Då är det dags att inspektera kopplingen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-165842bae7b8196f186a9179c80d0dda.jpg]()
Detta verkar minst sagt konstigt
Kopplingslamellen är rejält nött. Bilen har ju bara rullat ca 3000 mil och beläggningen i lamellen är nernött ända till nitarna
![https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-fff72ec14dd510dcf84314741eac855a.jpg]()
Och kollar man svänghjulet ser man små sprickbildningar
![https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-fb916d22c9a4469d4cf7bc56105a640e.jpg]()
och urtrampningslagret är rena skiten

Antingen så stämmer inte milantalet eller har det varit en chaufför som kört med foten på kopplingspedalen, konstant

Eller, detta kan också vara en orsak. Bilens ägare kan ha varit vad vi här i trakterna kallare en "slirare".
En slirare är en man (vanligtvis ganska ung) som tror att ju mer bakdäcken spinner desto fortager går bilen

Däcken på Meteoren är samma däck som den blev såld med, det syns på däckens tillverkningsår. Framdäcken ser ut i princip som nya, men bakdäcken inte har en enda krusa kvar.
Bilen är beställt utan utrustning, så billig som möjlig förutom V-8 motorn. Dessutom med 3,58:1 i slutväxel.
Men tanke på att den hunnit bli smälld både fram och bak under de få år den var i trafik (1959 - 1963) så tyder det också på ett väldigt offensivt körsätt.
Vad tror ni?