5370
Sök

Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959

2 217 487 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2020
255 Inlägg
22 juni 2015
#3081
Ett litet tips om maskering, det finns något som heter "murartejp" (Plasteringtape), typ denna:
http://www.tesa.se/craftsmen/skydd_och_ … 837,m.html

Eller denna är säkert snarlik:
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-far … jp-035024/

Hur som helst, jag kör med 50 mm sån, tänk dig en tjock Post-it i plast som är flexibel, lämnar inga rester, skarpa kanter och går att töja lite.


5 071 Inlägg
23 juni 2015
Trådstartare
#3082
BlueScreeen skrev:
Hade vart snyggt om du lackade underredet grönt, som bilens färg! smile
Men kanske inte är så praktiskt beroende på hur bilen kommer användas

Det var precis så jag tänkte. Det skulle bli som ni svenskar säger, SJUKT SNYGGT, smile men väldigt opraktiskt sad


5 071 Inlägg
23 juni 2015
Trådstartare
#3083
Bob-Miller skrev:
När du ändå skruvat ner allt som går,varför inte ramlyfta den med då???

Så här i efterhand inser man ju att det hade varit allra smartast, men man lär sig av sina misstag  tongue

Från början var det inte meningen det skulle bli någon tokrenovering utan bare en större uppfräschning. Dessutom behövde bilen gå att köra mellan verkstad och lager för att kunna jobba med kundbilarna (hade ju eget bilmåleri på den tiden).

Nu är det försent. kommer bara att ställa till med en massa bekymmer att lyfta den nu. Allt skall passas in igen, en vagga ska tillverkas. Lite ont om utrymme har jag också. Bil och ram tar ju dubbelt så mycket utrymme som bara bil.


Skulle jag göra om en sån här renovering skulle jag dock börja med att ramlyfta cool


5 071 Inlägg
23 juni 2015
Trådstartare
#3084
vEight skrev:
En svart body blir perfekt! Att måla golvet grönt är väl fint, men det blir prydligt så det räcker med svart body. smile

Det blir ganska bra (nu är det pedanten i mig som talar roll ) men inte perfekt. Grönlackad toppad med klarlack vore allra snyggast, men inte vidare praktiskt.

Body är praktiskt big_smile Lätt att bättra på ifall det skulle behövas smile


5 071 Inlägg
23 juni 2015
Trådstartare
#3085
mb_pucken skrev:
Läst igenom hela tråden nu och måste säga att jag är ruskigt imponerad över ditt arbete, all energi du lägger ner på allt från småsaker till karossen. Grymt jobb!

lol lol lol lol lol lol lol lol lol lol

Thank you very much Sir!!!!!

Jag är imponerad av dig, och alla andra som orkat plöja genom alla dessa sidor tongue tongue tongue


5 071 Inlägg
23 juni 2015
Trådstartare
#3086
Djo skrev:
Först body sedan lackerar du i bilens färg på det smile

Det är också en möjlighet smile


5 071 Inlägg
23 juni 2015
Trådstartare
#3087
MBGUS skrev:
Ett litet tips om maskering, det finns något som heter "murartejp" (Plasteringtape), typ denna:
http://www.tesa.se/craftsmen/skydd_och_ … 837,m.html

Eller denna är säkert snarlik:
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-far … jp-035024/

Hur som helst, jag kör med 50 mm sån, tänk dig en tjock Post-it i plast som är flexibel, lämnar inga rester, skarpa kanter och går att töja lite.

Hmm... tål att tänkas på. Skall se om de finns här i landet. Tål den bilfärger också?


10 164 Inlägg
23 juni 2015
#3088
JohnWayne skrev:
Djo skrev:
Först body sedan lackerar du i bilens färg på det smile

Det är också en möjlighet smile

En jag känner har så på sin fin bil det har hållit för honom smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 317 Inlägg
24 juni 2015
#3089
JohnWayne skrev:
Bob-Miller skrev:
När du ändå skruvat ner allt som går,varför inte ramlyfta den med då???

Så här i efterhand inser man ju att det hade varit allra smartast, men man lär sig av sina misstag  tongue

Från början var det inte meningen det skulle bli någon tokrenovering utan bare en större uppfräschning. Dessutom behövde bilen gå att köra mellan verkstad och lager för att kunna jobba med kundbilarna (hade ju eget bilmåleri på den tiden).

Nu är det försent. kommer bara att ställa till med en massa bekymmer att lyfta den nu. Allt skall passas in igen, en vagga ska tillverkas. Lite ont om utrymme har jag också. Bil och ram tar ju dubbelt så mycket utrymme som bara bil.


Skulle jag göra om en sån här renovering skulle jag dock börja med att ramlyfta cool

OBS,detta va ingen kritik,tvärtom....hitta inte smileies gubben,haha

Handla en Mercury 55 2d hardtop idag,nu ska de taksänkas....bilen e för dålig för o bli original,så de perfekt custom projekt..

222 Inlägg
24 juni 2015
#3090
har följt ditt projekt ett tag nu och är riktigt imponerad över ditt bygge! håller själv på att renoverar min cheva 58 men ligger inte riktigt på din nivå än smile det där med ram maskering så ju inte så jätte kul ut så jag vet vad som väntar tongue lycka till med renoveringen! big_smile


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 590 Inlägg
255 Inlägg
24 juni 2015
#3092
JohnWayne skrev:
MBGUS skrev:
Ett litet tips om maskering, det finns något som heter "murartejp" (Plasteringtape), typ denna:
http://www.tesa.se/craftsmen/skydd_och_ … 837,m.html

Eller denna är säkert snarlik:
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-far … jp-035024/

Hur som helst, jag kör med 50 mm sån, tänk dig en tjock Post-it i plast som är flexibel, lämnar inga rester, skarpa kanter och går att töja lite.

