Tagz0o skrev:
Letat lite på nätet. Får man verkligen lov, och nu menar jag inte farbror polis utan snarare, bilprovningen.
Eller det finns sätt att komma runt detta ?
Mnjaäe, man får...och inte

Ska man vara petig, så ska man montera ALS (Automatic Leveling System), eller som vi så fint säger på svenska; nivåreglering. Som synes i min "to do"-lista så ska detta monteras....MEN.
Det räcker inte, ska man vara riktigt laglig duktig och vara säker på att det blir tumme upp vid besiktning, så ska man även regbesiktiga bilen för det. Detta tänker inte jag göra, då, allt...verkligen A L L T måste vara E-märkt och ha certifikat och pryttlar.
Så jag kommer, trotts den eftermonterade nivåregleringen, helt enkelt plocka ut lampan och sätta i en vanlig H1:a när jag besiktigar.
Så varför ska jag sätta ALS? Ja, mest för att jag kom över den helt ny för inga pengar (ok, jo, några pengar, men väldigt få sådana; 143:- + frakt) och verkligen inte vill blända folk när jag kör runt.
Alternativet är ju att göra så som jag har det nu, att ställa ner ljuset lite (inte en kotte som blinkat åt mig än) och ja, även om det är nedställt, så har jag betydligt bättre ljus nu, än med halogen. Men samtidigt, kan jag ha det "rättställt" och därigenom få ÄNNU bättre ljus, så varför inte

Men det var det långa svaret.
Det korta är; nej, inte utan regbesiktning och ALS samt E-godkända pryttlar rakt igenom.
Och det är väl därför som t.o.m de som säljer ALS:erna säger; plocka ut lampan o besiktiga med vanlig halogen i...det sparar dig pengar och gråa hår

Helljuset får du ju däremot "göra vad du vill med", så där är det ju bara att konvertera
- - och bilen går bra? - -
Ja det gör den, även om oljekylaren, självfallet, visat sig vara kass. En ny är beställd nyss, och kommer väl hem nästa vecka. 600:- som jag hellre hade lagt på...ptja...bensin till gräsklipparen...annat bös till bilen...vad som helst faktiskt, förutom en ny oljekylare