Dessutom av hållbarheten. Jag provar att slipa med stålborste på en yta som inte komer att synas, och vet ni va....
det blir inte en repa
Övre länkarmarnas fästbussningar
firman har bytt ut min maskeringstejp mot bättre tejp. Det lär väl bli en 250 grader varmt vid torkningen av pulverlack, har jag fått lära mig
Övre länkarmens fäststag
Jag avlägsnar tejpen och kan konstatera att gängorna är hela och fina
Även bussningarnas yttre gärngor är i gott skick såsom de inre
O-ringrna som syns på bilden ska monteras inuti bussningarna som skall skruvas på fäststängerna
Och här är Övre länkarmen själv, i egen hög person
Glidytorna smörjs med kopparfett, men inne i bussningarna sätter jag bromsfett. För att vanligt fett kan skada o-ringarna
Jag monterar ihop dem så behöver jag inte ha så många lösa delar liggandes. Dessutom är de uppmärkta på vilken sida de sitter, så de säkert kommer rätt sen
Fastän jag drar fast de här bussnigarna med kraft (jag använder 32 mm hylsa och spärrskaft) syns inte den minsta skråma
Hade detta varit vanlig bilfärg hade färgen på bultskallen varit bortnött
Lim och olja som ligger länge tillsammans brukar aldrig funka, oavsett lim så löser oljan upp det, nu snackar ju jag om år då, vilket det ofta är när man pratar bilar...
Men samtidigt så gör ju olja bara mest nytta i botten och där brukar man ju inte ha ljuddämpningsmattor.
Jag använder linolja rätt mycket, får det stå länge så löser det upp vad som helst, lack, lim, you name it....
Mjuka dämpmattor typ Biltema med silvrig framsida hade jag i epan. Fördelen mycket skrammel försvann nackdel dom drog åt sig vatten så till den milda grad att jag tror tvättsvamp är mindre sugande. och liggande vatten betyder rost ej bra.
När du säjer olja vad menar du då om du menar tunnflytande rostskydd tror jag på hårdare dämp mattor inte risken är så stor att dom kommer lossna.
Lägg något skapligt nylackat, lim eller nåt i olja något år så får du se vad som händer, det går att gnugga bort det mesta, naturligtvis har jag inte testat med allt....
Men som sagt, rostskydd har man ju i botten, ljuddämpning längre upp...
Välj aldrig dämpmaterial som kan "suga i sig" vatten eller fukt. Det blir inte bara en väldigt unken lukt utan rosten kommer mycket tidigare. Tyvärr har jag varit med om att asfaltsmattor vill släppa i dörrar när man olje sprutar men det man kan tänka på är att inte dränka hela dörren utan utan spruta där det är dubbelplåt och väck osv. Jag brukar blanda 50-50 sågkedjeolja och vanlig motorolja (sågkedjeoljan är väldigt klistrig och gör att det inte rinner ur lika fort) sen var det en äldre gubbe som lärde mig att man absolut inte ska använda spillolja och det är inte bara för att slippa svarta fläckar när det rinner fram utan det är så mycke "skräp" i spilloljan som påskyndar rost istället för att skydda...
Många kloka ord här. Jag tror jag hade kört med asfaltsmattor, om inte det hade funnits body sprutat i dörrarna redan. Jag vet inte hur bra de limmar mot bodyn Vet ni?
Men att spruta mera body och sedan rostskydd, kanske först något tunt som tränger in överallt och sedan något mer vaxlikt som biter sig fast.
Jag har också hört att man aldrig skall använda spillolja till rostskydd. Det bildas svavelsyra vid förbränningen som hamnar i oljan, och den är en god polare med rost-nisse.
Skulle det bara att gå att fylla dörren med lös ljuddämpning då, efter att man oljat den? Inget man limmar utan sånt man bara packar löst in i dörren? Typ något ganska poröst, skummgummi liknande?
Aven hjälpstyrsnäckan och stryrstagen är pulverlackat
I änden på styrstaget sitter en styrled, som hålls fast av en endmutter. Mutter går väldigt trögt i gängorna så jag får tillverka ett specialverktyg av ett vinkeljärn och skruva ut och in muttern några gånger för att få den att löpa
Fästjärnen åt generator är också pulvrade
vilket för oss till nästa jobb, renoveringen av generatorn.
Hur ska du veva ner rutorna då ? Om du fyller dörrarna? Jag tror du klarar dig bra med body på insida av dörrplåt & nåt tunnflytande i botten.
Ja det blir sannerligen ett problem
Hmm... det kan hända. Dessa bilar var ju inte så särdeles tysta nya, men det skulle vara ganska häftigt det gick att få den som en merca (om vi nu ska jämföra med någonting )
Jag har ju ingen aning om hur mycket vindbrus en sådan här har. Nya gummilister borde ju göra något, men det beror väl till stor del hur tät man får dörrarna.
Bilar med stolpe brukar dock ha mindre vindbrus än hardtoppar.
Är så impad av ditt arbete. Verkligen noga med allt. Kör med tunn tektyl i dörrarna och vill du ha det lite tystare så lägg dit nån våffelmatta eller nåt liknande. Body är ett fördärv. Har en Desoto 59 som jag satt i en rätt rejäl stereo utan att det syns. Jag satte ett par 6x9 under befintliga galler i hatthyllan, ett par 5 1/2 under sätet i ett par lådor byggda av MDF och ett par 3 1/2 under det befintliga gallret på instrumentbrädan, slutligen en 12" bas och två slutsteg i kofferten. Inget syns men hörs utav bara fan. Magnus
Är så impad av ditt arbete. Verkligen noga med allt. Kör med tunn tektyl i dörrarna och vill du ha det lite tystare så lägg dit nån våffelmatta eller nåt liknande. Body är ett fördärv. Har en Desoto 59 som jag satt i en rätt rejäl stereo utan att det syns. Jag satte ett par 6x9 under befintliga galler i hatthyllan, ett par 5 1/2 under sätet i ett par lådor byggda av MDF och ett par 3 1/2 under det befintliga gallret på instrumentbrädan, slutligen en 12" bas och två slutsteg i kofferten. Inget syns men hörs utav bara fan. Magnus
Man tackar
En gör sö gött en kan
Detta tål att tänkas på, för finns det nåt som hänger ihop med 50-tals jänkarna är det rock ´n´ roll
En cd-spelare går ju att gömma i handskfacket och att placera högtalarna unde sätet är ingen dum idé.
Hur har du då med strömförsörjningen. Klarar originalgenerator och elsystemet av slutsteg och basar?