2730
Sök

Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959

2 214 916 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2020
5 071 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#2381
Djo skrev:
Trevligt med en berättande tråd så att säga riktigt roligt big_smile

Tack tack big_smile


Bubblameck
232 Inlägg
2 mars 2014
#2382
JohnWayne skrev:
MhGren skrev:
JohnWayne skrev:
Fästjärnen åt stabiliserings-staget har blästrats och varit ivägsänt på passivering. Nya skruvar ha också inhandlats

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-12d66685af4bf6855abd98cea0f7b2d9.jpg


och nya bussningar beställs, med rätt innerdiameter tongue


http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d74d95bbdddbf0ce09270b8a9ef1d8d6.jpg


Nu ska P-ändarna lossas. Det görs lättast genom att sätta slå på dem med en hammare medan man använder en annan tyngre hammare som mothåll, bakom p-änden smile

Några rejäla slag behövs och så hoppar de ut big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-a079461129c8e226ea8d56d8c0ba8c25.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-a2d591328ee3d3c0de2369a0c4928882.jpg


På moderna bilar brukar det finnas två p-ändor, en i var sida, men på äldre bilar som denna finns det fyra p-ändor.

Två sitter fast ute vid hjulen och två sitter i mitten av strystaget.

Här är styrstaget och alla 4-ändorna demonterade

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-00f055a41ef22260efb14120a4777da2.jpg


det som sitter närmast kameran till höger är hjälpstyrsnäckans fäste

det demonteras, blästras och lackas

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-88fa68211d4f83efbd1b110f54b794bd.jpg



Jag spänner fast styr och parallellstagen i skruvstycket

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-9681a1fc1161cdc8c97d7a043c86454d.jpg


före jag demonterar p-ändorna märker jag i var de suttit med en bågfil

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-aa81c32fbecae2eda86eac48ea6d8054.jpg

detta är ingen exakt metod, men det visar ungefär hur mycket p-ändorna skall skruvas ihop. Det ska ju gå att köra till en verkstad som har hjulvinkelinställning också smile

p-ändorna är ingängade i hylsor, en från vart håll, där den ena är högergängad


http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-b4f8c41257c1a5bc2c58e6814f2d4514.jpg


Hylsorna sitter hårt och det krävs lite milt våld för att få loss dem. Här jobbar farsan fö fullt lol

http://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-10d9e297798cc25e3a0f3b0bf855475b.jpg

Misstänkter att jag kommer behöva göra nåt liknande på min Bubbla sen... Är det svårt att byta p-ändarna och bussningarna? hmm

Har aldrig bytt på nån VW tongue

Men det torde väl inte vara så svårt, p-ändorna kan sitta ganska hårt, men med rejäla slag med hammare och mothåll brukar det lösa sig. Att bända isär dem eller försöka slå ut dem genom att slå på gängan funkar inte.

Det finns speciella gafflar det går att slå loss dem med, med det förstör dem. Men jag brukar alltid byta en p-ända som är öppnad.

Sedan var noga med hur de suttit, så du får hjulvinklarna rätt.

Tack för svaret! Det borde väl vara ungefär samma princip. Tycker att det ser ganska lika ut. smile

Kör man luftkylt så kan inget läcka.
Kolla gärna in min bubblarenovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=266960

5 071 Inlägg
7 mars 2014
Trådstartare
#2383
Navet kommer automatiskt loss när kulbultarna öppnas. Jag börjar inte slita sönder bromsarna nu, utan sparar det till senare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d7d3596912a1e41074f1a39d4a9c157a.jpg


Övre länkarmen sitter bultad i ramen

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-bab4a55fe329d0ccd9ef6f5c5a1806f1.jpg

så ser övre länkarmen (A-armen) ut

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-bcfc40838653533b7c67769ee5dabe2e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-0d41a7f28e0e7c5bc415fd241ae05941.jpg

Här sitter justeringsbrickorna åt hjulvinklarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-6e08d4ed25e98a7251d85cece406ab49.jpg

NU är det bara nedre länkarmen kvar, så är ramen helt bar på vänster sida smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-9cdc87fd695d37ffe11c58836ae1fb3b.jpg


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 587 Inlägg
7 mars 2014
#2384
Härligt, blir det nya bussningar & spindelleder? Isåf montera dom innan målning smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

5 071 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
#2385
farbrorbozze skrev:
Härligt, blir det nya bussningar & spindelleder? Isåf montera dom innan målning smile

Jamenvisst big_smile Efter att ha stått stilla iså många år, så börjar alla gummin och bussningar morkna. Nytt e snyggt smile

Dessutom är det så mycket enklare att byta dem nu, än när motor och skärmar är monterade.

