2509
Sök

Köra med kamremmen när den ser ut såhär (bild)

619 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
#1
Bytte kamrem för nåra veckor sen och idag när jag kollade på den så såg jag hur sliten den blivit, då var det en skruv som hade åkt ner och skavt upp den såhär.

http://tynipic.com/thumbs/bwy1318107148r.jpg

Vågar man köra med den såhär ett tag eller kan den gå av när som helst? Skåran är ganska ljud om man känner med fingret


Forummoderator
26 455 Inlägg
8 oktober 2011
#2
Jag hade inte gjort det. Men det är jag det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Härskare
14 Inlägg
619 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
#4
Jo egentligen, men måste ha den till jobbet men slutar om 3 veckor.. Vågar man vänta tills man slutat?


Forummoderator
26 455 Inlägg
8 oktober 2011
#5
juhaaan skrev:
Jo egentligen, men måste ha den till jobbet men slutar om 3 veckor.. Vågar man vänta tills man slutat?

Den kan gå av i morgon, den kan gå av om ett år.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 319 Inlägg
8 oktober 2011
#6
juhaaan skrev:
Jo egentligen, men måste ha den till jobbet men slutar om 3 veckor.. Vågar man vänta tills man slutat?

Har du möjlighet/råd att laga om den går av? Det är väldigt mycket dyrare än att bara byta remmen... roll

_----------'

619 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
#7
sleepyoh skrev:
juhaaan skrev:
Jo egentligen, men måste ha den till jobbet men slutar om 3 veckor.. Vågar man vänta tills man slutat?

Har du möjlighet/råd att laga om den går av? Det är väldigt mycket dyrare än att bara byta remmen... roll

Det är väl det att man inte har tid och garage för det nu hmm


513 Inlägg
9 oktober 2011
#8
Inte så kul att köra ventilsallad om remmen skulle gå.
Hade bytt långt innan den ens kom till nuvarande stadie.

619 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
#9
Melin82 skrev:
Inte så kul att köra ventilsallad om remmen skulle gå.
Hade bytt långt innan den ens kom till nuvarande stadie.

Som jag skrev så bytte jag för några veckor sen och märkte det här idag


685 Inlägg
9 oktober 2011
#10
Jag hade bytt, såg inte bra ut.

No turbo shit - just real power!

69 Inlägg
9 oktober 2011
#11
jag skulle *tro* att den klarar sig tre veckor till om du nu har tagit bort skruven som skavt så att skadan inte förvärras och remmen i övrigt ska vara fräsch då den är så pass ny(ingen sprickbilning med mera).

men gör avvägningen hur mycket bilen är värd, kostnader och hur mycket du vill gambla.

2 117 Inlägg
9 oktober 2011
#12
Om remmen går av och kammen står i max lyftläge kan den öppna ventilen ta i mot kolvtoppen. Händer detta kröks ventilen och du riskerar ett totalt motorhaveri, speciellt om kamremmen går av vid högre varvtal.
Det kan hända allt från toppskador till att krökt vevstake tittar ut genom blocket.

Naturligtvis kan du ha tur också att motorn är lågkomprimerad och att kammen har lågt lyft så att ventilen inte träffar kolven. Det är doch väldigt dumt att chansa.

Ställ hellre bilen tills du kan fixa den och låna/hyr en annan under tiden eller cykla/åk buss.
Ett ras innebär rejält stora kostnader om du ska återställa motorn. Kan även leda till att du åker av vägen och skrotar bilen och dig själv/andra helt.


749 Inlägg
9 oktober 2011
#13
juhaaan skrev:
Bytte kamrem för nåra veckor sen och idag när jag kollade på den så såg jag hur sliten den blivit, då var det en skruv som hade åkt ner och skavt upp den såhär.

http://tynipic.com/thumbs/bwy1318107148r.jpg

Vågar man köra med den såhär ett tag eller kan den gå av när som helst? Skåran är ganska ljud om man känner med fingret

Du måste byta hela kamremssatsen.
Kamremmen tål ej sånna slitagen och det kommer garanterat gå sönder om du fortsätter köra, frågan är bara när det händer.
Remmen påfrestas mest vid start och tomgångskörning samt ryckig körning med hårda acclerationer och hård motorbromsning.
Senast redigerat av Bjornn (9 oktober 2011)


12 086 Inlägg
9 oktober 2011
#14
Har du inte tid att laga, kör lugnt. 3v klarar den säkert.

