4051
Sök

Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959

2 217 213 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2020
5 071 Inlägg
27 januari 2015
Trådstartare
#2861
Efter någon månad kommer framvagnsdelarna hem big_smile

Och jag är mäkta imponerad av resultatet.

Dessutom av hållbarheten. Jag provar att slipa med stålborste på en yta som inte komer att synas, och vet ni va....


det blir inte en repa  big_smile big_smile big_smile big_smile big_smile big_smile


Övre länkarmarnas fästbussningar

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d8137fb6b614ada3cee1e244e49b652f.jpg

firman har bytt ut min maskeringstejp mot bättre tejp. Det lär väl bli en 250 grader varmt vid torkningen av pulverlack, har jag fått lära mig big_smile

Övre länkarmens fäststag

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-c52186f92be356d4773c9c4e29ea08c0.jpg


Jag avlägsnar tejpen och kan konstatera att gängorna är hela och fina smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-fc0e66a885188b03481422db5c4fcbe2.jpg


Även bussningarnas yttre gärngor är i gott skick såsom de inre big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-4bcc8c08a8bd5efed1c78d19aff0d712.jpg

O-ringrna som syns på bilden ska monteras inuti bussningarna som skall skruvas på fäststängerna


Och här är Övre länkarmen själv, i egen hög person cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-c0178006820eaff59b5bd3b870df3607.jpg


Glidytorna smörjs med kopparfett, men inne i bussningarna sätter jag bromsfett. För att vanligt fett kan skada o-ringarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-c7dabbe25dd724084e23bcc0b42dbdcc.jpg

Jag monterar ihop dem så behöver jag inte ha så många lösa delar liggandes. Dessutom är de uppmärkta på vilken sida de sitter, så de säkert kommer rätt sen

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-41c4f9bf6971436f90f1faa177b3d669.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ff5c3c48c7d52253d3735917372b1b4e.jpg


Fastän jag drar fast de här bussnigarna med kraft (jag använder 32 mm hylsa och spärrskaft) syns inte den minsta skråma big_smile big_smile big_smile

Hade detta varit vanlig bilfärg hade färgen på bultskallen varit bortnött mad


255 Inlägg
27 januari 2015
#2862
Lim och olja som ligger länge tillsammans brukar aldrig funka, oavsett lim så löser oljan upp det, nu snackar ju jag om år då, vilket det ofta är när man pratar bilar...

Men samtidigt så gör ju olja bara mest nytta i botten och där brukar man ju inte ha ljuddämpningsmattor.

Jag använder linolja rätt mycket, får det stå länge så löser det upp vad som helst, lack, lim, you name it....


10 164 Inlägg
27 januari 2015
#2863
Mjuka dämpmattor typ Biltema med silvrig framsida hade jag i epan. Fördelen mycket skrammel försvann nackdel dom drog åt sig vatten så till den milda grad att jag tror tvättsvamp är mindre sugande. och liggande vatten betyder rost ej bra.

När du säjer olja vad menar du då om du menar tunnflytande rostskydd tror jag på hårdare dämp mattor inte risken är så stor att dom kommer lossna.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

255 Inlägg
27 januari 2015
#2864
Lägg något skapligt nylackat, lim eller nåt i olja något år så får du se vad som händer, det går att gnugga bort det mesta, naturligtvis har jag inte testat med allt....

Men som sagt, rostskydd har man ju i botten, ljuddämpning längre upp...


Amatör
488 Inlägg
27 januari 2015
#2865
Välj aldrig dämpmaterial som kan "suga i sig" vatten eller fukt. Det blir inte bara en väldigt unken lukt utan rosten kommer mycket tidigare. Tyvärr har jag varit med om att asfaltsmattor vill släppa i dörrar när man olje sprutar men det man kan tänka på är att inte dränka hela dörren utan utan spruta där det är dubbelplåt och väck osv. Jag brukar blanda 50-50 sågkedjeolja och vanlig motorolja (sågkedjeoljan är väldigt klistrig och gör att det inte rinner ur lika fort) sen var det en äldre gubbe som lärde mig att man absolut inte ska använda spillolja och det är inte bara för att slippa svarta fläckar när det rinner fram utan det är så mycke "skräp" i spilloljan som påskyndar rost istället för att skydda...