OCH så är det mycket enklare att blästra och måla alla delar smile


5 071 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
#2386
Då är det högra sidans tur


Avlasta fjädern med domkraften

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-8618e54964f36459a17d56728e23cd0c.jpg

Efter att nedre kullden öppnats så går det att sänka ned domkraften. Fjädren följe rmed, men hoppar inte ut förrän man bänder loss den med järnstången.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d8828118f299d381118ed02e34e7a59b.jpg


Då är det bara bultarna som håller nedre länkarmen kvar.

Och det sitter ordentligt fast sad sad sad

Här är bakre

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-afbd8e9303eb1ea66b551faeeb676e14.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d7675324ba0b1f04b7d8d6ae378657d7.jpg

bakifrån i bulten är en mindre skruv ingängad

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-9ae54c3a85c4ee32d9fc64bf848a64d9.jpg



och här den främre

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-e6aefa21a519ade7ead8ce86920b9787.jpg

Bulten här väldigt lågt huvud, så det är svårt att få något riktigt grepp om den. Dessutom sitter den som berget.

Vi bultar på den med en STOR hammare, värmer, och bultar mer.



Det tar äver en timme att lossa denna bult mad mad mad


Efter flera timmars jobb är alla bultarna (och nedre länkarmarna) bortskruvade

Här ses hur bultarna ser ut, de har varit rejält fastrostade i bussningarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-b79692a6cc80d8bea541e1bc43b166a9.jpg


och så här ser bussningarna ut

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-142ab0650570501f4a9e1f817d2bca78.jpg


10 164 Inlägg
13 mars 2014
#2387
Riva riva kommer bli snyggt det här big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 587 Inlägg
5 071 Inlägg
16 mars 2014
Trådstartare
#2389
Djo skrev:
Riva riva kommer bli snyggt det här big_smile

Det hoppas jag big_smile


5 071 Inlägg
17 mars 2014
Trådstartare
#2390
farbrorbozze skrev:
Nu väntar vi bara på den rosa lacken wink

Jepp, och 22" fälgarna, kjolarna och neonljusen roll roll roll


5 071 Inlägg
17 mars 2014
Trådstartare
#2391
Nya länkarmsbussningar kom från Mac´s auto parts  smile smile smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-784ee5463bd7933a7d7077bbbb7c4a96.jpg


När nu alla dlear är borta från ramen kan man börja slipa motorrummet ( det som finns kvar av motorrummet vill säga) på allvar

Börjar i vänster sida

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-dbdf39cfd0060d64c562fbe8453f5657.jpg


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 587 Inlägg
17 mars 2014
#2392
Slipa de e kul dä. själv skicka jag torpeden på blästring wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

1 213 Inlägg
20 mars 2014
#2393
Läst ikapp här med, ser fint ut. smile

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

5 071 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
#2394
farbrorbozze skrev:
Slipa de e kul dä. själv skicka jag torpeden på blästring wink

Det är rätta takter smile


5 071 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
#2395
Lina- skrev:
Läst ikapp här med, ser fint ut. smile

Kul att du fortfarande hänger på smile


5 071 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
#2396
Framskärmsfästet uppe vid vindrutan har lossat från karossen. Troligtvis hände detta i samband med kollisionen.

Detta skall fixas smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-4bfb479ad4d4fa4477ba5459c3dfade1.jpg


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 587 Inlägg
10 164 Inlägg
26 mars 2014
#2398
farbrorbozze skrev:
silikon tätar de där wink

Finns ju fogskum för dom riktigt grova hålena med wink

Roligt det går framåt big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 071 Inlägg
1 april 2014
Trådstartare
#2399
farbrorbozze skrev:
silikon tätar de där wink

Tror inte ens jag kommenterar detta lol lol lol


5 071 Inlägg
1 april 2014
Trådstartare
#2400
Djo skrev:
farbrorbozze skrev:
silikon tätar de där wink

Finns ju fogskum för dom riktigt grova hålena med wink

Roligt det går framåt big_smile

Ja det är det smile



Sök