619 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
#15
Bjornn skrev:
juhaaan skrev:
Bytte kamrem för nåra veckor sen och idag när jag kollade på den så såg jag hur sliten den blivit, då var det en skruv som hade åkt ner och skavt upp den såhär.

http://tynipic.com/thumbs/bwy1318107148r.jpg

Vågar man köra med den såhär ett tag eller kan den gå av när som helst? Skåran är ganska ljud om man känner med fingret

Du måste byta hela kamremssatsen.
Kamremmen tål ej sånna slitagen och det kommer garanterat gå sönder om du fortsätter köra.

varför byta hela? Är relativt ny bytt det andra också

Blir väl och ställa undan den för vintern och hitta en annan bil
Senast redigerat av juhaaan (9 oktober 2011)


Refined
1 770 Inlägg
9 oktober 2011
#16
Har man bara en misstanke om att den kan gå sönder så byt för f*n!!!
Du kommer ångra dig så grovt när/om den går av på vägen till arbetet en regning morgon.
Och med lite otur förstör ventiler, kolvar mm

749 Inlägg
9 oktober 2011
#17
juhaaan skrev:
Bjornn skrev:
juhaaan skrev:
Bytte kamrem för nåra veckor sen och idag när jag kollade på den så såg jag hur sliten den blivit, då var det en skruv som hade åkt ner och skavt upp den såhär.

http://tynipic.com/thumbs/bwy1318107148r.jpg

Vågar man köra med den såhär ett tag eller kan den gå av när som helst? Skåran är ganska ljud om man känner med fingret

Du måste byta hela kamremssatsen.
Kamremmen tål ej sånna slitagen och det kommer garanterat gå sönder om du fortsätter köra.

varför byta hela? Är relativt ny bytt det andra också

Är du säker på att inget annat tagit skada av detta då, det går ej se?
Jag hade bytt allt för att vara på säkra sidan, + så rullar en ny kamremssats längre.
Byter du bara remmen så måste ju allt bytas igen på intervallen för den gamle remmen.
Löphjul och spännare klarar ej att gå längre än kamremsintervallen.
Senast redigerat av Bjornn (9 oktober 2011)


619 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
#18
Zwudda skrev:
Har man bara en misstanke om att den kan gå sönder så byt för f*n!!!
Du kommer ångra dig så grovt när/om den går av på vägen till arbetet en regning morgon.
Och med lite otur förstör ventiler, kolvar mm

Jo det är inte värt det , får panik leta en bil så fixar man den här under vintern..


Refined
1 770 Inlägg
9 oktober 2011
#19
juhaaan skrev:
Zwudda skrev:
Har man bara en misstanke om att den kan gå sönder så byt för f*n!!!
Du kommer ångra dig så grovt när/om den går av på vägen till arbetet en regning morgon.
Och med lite otur förstör ventiler, kolvar mm

Jo det är inte värt det , får panik leta en bil så fixar man den här under vintern..

Tycker jag låter som en mycket klok ide. Nu vet jag inte vad en kamrem sats till din bil kostar, men garanterat billigare än att riva ur motorn och byta kolvar/stakar/ventiler/vev/block mm mm som påföljden annars kan bli.

619 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
#20
Zwudda skrev:
juhaaan skrev:
Zwudda skrev:
Har man bara en misstanke om att den kan gå sönder så byt för f*n!!!
Du kommer ångra dig så grovt när/om den går av på vägen till arbetet en regning morgon.
Och med lite otur förstör ventiler, kolvar mm

Jo det är inte värt det , får panik leta en bil så fixar man den här under vintern..

Tycker jag låter som en mycket klok ide. Nu vet jag inte vad en kamrem sats till din bil kostar, men garanterat billigare än att riva ur motorn och byta kolvar/stakar/ventiler/vev/block mm mm som påföljden annars kan bli.

Exakt! Nä inte jag heller googla lite snabbt och hitta ett kit för 1600 men ingen aning om det är dyrt eller billigt



Sök