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...

5 071 Inlägg
30 januari 2015
Trådstartare
#2866
Många kloka ord här. Jag tror jag hade kört med asfaltsmattor, om inte det hade funnits body sprutat i dörrarna redan. Jag vet inte hur bra de limmar mot bodyn sad Vet ni?

Men att spruta mera body och sedan rostskydd, kanske först något tunt som tränger in överallt och sedan något mer vaxlikt som biter sig fast.

Jag har också hört att man aldrig skall använda spillolja till rostskydd. Det bildas svavelsyra vid förbränningen som hamnar i oljan, och den är en god polare med rost-nisse.

Skulle det bara att gå att fylla dörren med lös ljuddämpning då, efter att man oljat den? Inget man limmar utan sånt man bara packar löst in i dörren? Typ något ganska poröst, skummgummi liknande?


5 071 Inlägg
30 januari 2015
Trådstartare
#2867
Aven hjälpstyrsnäckan och stryrstagen är pulverlackat

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-829187b23d77902609306f3338136603.jpg


I änden på styrstaget sitter en styrled, som hålls fast av en endmutter. Mutter går väldigt trögt i gängorna så jag får tillverka ett specialverktyg av ett vinkeljärn och skruva ut och in muttern några gånger för att få den att löpa

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-cc8389d1c92f4db68dd94fe4996c080d.jpg

Fästjärnen åt generator är också pulvrade big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-2963d362aa760b9a750fb7a60d192dde.jpg

vilket för oss till nästa jobb, renoveringen av generatorn.


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 589 Inlägg
30 januari 2015
#2868
Hur ska du veva ner rutorna då ?
Om du fyller dörrarna? wink
Jag tror du klarar dig bra med body på insida av dörrplåt & nåt tunnflytande i botten.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

2 712 Inlägg
30 januari 2015
#2869
farbrorbozze skrev:
Hur ska du veva ner rutorna då ?
Om du fyller dörrarna? wink
Jag tror du klarar dig bra med body på insida av dörrplåt & nåt tunnflytande i botten.

Montera en stor stereo så hör du inte vägoljud etc wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..

10 164 Inlägg
30 januari 2015
#2870
Blir snyggt det här smile

Får man fråga vad pulverlackeringen kostade ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 071 Inlägg
31 januari 2015
Trådstartare
#2871
farbrorbozze skrev:
Hur ska du veva ner rutorna då ?
Om du fyller dörrarna? wink
Jag tror du klarar dig bra med body på insida av dörrplåt & nåt tunnflytande i botten.

Ja det blir sannerligen ett problem roll

Hmm... det kan hända. Dessa bilar var ju inte så särdeles tysta nya, men det skulle vara ganska häftigt det gick att få den som en merca  (om vi nu ska jämföra med någonting tongue )

Jag har ju ingen aning om hur mycket vindbrus en sådan här har. Nya gummilister borde ju göra något, men det beror väl till stor del hur tät man får dörrarna.

Bilar med stolpe brukar dock ha mindre vindbrus än hardtoppar.


5 071 Inlägg
31 januari 2015
Trådstartare
#2872
amoreex skrev:
farbrorbozze skrev:
Hur ska du veva ner rutorna då ?
Om du fyller dörrarna? wink
Jag tror du klarar dig bra med body på insida av dörrplåt & nåt tunnflytande i botten.

Montera en stor stereo så hör du inte vägoljud etc wink

Jag skulle gärna ha en jättestereo som skulle skrika ut Eddie Cochrans "Summertime blues" big_smile big_smile big_smile

Men lite svårt att bygga stereo, för den får absolut inte synas.


5 071 Inlägg
31 januari 2015
Trådstartare
#2873
Djo skrev:
Blir snyggt det här smile

Får man fråga vad pulverlackeringen kostade ?

Tack tack. Det gick på 150 euro smile


5 071 Inlägg
31 januari 2015
Trådstartare
#2874
Så här såg generatorn ut i somras, strax före demontering.

