2643
Sök

Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959

2 214 883 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2020
5 071 Inlägg
20 februari 2014
Trådstartare
#2361
MR_T skrev:
Kanske har cruisat mycket i långa köer.

Och stått och burnat när kön stått stilla tongue


5 071 Inlägg
20 februari 2014
Trådstartare
#2362
Nu har vi kommit fram till styrningen och rattstången.


Fästet som håller rattstången är också pedalfäste

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-b8ef628b41c3c4c0c4b5d623d90adee1.jpg

Jag lossar rattstångens genomföring från kupén till motorrum

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-9c3b9f03c41d64115587e1f7755137ae.jpg

så ser dessa båda plåtar ut

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-fbb7a87ce2c56ea852f3be95cef7f4dd.jpg

Dessa har jag dock redan renoverade och målade, jag tog dem från reservdelsbilen smile

Under plåtarna finns ett skyddsgummi

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-5701bfe7a05e4e72874d7e821ebed966.jpg

Så här sitter rattstången fäst i karossen

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-8c0cdadfda117a1e498de5424844684a.jpg

Röret över rattstången demonteras, i detta sitter även växellänkaget


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-e6c1b8268fa725c364064cb1052500fe.jpg

Jag täcker in rattstången med plast för att inte få en massa skräp i styrsnäckan

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-3bc464710ce3d407ab58e1bc13fa89ba.jpg


Att få bort pitman-armar från styrsnäckor brukar vara ett helvete. Utdragare, stor hammare och jävlaranamma fordras.


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-51d6ae4e90dcb493bdc0efe2291f0292.jpg

men till sist så ger den med sig big_smile big_smile big_smile big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-b2af0c3dd33ed6978c8406fd5e021934.jpg

och styrsnäcka/rattsång är bara att lossa från ramen

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-c0cb86befd1f0b2c8a419209750f0f9b.jpg


10 164 Inlägg
20 februari 2014
#2363
Fasen kommer bli redigt bra det här big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

9 Inlägg
23 februari 2014
#2364
Herregud. Inte visste jag att denna helgen skulle gå åt till att läsa denna totalt fantastiska projekt tråd! På mobilen dessutom! Talar nog för alla som läst denna tråd att detta skulle bli en riktigt bra bok! En bok som skulle ryka från hyllorna på Farsdag! Tycker författare kan sluta skriva biografier om den där Zlatan och börja inse vad som är intressant här i världen! Bilar dvs wink
Brukar inte följa projekt här på garaget men kollar ofta på mobilen när man sitter inne på tänkar rummet (wc) då denna tråd va så intressant så började sambon knacka på dörren efter ca en timme å fråga om jag mådde bra. Och 2dagar senare sitter man här i soffan och känner sig som en sån där Harry potter nörd som väntar på att nästa bok ska komma ut! Kommer följa denna tråd tills man får simma över den kalla sjön å se på det färdiga resultatet.

Keep up the good work man! Tro detta kommer bli suveränt! Nej jag ångrar mig, jag VET att det kommer bli suveränt.

5 071 Inlägg
23 februari 2014
Trådstartare
#2365
Djo skrev:
Fasen kommer bli redigt bra det här big_smile

Tackar och bockar smile


5 071 Inlägg
23 februari 2014
Trådstartare
#2366
Frexe skrev:
Herregud. Inte visste jag att denna helgen skulle gå åt till att läsa denna totalt fantastiska projekt tråd! På mobilen dessutom! Talar nog för alla som läst denna tråd att detta skulle bli en riktigt bra bok! En bok som skulle ryka från hyllorna på Farsdag! Tycker författare kan sluta skriva biografier om den där Zlatan och börja inse vad som är intressant här i världen! Bilar dvs wink
Brukar inte följa projekt här på garaget men kollar ofta på mobilen när man sitter inne på tänkar rummet (wc) då denna tråd va så intressant så började sambon knacka på dörren efter ca en timme å fråga om jag mådde bra. Och 2dagar senare sitter man här i soffan och känner sig som en sån där Harry potter nörd som väntar på att nästa bok ska komma ut! Kommer följa denna tråd tills man får simma över den kalla sjön å se på det färdiga resultatet.

Keep up the good work man! Tro detta kommer bli suveränt! Nej jag ångrar mig, jag VET att det kommer bli suveränt.

