Det förklarar ditt inlägg. Jag uppskattar att du utveckla vad du menade och inte lät det bli ett förbannat munhuggande som det lätt blir i andra forumtrådar - eloge till dig!
Läser man vad det står så anmälde han det till Volvo-handlaren direkt och de försökte lösa felet, men lyckades inte. De hänvisade honom till BMW (vilket är tokigt fel, eftersom det är säljaren och inte konsumenten som ska avhjälpa felet). Brodern verkade ha gjort ett ordentligt försök att få tag i en tid, men ingen vill ju ta emot den (kanske för att han nämnde att det var en imortbil?).
Så även om du har en poäng i "skyll dig själv"-frågan så har nog brodern i detta fall gjort vad han kunnat för att få en tid. Problemet var ju inte att han jobbade hela tiden, utan varkar vara att det på grund av felets natur var svårt att hitta någon som ville hjälpa honom. Samtidigt kan man ju undra vem skom skulle bära ansvaret om bilen, pågrund av felet, skulle gå sönder ytterligare. I en sådant scenario är det nog konsumenten och då kanske han inte ska skylla sig själv, men nästan.
Jäkligt dåligt av Volvo att inte ta sitt konsumenträttsliga ansvar, utan hänvisa honom till BMW. En säljare får visserligen hänvisa en konsument till en annan plats för avhjälpning, men inte på det här sättet. Dessvärre är min erfarenhet att företag som säljer till konsumenter är minst lika vilsna inom konsumenträtten som konsumenterna själva.
Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)
- Hur ser man att en advokat ljuger? Han rör på läpparna.