4524
Sök

Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959

2 216 285 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2020
Baronen
1 434 Inlägg
5 november 2014
#2741
Fram med brevvågen och bandputsen! Man kan balansera fram många hästar ur gamla motorer. Och så får man en behagligare gång i maskinen. smile

Elbilar kan dra åt helvete.

slappt&fint
376 Inlägg
5 november 2014
#2742
slit av topparna o kolla om d är mycke vändkanter i han o skicka topparna på blyfritt konvertering pengar som är värda


5 071 Inlägg
12 november 2014
Trådstartare
#2743
vEight skrev:
Fram med brevvågen och bandputsen! Man kan balansera fram många hästar ur gamla motorer. Och så får man en behagligare gång i maskinen. smile

Om detta hade varit en racingmotor, så javisst big_smile


5 071 Inlägg
12 november 2014
Trådstartare
#2744
below_ skrev:
slit av topparna o kolla om d är mycke vändkanter i han o skicka topparna på blyfritt konvertering pengar som är värda

Man läser ofta i svenska biltidningar att ni konverterar till blyfri bensin. Här i Finland har vi blyersättning vi brukar slå i tanken på våra gamla klenoder.


5 071 Inlägg
12 november 2014
Trådstartare
#2745
Diverse delar beställs åt motorn

Set med fryspluggar och avtappningsskruvar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-a6be55e83286812264b61fdbdd3a6960.jpg

Strömfördelarlock (ska egentligen vara svart, jag kanske skaffar ett till)

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-db9d09eeb05a377f10e2ca75aa419e66.jpg

Temp. givare

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-64156e0f99b036b9723600c840481098.jpg

Kamkedja

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-022ecf0cabdd7a594cf7757a8b3c5f17.jpg

och oljepump

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d9b9c7f52f2769629f057f53387f5bde.jpg


slappt&fint
376 Inlägg
12 november 2014
#2746
Jo vi har ersättningen vi å men d är ju bestyrigt att hålla på med d där sen blir det billigare i längden om man tänkt ha kvar bilen länge !


Baronen
1 434 Inlägg
12 november 2014
#2747
Blyersättning är inga stora pengar när det gäller en bil som förmodligen inte kommer att gå i brukstrafiken. Vissa motorer har bättre järnkvalitet med högre nickelhalt. Då behöver man inte konvertera.

Angående brevvågen så syftade jag mer på att du får en jämnare och finare gång i maskinen. Du vet, ställa en peng på högkant på luftburken smile

Elbilar kan dra åt helvete.

5 071 Inlägg
13 november 2014
Trådstartare
#2748
below_ skrev:
Jo vi har ersättningen vi å men d är ju bestyrigt att hålla på med d där sen blir det billigare i längden om man tänkt ha kvar bilen länge !

Finland har en sådan lagstiftning att om man använder ett entusiastfordon högst 30 dagar i året har man en trafikförsäkring på 25 euro. Besiktning vart annat år (vart fjärde om fordonet är äldre ne 1960-årsmodell) och ingen trafikskatt eller vägskatt.

Dock måste fodonet vara i fint skick och i originalutförande. Meteoren kommer givetvis att besiktigas som sådant fordon. Så att börja bygga om topparna är inte motiverat för det kommer ändå att bli så lite kört.


Hade det däremot varit en sommarbil eller bruksbil hade man ju givetvis byggt om den smile


5 071 Inlägg
13 november 2014
Trådstartare
#2749
vEight skrev:
Blyersättning är inga stora pengar när det gäller en bil som förmodligen inte kommer att gå i brukstrafiken. Vissa motorer har bättre järnkvalitet med högre nickelhalt. Då behöver man inte konvertera.

Angående brevvågen så syftade jag mer på att du får en jämnare och finare gång i maskinen. Du vet, ställa en peng på högkant på luftburken smile

Man skulle garanterat för en trevligare och jämnare gång, men då jag vill bli färdig och vill ut och åka tongue


5 071 Inlägg
13 november 2014
Trådstartare
#2750
Vad kan man göra med en polertrissa åt vinkelslipen??????

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-2b43bb1987116152f46a016969848ea6.jpg


Lite slipmedel????