Ja vete fan vad man svarar på ett sådant beröm roll

Ett tack skulle verka som en droppe i havet. Hoppas du orkar hänga med kompis smile


5 071 Inlägg
23 februari 2014
Trådstartare
#2367
Demonterar krängningshämmaren. Egentligen är detta ingen riktig kränningshämmare då en sådan ska fungera som en vridfjäder, detta är mer som ett stabiliseringsstag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-26a3d5e03092e354ebed51c5067ee6b9.jpg


det sitter i nedre länk-armarna och i ramen.

Mot nedre länkarmarna sitter stabiliseringstaget med dessa bultar i gummibussningar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-7351d81e65f9f0bb6f9c41eb2d2602ad.jpg


som ni ser så är gummit helt slut sad

Gummibussningen som stabiliseringstaget sitter med mot ramen, är också slut sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-377c9bd1cb6590e1d8e1f727fe3d8ba8.jpg



Jag tar stabiliseringstaget till jobbet, där det blästras och jag drar på grund och svart halvblank lack

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d872f59c9109f09bee29081cf4f7f05b.jpg

Nu gäller det att börja leta på nätet var man kan hitta nya bussningar och fästskruvar


191 Inlägg
24 februari 2014
#2368
JohnWayne skrev:
Demonterar krängningshämmaren. Egentligen är detta ingen riktig kränningshämmare då en sådan ska fungera som en vridfjäder, detta är mer som ett stabiliseringsstag.

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-26a3d5e03092e354ebed51c5067ee6b9.jpg


det sitter i nedre länk-armarna och i ramen.

Mot nedre länkarmarna sitter stabiliseringstaget med dessa bultar i gummibussningar.

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-7351d81e65f9f0bb6f9c41eb2d2602ad.jpg


som ni ser så är gummit helt slut sad

Gummibussningen som stabiliseringstaget sitter med mot ramen, är också slut sad

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-377c9bd1cb6590e1d8e1f727fe3d8ba8.jpg



Jag tar stabiliseringstaget till jobbet, där det blästras och jag drar på grund och svart halvblank lack

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d872f59c9109f09bee29081cf4f7f05b.jpg

Nu gäller det att börja leta på nätet var man kan hitta nya bussningar och fästskruvar

Jag svarvade egna bussningar av poletarian blir bättre än original. smile


Baronen
1 434 Inlägg
24 februari 2014
#2370
Det tog en stund, men nu har jag läst igenom allt. Helt otroligt vilket bra jobb du gör! Du är en inspirationskälla utan botten vill jag lova! Detta kommer att följas i fortsättningen. Angående motorstativet hade jag samma, om inte ännu värre, vinkel på motorn när jag hängde upp min 500" i stativet. smile

Elbilar kan dra åt helvete.

5 071 Inlägg
28 februari 2014
Trådstartare
#2371
Ragger_sw skrev:
JohnWayne skrev:
Demonterar krängningshämmaren. Egentligen är detta ingen riktig kränningshämmare då en sådan ska fungera som en vridfjäder, detta är mer som ett stabiliseringsstag.

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-26a3d5e03092e354ebed51c5067ee6b9.jpg


det sitter i nedre länk-armarna och i ramen.

Mot nedre länkarmarna sitter stabiliseringstaget med dessa bultar i gummibussningar.

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-7351d81e65f9f0bb6f9c41eb2d2602ad.jpg


som ni ser så är gummit helt slut sad

Gummibussningen som stabiliseringstaget sitter med mot ramen, är också slut sad

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-377c9bd1cb6590e1d8e1f727fe3d8ba8.jpg



Jag tar stabiliseringstaget till jobbet, där det blästras och jag drar på grund och svart halvblank lack

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d872f59c9109f09bee29081cf4f7f05b.jpg

Nu gäller det att börja leta på nätet var man kan hitta nya bussningar och fästskruvar

Jag svarvade egna bussningar av poletarian blir bättre än original. smile

Ingen dum idé smile


5 071 Inlägg
28 februari 2014
Trådstartare
#2372
farbrorbozze skrev:
Lite tips påvägen
http://www.vp-autoparts.se/main.aspx?pa … 4200150010

Thänks määään smile Alla tips tas emot med tacksamhet smile


5 071 Inlägg
28 februari 2014
Trådstartare
#2373
vEight skrev:
Det tog en stund, men nu har jag läst igenom allt. Helt otroligt vilket bra jobb du gör! Du är en inspirationskälla utan botten vill jag lova! Detta kommer att följas i fortsättningen. Angående motorstativet hade jag samma, om inte ännu värre, vinkel på motorn när jag hängde upp min 500" i stativet. smile