Det är lite svårt att kolla om dessa laddar eftersom laddningsreläet måste vara inkopplat, och det funkar inte sad

Men om man kopplar den rätt till batteriet så snurrar den inte sad

Generatorn från reservdelsbilen snurror då man kopplar den till batteriet, därför valde jag att renovera denna, som jag vet är sönder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-a5557b640404f58a505e689fe8c22394.jpg


stagen som sitter fast i den är ju samma stag som just kom hem från pulverlacken

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-2c94a9aada5403dfd3cfe2e857374a4d.jpg


10 164 Inlägg
31 januari 2015
#2875
JohnWayne skrev:
Djo skrev:
Blir snyggt det här smile

Får man fråga vad pulverlackeringen kostade ?

Tack tack. Det gick på 150 euro smile

Okej 1500 kr ungefär inte så farligt ändå smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

90 Inlägg
31 januari 2015
#2876
Är så impad av ditt arbete. Verkligen noga med allt.
Kör med tunn tektyl i dörrarna och vill du ha det lite tystare så lägg dit nån våffelmatta eller nåt liknande. Body är ett fördärv.
Har en Desoto 59 som jag satt i en rätt rejäl stereo utan att det syns. Jag satte ett par 6x9 under befintliga galler i hatthyllan, ett par 5 1/2 under sätet i ett par lådor byggda av MDF och ett par 3 1/2 under det befintliga gallret på instrumentbrädan, slutligen en 12" bas och två slutsteg i kofferten. Inget syns men hörs utav bara fan.
Magnus
Senast redigerat av T-34 (31 januari 2015)


5 071 Inlägg
1 februari 2015
Trådstartare
#2877
Djo skrev:
JohnWayne skrev:
Djo skrev:
Blir snyggt det här smile

Får man fråga vad pulverlackeringen kostade ?

Tack tack. Det gick på 150 euro smile

Okej 1500 kr ungefär inte så farligt ändå smile

Ungefär vad grundfärg och toppfärg med härdare och förtunning kostat för att måla samma ytor. Så det var snorbilligt big_smile


5 071 Inlägg
1 februari 2015
Trådstartare
#2878
T-34 skrev:
Är så impad av ditt arbete. Verkligen noga med allt.
Kör med tunn tektyl i dörrarna och vill du ha det lite tystare så lägg dit nån våffelmatta eller nåt liknande. Body är ett fördärv.
Har en Desoto 59 som jag satt i en rätt rejäl stereo utan att det syns. Jag satte ett par 6x9 under befintliga galler i hatthyllan, ett par 5 1/2 under sätet i ett par lådor byggda av MDF och ett par 3 1/2 under det befintliga gallret på instrumentbrädan, slutligen en 12" bas och två slutsteg i kofferten. Inget syns men hörs utav bara fan.
Magnus

Man tackar big_smile big_smile big_smile

En gör sö gött en kan tongue

Detta tål att tänkas på, för finns det nåt som hänger ihop med 50-tals jänkarna är det rock ´n´ roll cool

En cd-spelare går ju att gömma i handskfacket och att placera högtalarna unde sätet är ingen dum idé.

Hur har du då med strömförsörjningen. Klarar originalgenerator och elsystemet av slutsteg och basar?


5 071 Inlägg
1 februari 2015
Trådstartare
#2879
Generatorns centrummutter skruvas snabbt bort med hjälp av mutterdragarn.

En vanlig remhjulsavdragare och fläkthjulet är loss

De långa bultarna som håller ihop generatorgavlarna är inte i så trevligt skick sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-95612cac78e9d1fe408bbb1d7619bf70.jpg

Framgaveln loss

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-6000380a6f56151953c2b5ff9c5ac5b7.jpg

Jag kan förstå varför generatorn inte ville snurra, lagren är tvärslut och kolen har tagit fast sad sad

höljet

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-2f01ccb853a651993fb4ebae2b1a9494.jpg



de är inte så snyggt, men det det ut att vara i skick

linningarna verkar hela

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-843f6a942701d24b4b142c6beec343d0.jpg


Ankare och bakstycke

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-011ab1738ee85b893bd5de43e90e2222.jpg


Det ser inget vidare ut....


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 589 Inlägg

Sök