Hmm... tål att tänkas på. Skall se om de finns här i landet. Tål den bilfärger också?

Har tålt det jag utsatt den för iaf, 2-komponentsfärg, men sen som sagt, har haft från olika tillverkare och finns ju en del olika färger också, man behöver ju inte dränka den... smile


5 071 Inlägg
26 juni 2015
Trådstartare
#3093
Djo skrev:
JohnWayne skrev:
Djo skrev:
Först body sedan lackerar du i bilens färg på det smile

Det är också en möjlighet smile

En jag känner har så på sin fin bil det har hållit för honom smile

Det blir ett fasligt jobb med att hålle underredet rent tongue


5 071 Inlägg
26 juni 2015
Trådstartare
#3094
Bob-Miller skrev:
JohnWayne skrev:
Bob-Miller skrev:
När du ändå skruvat ner allt som går,varför inte ramlyfta den med då???

Så här i efterhand inser man ju att det hade varit allra smartast, men man lär sig av sina misstag  tongue

Från början var det inte meningen det skulle bli någon tokrenovering utan bare en större uppfräschning. Dessutom behövde bilen gå att köra mellan verkstad och lager för att kunna jobba med kundbilarna (hade ju eget bilmåleri på den tiden).

Nu är det försent. kommer bara att ställa till med en massa bekymmer att lyfta den nu. Allt skall passas in igen, en vagga ska tillverkas. Lite ont om utrymme har jag också. Bil och ram tar ju dubbelt så mycket utrymme som bara bil.


Skulle jag göra om en sån här renovering skulle jag dock börja med att ramlyfta cool

OBS,detta va ingen kritik,tvärtom....hitta inte smileies gubben,haha

Handla en Mercury 55 2d hardtop idag,nu ska de taksänkas....bilen e för dålig för o bli original,så de perfekt custom projekt..

big_smile big_smile big_smile  De e lungt kompis big_smile

Nice med custombilar smile  Blir det projekttråd. Jag skulle aldrig våga ge mig i kast med en takchoppnig tongue


5 071 Inlägg
26 juni 2015
Trådstartare
#3095
Cheva_Micke skrev:
har följt ditt projekt ett tag nu och är riktigt imponerad över ditt bygge! håller själv på att renoverar min cheva 58 men ligger inte riktigt på din nivå än smile det där med ram maskering så ju inte så jätte kul ut så jag vet vad som väntar tongue lycka till med renoveringen! big_smile

Tusen tack. Din Cheva kommer att bli grymt snygg. Har alltid gillat GM:s -58. Och med så pass ny teknik kommer du att få en underbar körmaskin smile


5 071 Inlägg
26 juni 2015
Trådstartare
#3096
farbrorbozze skrev:
Körklar snart nu då :-)

Almoust smile Ska bara fylla luft i däcken nu så...... lol


5 071 Inlägg
26 juni 2015
Trådstartare
#3097
MBGUS skrev:
JohnWayne skrev:
MBGUS skrev:
Ett litet tips om maskering, det finns något som heter "murartejp" (Plasteringtape), typ denna:
http://www.tesa.se/craftsmen/skydd_och_ … 837,m.html

Eller denna är säkert snarlik:
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-far … jp-035024/

Hur som helst, jag kör med 50 mm sån, tänk dig en tjock Post-it i plast som är flexibel, lämnar inga rester, skarpa kanter och går att töja lite.

Hmm... tål att tänkas på. Skall se om de finns här i landet. Tål den bilfärger också?

Har tålt det jag utsatt den för iaf, 2-komponentsfärg, men sen som sagt, har haft från olika tillverkare och finns ju en del olika färger också, man behöver ju inte dränka den... smile

Man får pröva sig fram smile


5 071 Inlägg
26 juni 2015
Trådstartare
#3098
Så maskeras bilen för hundrafemtioelfte gången. Nu blir det ett tunt epoxylager och sedan det första lagret slipfärg big_smile big_smile big_smile

Här går det undan big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-5a14d28821d1aace7dbc782263650e59.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-97ad906f367d178d1f4b9b105d6a6ea7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-8d9c98c1513a6e386d571d240846a24b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-563edfeb5c8d0218cc34c9ea52157869.jpg


10 164 Inlägg
26 juni 2015
#3099
JohnWayne skrev:
Djo skrev:
JohnWayne skrev:

Det är också en möjlighet smile

En jag känner har så på sin fin bil det har hållit för honom smile

Det blir ett fasligt jobb med att hålle underredet rent tongue

Njo men samtidigt så har man bara body så är det ju skitigt och man ej bryr sig om det roligare om det är snyggt och man får tvätta ibland. Iallafall på en finbil.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Baronen
1 434 Inlägg
26 juni 2015
#3100
Så länge du inte tänkt lägga spegelgolv i garaget eller fjäska för besiktningsgubbarna så räcker det nog gott med body wink Det blir ju fint det där! Ingen kan beskylla dig för att ha gjort ett dåligt underarbete smile

Elbilar kan dra åt helvete.


Sök