Hur orkar ni yikes yikes yikes yikes

Men man tackar det ödmjukaste och hoppas du orkar med i fortsättningen big_smile

Riktiga motorer kräver riktiga motorstativ smile


5 071 Inlägg
28 februari 2014
Trådstartare
#2374
Hittade dessa på eBay för en billig peng smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-2784b4eded4fba0a93df5f94a77904ec.jpg


Och bussningarna åt stabliliserings-staget köptes från Mac´s autoparts, men det visade sig att hålet var för fint sad

Dessa passar därför inte sad


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-e3c328877390d7df0dcd60f9874fcefc.jpg


5 071 Inlägg
1 mars 2014
Trådstartare
#2375
Fästjärnen åt stabiliserings-staget har blästrats och varit ivägsänt på passivering. Nya skruvar ha också inhandlats

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-12d66685af4bf6855abd98cea0f7b2d9.jpg


och nya bussningar beställs, med rätt innerdiameter tongue


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d74d95bbdddbf0ce09270b8a9ef1d8d6.jpg


Nu ska P-ändarna lossas. Det görs lättast genom att sätta slå på dem med en hammare medan man använder en annan tyngre hammare som mothåll, bakom p-änden smile

Några rejäla slag behövs och så hoppar de ut big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-a079461129c8e226ea8d56d8c0ba8c25.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-a2d591328ee3d3c0de2369a0c4928882.jpg


På moderna bilar brukar det finnas två p-ändor, en i var sida, men på äldre bilar som denna finns det fyra p-ändor.

Två sitter fast ute vid hjulen och två sitter i mitten av strystaget.

Här är styrstaget och alla 4-ändorna demonterade

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-00f055a41ef22260efb14120a4777da2.jpg


det som sitter närmast kameran till höger är hjälpstyrsnäckans fäste

det demonteras, blästras och lackas

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-88fa68211d4f83efbd1b110f54b794bd.jpg



Jag spänner fast styr och parallellstagen i skruvstycket

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-9681a1fc1161cdc8c97d7a043c86454d.jpg


före jag demonterar p-ändorna märker jag i var de suttit med en bågfil

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-aa81c32fbecae2eda86eac48ea6d8054.jpg

detta är ingen exakt metod, men det visar ungefär hur mycket p-ändorna skall skruvas ihop. Det ska ju gå att köra till en verkstad som har hjulvinkelinställning också smile

p-ändorna är ingängade i hylsor, en från vart håll, där den ena är högergängad


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-b4f8c41257c1a5bc2c58e6814f2d4514.jpg


Hylsorna sitter hårt och det krävs lite milt våld för att få loss dem. Här jobbar farsan fö fullt lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-10d9e297798cc25e3a0f3b0bf855475b.jpg


Hjälpstyrsnäckan demonterad

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-112f9b6b6700402c9632e8875dd5b6d5.jpg


Styrsnäckans kulled demonterad

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-7802663a2ba5486e7343b8162e8844fa.jpg


Bubblameck
232 Inlägg
1 mars 2014
#2376
JohnWayne skrev:
Fästjärnen åt stabiliserings-staget har blästrats och varit ivägsänt på passivering. Nya skruvar ha också inhandlats

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-12d66685af4bf6855abd98cea0f7b2d9.jpg


och nya bussningar beställs, med rätt innerdiameter tongue


http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d74d95bbdddbf0ce09270b8a9ef1d8d6.jpg


Nu ska P-ändarna lossas. Det görs lättast genom att sätta slå på dem med en hammare medan man använder en annan tyngre hammare som mothåll, bakom p-änden smile

Några rejäla slag behövs och så hoppar de ut big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-a079461129c8e226ea8d56d8c0ba8c25.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-a2d591328ee3d3c0de2369a0c4928882.jpg


På moderna bilar brukar det finnas två p-ändor, en i var sida, men på äldre bilar som denna finns det fyra p-ändor.

Två sitter fast ute vid hjulen och två sitter i mitten av strystaget.

