Bilmotor i traktor?

iswal
9 oktober 2011 · 681 Inlägg

Svärfar har köpt en gammal traktor som dom lagt en Passat 1,6d motor i, men den går varm.

Vi hade en diskusion om det är så att den går var för att den är byggd för att kylas ner av fartvinden i bilen, och att det kanske är därför den går varm.

Är det så att det kan vara så?
Har bytt topp och toppackning på den, men det hjälpte inte.

Någon som vet om det kan finnas någon sanning i detta att motorn är byggd för en bil och kanske därför går varm i traktorn?

Adeno självutnämnd expert
9 oktober 2011 · 157 Inlägg

Satt ni dit kylfläkt på den ?

if you’re going to talk the talk, you’ve got to walk the walk
Fredde_Vette JaG
9 oktober 2011 · 785 Inlägg

Om passaten hade stått på tomgång så hade den klarat det eller hur?
Så kylfläktar och ev större kylare.. så ska det nog funka..

Its not the fart that kills, its the smell...
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Janneutanb
9 oktober 2011 · 7 272 Inlägg

Den får ju kämpa betydligt mer i lägre hastigheter så kylare får inte alls samma luftmängd genom sig jämfört mot i en bil så en stor kylare med fläkt lär vara bra att ha.

Hool
9 oktober 2011 · 1 067 Inlägg

Stor kylfläkt och en temperaturreglerad startrelä..

Sätta dit en kallare thermostat?

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
iswal
9 oktober 2011 · 681 Inlägg

Jag tror det är orginalkylare, men sen e är det ju kopplat en elfläkt dit. Till saken hör att traktorn ska användas på vinter, så termostat måste vara för att få värme in i kupen.
Tar man bort termostaten så går inte motorn varm, iaf vad jag förstod av svärfar.

Hool
9 oktober 2011 · 1 067 Inlägg

Termostat finns för olika temperaturer.. Sätter man dit en kallare så öppnar den tidigare och vattnet cirkulerar tidigare..

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Anton_m
9 oktober 2011 · 43 Inlägg

Jo kylningen på en traktor måste vara väl tilltagen efter som den ska klara av att stå på med väldigt hög belastning och höga varv på motorn timmar i sträck utan att röra sig en meter.

iswal
9 oktober 2011 · 681 Inlägg

Man får kanske pröva med att lägga en lägre termostat.
När han köpte den, så körde han ju ca 4 mil och det gick bra. Men det var väl efter det den började bråka, så det kanske är så att man måste ha extra kylning för att det ska funka. Kanske inte räcker med en fläkt.

Janneutanb
9 oktober 2011 · 7 272 Inlägg

iswal skrev:
Man får kanske pröva med att lägga en lägre termostat.
När han köpte den, så körde han ju ca 4 mil och det gick bra. Men det var väl efter det den började bråka, så det kanske är så att man måste ha extra kylning för att det ska funka. Kanske inte räcker med en fläkt.

En lägre termostat öppnar ju bara tidigare, det hjälper inte problemet utan bara segar ner det lite grann.

G-sson
9 oktober 2011 · 612 Inlägg

Gamla kylare kan vara ganska ordentligt igentäppta så dom inte kan sköta sitt jobb, och med motorbytet kanske originalkylaren dessutom behöver ta hand om en dubbelt(?) så stark motor som förut.

Gamla traktorer, bilar m.m. brukar ha remdriven fläkt direkt på motorn, har man bytt motor kanske någon glömt att få fason på det. Fläkten måste ha en kåpa som ser till att all luft fläkten flyttar verkligen dras genom kylaren...

Hool
9 oktober 2011 · 1 067 Inlägg

Börjar det cirkulera vid en lägre temperatur är det väl lättare att hålla nere temperaturen..   

Öppnar den när det nästan kokar så är det svårare att ta ned temperaturen fort.. 

Man kan ju börja där.. Är nog det billigaste operationen.


Kollat vätskenivån i systemet?

Senast redigerat av Hool (9 oktober 2011)

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Janneutanb
9 oktober 2011 · 7 272 Inlägg

Hool skrev:
Börjar det cirkulera vid en lägre temperatur är det väl lättare att hålla nere temperaturen..   

Öppnar den när det nästan kokar så är det svårare att ta ned temperaturen fort.. 

Man kan ju börja där.. Är nog det billigaste operationen.


Kollat vätskenivån i systemet?

Om värmen är mer än vad den klarar av att kyla ner när termostaten är fullt öppen spelar det ju ingen roll om den öppnar vid 60 eller 80 grader.
Den kommer bli för varm till slut ändå bara att det tar en lite längre stund när den öppnar vid 60.

Då är det väl bäst att motorn håller den arbetstemp den ska med rätt termostat och istället att satsa på ett fungerande kylsystem.

iswal
9 oktober 2011 · 681 Inlägg

Det är väl därför det är kopplat elfläkt till den.
Ett problem kanske kan vara är att kýlaren och fläkten sitter för långt ifrån. För när vi bytte toppen så stog jag mellan motorn och kylaren för att lyfta på  toppen, så det är ju en bit emallan då

Hool
9 oktober 2011 · 1 067 Inlägg

Ah..  Ni har haft isär motorn..   Är ni säkra på att ni luftat ordentligt? 

När det är luft i systemet kan det helt plötsligt spontankoka och leva fan utan att det är något fel på kylsystemet..

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Power-krille
9 oktober 2011 · 672 Inlägg

håller absolut med g-sson, kolla invändigt om kylaren är igensatt brukar vara brun gegga i dom avlånga cellerna som vattnet ska gå i, kolla utvändigt, en (svärfar) står med ficklampa o lyser på en sida (du) tittar på andra sidan du ska se rakt igenom över hela kylaren.
och se till att kåpan runt fläkten sitter ordentligt fast på kylaren , och tight runt fläktbladen så ingen luft kan komma förbi utan att gå igenom kylaren.
och byt termostat, kolla att köra utan, men bara en kort stund, funkar det byt termostat.......

"Väx inte upp! det är en fälla"
iswal
9 oktober 2011 · 681 Inlägg

Efter att ha bytt toppen så har vi inte fått igång traktorn än, vi har helt enkelt inte hunnit pröva riktigt än
Men han som sålde traktorn sa att motorn var nyrenoverad, men när jag tog bort toppbultarna så satt dom väldigt löst, så jag började fundera om det kan ha något med det att göra. Han hade säkert inte efterdragit dom efter några timmars körning, för det skall man väl göra?

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
9 oktober 2011 · 5 042 Inlägg

Man skall inte använda gamla toppbultar ! Bara köpa nya o moment dra dom

C H E V R O L E T <3
iswal
14 oktober 2011 · 681 Inlägg

Fortsätter historin nu, visade sig att det var sprickor i toppen som vi satte dit, så nu står vi utan topp.
Min undran är vad bokstaven i slutet av numret betyder.
Står ju på toppen detta nummer : 068103373 sen en bokstav efter, och vad har den bokstaven för betydelse. Finns både, a , d, e och säkert andra oxå.

Någon som vet vad det betydetr

Nybergrobin
14 oktober 2011 · 2 385 Inlägg

Går det inte att svetsa toppen då?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang