte har tid och garage för det nu hmm

Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Melin82
9 oktober 2011 · 513 Inlägg

Inte så kul att köra ventilsallad om remmen skulle gå.
Hade bytt långt innan den ens kom till nuvarande stadie.

juhaaan
9 oktober 2011 · 619 Inlägg

Melin82 skrev:
Inte så kul att köra ventilsallad om remmen skulle gå.
Hade bytt långt innan den ens kom till nuvarande stadie.

Som jag skrev så bytte jag för några veckor sen och märkte det här idag

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Only-volvo
9 oktober 2011 · 685 Inlägg

Jag hade bytt, såg inte bra ut.

No turbo shit - just real power!
Ford Galaxy "Femtio nyanser av vit" (2001)
Volvo 745 GLE "Slitvargen" (1988)
MrPontus
9 oktober 2011 · 69 Inlägg

jag skulle *tro* att den klarar sig tre veckor till om du nu har tagit bort skruven som skavt så att skadan inte förvärras och remmen i övrigt ska vara fräsch då den är så pass ny(ingen sprickbilning med mera).

men gör avvägningen hur mycket bilen är värd, kostnader och hur mycket du vill gambla.

shogun
9 oktober 2011 · 2 117 Inlägg

Om remmen går av och kammen står i max lyftläge kan den öppna ventilen ta i mot kolvtoppen. Händer detta kröks ventilen och du riskerar ett totalt motorhaveri, speciellt om kamremmen går av vid högre varvtal.
Det kan hända allt från toppskador till att krökt vevstake tittar ut genom blocket.

Naturligtvis kan du ha tur också att motorn är lågkomprimerad och att kammen har lågt lyft så att ventilen inte träffar kolven. Det är doch väldigt dumt att chansa.

Ställ hellre bilen tills du kan fixa den och låna/hyr en annan under tiden eller cykla/åk buss.
Ett ras innebär rejält stora kostnader om du ska återställa motorn. Kan även leda till att du åker av vägen och skrotar bilen och dig själv/andra helt.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Bjornn
9 oktober 2011 · 749 Inlägg

juhaaan skrev:
Bytte kamrem för nåra veckor sen och idag när jag kollade på den så såg jag hur sliten den blivit, då var det en skruv som hade åkt ner och skavt upp den såhär.

http://tynipic.com/thumbs/bwy1318107148r.jpg

Vågar man köra med den såhär ett tag eller kan den gå av när som helst? Skåran är ganska ljud om man känner med fingret

Du måste byta hela kamremssatsen.
Kamremmen tål ej sånna slitagen och det kommer garanterat gå sönder om du fortsätter köra, frågan är bara när det händer.
Remmen påfrestas mest vid start och tomgångskörning samt ryckig körning med hårda acclerationer och hård motorbromsning.

Senast redigerat av Bjornn (9 oktober 2011)

Germax
9 oktober 2011 · 12 086 Inlägg

Har du inte tid att laga, kör lugnt. 3v klarar den säkert.

juhaaan
9 oktober 2011 · 619 Inlägg

Bjornn skrev:

juhaaan skrev:
Bytte kamrem för nåra veckor sen och idag när jag kollade på den så såg jag hur sliten den blivit, då var det en skruv som hade åkt ner och skavt upp den såhär.

http://tynipic.com/thumbs/bwy1318107148r.jpg

Vågar man köra med den såhär ett tag eller kan den gå av när som helst? Skåran är ganska ljud om man känner med fingret

Du måste byta hela kamremssatsen.
Kamremmen tål ej sånna slitagen och det kommer garanterat gå sönder om du fortsätter köra.

varför byta hela? Är relativt ny bytt det andra också

Blir väl och ställa undan den för vintern och hitta en annan bil

Senast redigerat av juhaaan (9 oktober 2011)

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Zwudda Refined
9 oktober 2011 · 1 770 Inlägg

Har man bara en misstanke om att den kan gå sönder så byt för f*n!!!
Du kommer ångra dig så grovt när/om den går av på vägen till arbetet en regning morgon.
Och med lite otur förstör ventiler, kolvar mm

Bjornn
9 oktober 2011 · 749 Inlägg

juhaaan skrev:

Bjornn skrev:

juhaaan skrev:
Bytte kamrem för nåra veckor sen och idag när jag kollade på den så såg jag hur sliten den blivit, då var det en skruv som hade åkt ner och skavt upp den såhär.

http://tynipic.com/thumbs/bwy1318107148r.jpg

Vågar man köra med den såhär ett tag eller kan den gå av när som helst? Skåran är ganska ljud om man känner med fingret

Du måste byta hela kamremssatsen.
Kamremmen tål ej sånna slitagen och det kommer garanterat gå sönder om du fortsätter köra.

varför byta hela? Är relativt ny bytt det andra också

Är du säker på att inget annat tagit skada av detta då, det går ej se?
Jag hade bytt allt för att vara på säkra sidan, + så rullar en ny kamremssats längre.
Byter du bara remmen så måste ju allt bytas igen på intervallen för den gamle remmen.
Löphjul och spännare klarar ej att gå längre än kamremsintervallen.

Senast redigerat av Bjornn (9 oktober 2011)

juhaaan
9 oktober 2011 · 619 Inlägg

Zwudda skrev:
Har man bara en misstanke om att den kan gå sönder så byt för f*n!!!
Du kommer ångra dig så grovt när/om den går av på vägen till arbetet en regning morgon.
Och med lite otur förstör ventiler, kolvar mm

Jo det är inte värt det , får panik leta en bil så fixar man den här under vintern..

Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Zwudda Refined
9 oktober 2011 · 1 770 Inlägg

juhaaan skrev:

Zwudda skrev:
Har man bara en misstanke om att den kan gå sönder så byt för f*n!!!
Du kommer ångra dig så grovt när/om den går av på vägen till arbetet en regning morgon.
Och med lite otur förstör ventiler, kolvar mm

Jo det är inte värt det , får panik leta en bil så fixar man den här under vintern..

Tycker jag låter som en mycket klok ide. Nu vet jag inte vad en kamrem sats till din bil kostar, men garanterat billigare än att riva ur motorn och byta kolvar/stakar/ventiler/vev/block mm mm som påföljden annars kan bli.

juhaaan
9 oktober 2011 · 619 Inlägg

Zwudda skrev:

juhaaan skrev:

Zwudda skrev:
Har man bara en misstanke om att den kan gå sönder så byt för f*n!!!
Du kommer ångra dig så grovt när/om den går av på vägen till arbetet en regning morgon.
Och med lite otur förstör ventiler, kolvar mm

Jo det är inte värt det , får panik leta en bil så fixar man den här under vintern..

Tycker jag låter som en mycket klok ide. Nu vet jag inte vad en kamrem sats till din bil kostar, men garanterat billigare än att riva ur motorn och byta kolvar/stakar/ventiler/vev/block mm mm som påföljden annars kan bli.

Exakt! Nä inte jag heller googla lite snabbt och hitta ett kit för 1600 men ingen aning om det är dyrt eller billigt

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang