Nu är det grenrörens tur

Jag slipar och fixar till de plana ytorna som ska ligga mot topparna
![https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-07692c5a9f9a0795341eb4b69169f963.jpg]()
Sedan tejpas de, för att skyddas mot sandblästringen
Gamla V-8:or har som bekant ett spjäll i grenröret. Detta påverkas av en bimetallfjäder. När det är kallt ute är spjället stängt och avgaserna leds då tillbaks till insuget och genom en kanal vidare till andra sidans grenrör. Detta för att värma insuget och därmed också insugsluften. En typ av gammaldags kallstartventil

Då nu detta inte blir någon bruksbil, så blir denna funktion överflödig, och därför punktar jag fast spjället i öppet läge, inne i grenröret.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-16ec1210ef201e78b37937a85190c8f1.jpg]()
Annars finns det risk att spjället börjar föra oljud, ifall bimetall fjädern brister eller råka försvinna

Grenrören tas med till jobbet och där får S T O R A blästern jobba. Behöver ju inte vara rädd att dessa ska slå sig

Den lokala speed shopen har en perfekt färg åt grenrören. Nyansen är gjutjärnsgrå och den tål hög temperatur. På sprayburk finns den också

Grenrören klara
![https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-cc36b357b61a47dec9964f20bf80da11.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-4d8566c4b27398d13d58108514c2907d.jpg]()