Här är styrstaget och alla 4-ändorna demonterade

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-00f055a41ef22260efb14120a4777da2.jpg


det som sitter närmast kameran till höger är hjälpstyrsnäckans fäste

det demonteras, blästras och lackas

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-88fa68211d4f83efbd1b110f54b794bd.jpg



Jag spänner fast styr och parallellstagen i skruvstycket

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-9681a1fc1161cdc8c97d7a043c86454d.jpg


före jag demonterar p-ändorna märker jag i var de suttit med en bågfil

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-aa81c32fbecae2eda86eac48ea6d8054.jpg

detta är ingen exakt metod, men det visar ungefär hur mycket p-ändorna skall skruvas ihop. Det ska ju gå att köra till en verkstad som har hjulvinkelinställning också smile

p-ändorna är ingängade i hylsor, en från vart håll, där den ena är högergängad


http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-b4f8c41257c1a5bc2c58e6814f2d4514.jpg


Hylsorna sitter hårt och det krävs lite milt våld för att få loss dem. Här jobbar farsan fö fullt lol

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-10d9e297798cc25e3a0f3b0bf855475b.jpg

Misstänkter att jag kommer behöva göra nåt liknande på min Bubbla sen... Är det svårt att byta p-ändarna och bussningarna? hmm

Kör man luftkylt så kan inget läcka.
Kolla gärna in min bubblarenovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=266960

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 587 Inlägg
1 mars 2014
#2377
Härligt med vägledande beskrivningar, trots att jag inte behöver det just nu så är de ju bra för andra mindre kunniga. smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

10 164 Inlägg
1 mars 2014
#2378
Trevligt med en berättande tråd så att säga riktigt roligt big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 071 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#2379
MhGren skrev:
JohnWayne skrev:
Fästjärnen åt stabiliserings-staget har blästrats och varit ivägsänt på passivering. Nya skruvar ha också inhandlats

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-12d66685af4bf6855abd98cea0f7b2d9.jpg


och nya bussningar beställs, med rätt innerdiameter tongue


http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d74d95bbdddbf0ce09270b8a9ef1d8d6.jpg


Nu ska P-ändarna lossas. Det görs lättast genom att sätta slå på dem med en hammare medan man använder en annan tyngre hammare som mothåll, bakom p-änden smile

Några rejäla slag behövs och så hoppar de ut big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-a079461129c8e226ea8d56d8c0ba8c25.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-a2d591328ee3d3c0de2369a0c4928882.jpg


På moderna bilar brukar det finnas två p-ändor, en i var sida, men på äldre bilar som denna finns det fyra p-ändor.

Två sitter fast ute vid hjulen och två sitter i mitten av strystaget.

Här är styrstaget och alla 4-ändorna demonterade

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-00f055a41ef22260efb14120a4777da2.jpg


det som sitter närmast kameran till höger är hjälpstyrsnäckans fäste

det demonteras, blästras och lackas

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-88fa68211d4f83efbd1b110f54b794bd.jpg



Jag spänner fast styr och parallellstagen i skruvstycket

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-9681a1fc1161cdc8c97d7a043c86454d.jpg


före jag demonterar p-ändorna märker jag i var de suttit med en bågfil

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-aa81c32fbecae2eda86eac48ea6d8054.jpg

detta är ingen exakt metod, men det visar ungefär hur mycket p-ändorna skall skruvas ihop. Det ska ju gå att köra till en verkstad som har hjulvinkelinställning också smile

p-ändorna är ingängade i hylsor, en från vart håll, där den ena är högergängad


http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-b4f8c41257c1a5bc2c58e6814f2d4514.jpg


Hylsorna sitter hårt och det krävs lite milt våld för att få loss dem. Här jobbar farsan fö fullt lol

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-10d9e297798cc25e3a0f3b0bf855475b.jpg

Misstänkter att jag kommer behöva göra nåt liknande på min Bubbla sen... Är det svårt att byta p-ändarna och bussningarna? hmm

Har aldrig bytt på nån VW tongue

Men det torde väl inte vara så svårt, p-ändorna kan sitta ganska hårt, men med rejäla slag med hammare och mothåll brukar det lösa sig. Att bända isär dem eller försöka slå ut dem genom att slå på gängan funkar inte.

Det finns speciella gafflar det går att slå loss dem med, med det förstör dem. Men jag brukar alltid byta en p-ända som är öppnad.

Sedan var noga med hur de suttit, så du får hjulvinklarna rätt.


5 071 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#2380
farbrorbozze skrev:
Härligt med vägledande beskrivningar, trots att jag inte behöver det just nu så är de ju bra för andra mindre kunniga. smile

Tackar tackar smile



Sök