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-30c011b0d154aaa3401edb3b3aaaf130.jpg


och en vacuumanslutning som sitter på insuget????

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-66e2b30e0a64e9a095707bef6e8d67e2.jpg


Joo, man kan polera fram en sjuhelsikes glans i den big_smile big_smile big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-e64ecfd6d10de7f1063824f170c298db.jpg


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 589 Inlägg
13 november 2014
#2751
Jag brukar köra på stålborstkratch på bänkslipen jag smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

5 071 Inlägg
16 november 2014
Trådstartare
#2752
farbrorbozze skrev:
Jag brukar köra på stålborstkratch på bänkslipen jag smile

Fungerar det bra?


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 589 Inlägg
16 november 2014
#2753
JohnWayne skrev:
farbrorbozze skrev:
Jag brukar köra på stålborstkratch på bänkslipen jag smile

Fungerar det bra?

Funkar lika bra på rostiga bultar som på färg & på ärgade mässingsprylar. smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

5 071 Inlägg
16 november 2014
Trådstartare
#2754
Nu är det grenrörens tur smile

Jag slipar och fixar till de plana ytorna som ska ligga mot topparna

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-07692c5a9f9a0795341eb4b69169f963.jpg

Sedan tejpas de, för att skyddas mot sandblästringen

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-e0daf02f0cdc60a9014827541a5b59eb.jpg

Gamla V-8:or har som bekant ett spjäll i grenröret. Detta påverkas av en bimetallfjäder. När det är kallt ute är spjället stängt och avgaserna leds då tillbaks till insuget och genom en kanal vidare till andra sidans grenrör. Detta för att värma insuget och därmed också insugsluften. En typ av gammaldags kallstartventil smile

Då nu detta inte blir någon bruksbil, så blir denna funktion överflödig, och därför punktar jag fast spjället i öppet läge, inne i grenröret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-16ec1210ef201e78b37937a85190c8f1.jpg


Annars finns det risk att spjället börjar föra oljud, ifall bimetall fjädern brister eller råka försvinna roll



Grenrören tas med till jobbet och där får S T O R A blästern jobba. Behöver ju inte vara rädd att dessa ska slå sig smile


Den lokala speed shopen har en perfekt färg åt grenrören. Nyansen är gjutjärnsgrå och den tål hög temperatur. På sprayburk finns den också big_smile


Grenrören klara

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-cc36b357b61a47dec9964f20bf80da11.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-4d8566c4b27398d13d58108514c2907d.jpg


5 071 Inlägg
16 november 2014
Trådstartare
#2755
farbrorbozze skrev:
JohnWayne skrev:
farbrorbozze skrev:
Jag brukar köra på stålborstkratch på bänkslipen jag smile

Fungerar det bra?

Funkar lika bra på rostiga bultar som på färg & på ärgade mässingsprylar. smile

ja okay big_smile


10 164 Inlägg
17 november 2014
#2756
Stiligt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 071 Inlägg
19 november 2014
Trådstartare
#2757
Djo skrev:
Stiligt smile

Tackar så mycket smile


5 071 Inlägg
19 november 2014
Trådstartare
#2758
Hjulet åt fläktremmen, blästrat, grundat och lackat.

Dock är jag inte riktigt nöjd, så ja kanske målar om den hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-6c898c9dfb3837ac31405f7c6edb3328.jpg

Lite karossjobb finns ännu kvar.

Golvet i bagaget är inte helt formriktigt. Denna "sänka" kom troligtvis också med kollisionen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ef49291ff4e68f1774a970d4604361ef.jpg

Ser ni en lätt fördjupning som går i en krok?

Jag sätter på stålskalan

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-52057fd3929351329e6da354eb1b3338.jpg

Nu syns det bättre. Denna skall fixas nu


10 164 Inlägg
19 november 2014
#2759
Man blir aldrig klar alltid är det nå mera att fixa.

Men bra blir det iallafall big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 071 Inlägg
21 november 2014
Trådstartare
#2760
Djo skrev:
Man blir aldrig klar alltid är det nå mera att fixa.

Men bra blir det iallafall big_smile

Det är väl lite så, men denna SKA BLI färdig smile



Sök