3809
Sök

Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959

2 217 664 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2020
Baronen
1 434 Inlägg
30 juli 2015
Precis som tönten med Cadillac -60n för några år sedan på PBM. Han kom på delad förstaplats med en kille nerifrån med en Pontiac Bonneville Cab -58. Cadillac ägarn var ju livrädd för fingeravtryck på sin bil så han höll ju på att få nervsammanbrott på bedömningen. Killen med Pontiacen körde sin bil till Power meet medans den andra enbart fraktar sin bil på trailer. Raggarbilar ska brukas! smile

Elbilar kan dra åt helvete.

5 071 Inlägg
31 juli 2015
Trådstartare
Bob-Miller skrev:
50 poäng bilar på Power meet e ju bara löjligt,enl mig,,bilarna har aldrig varit så fina ens som nya...vi såg en Olds 55 på Whells o wing i Falkenberg,orörd me 2500 mil,där såg man hur dom såg ut nya...de va lååååångt ifrån 50 poäng..hehe

Det har du ju förstås rätt i tongue

5 071 Inlägg
31 juli 2015
Trådstartare
vEight skrev:
Precis som tönten med Cadillac -60n för några år sedan på PBM. Han kom på delad förstaplats med en kille nerifrån med en Pontiac Bonneville Cab -58. Cadillac ägarn var ju livrädd för fingeravtryck på sin bil så han höll ju på att få nervsammanbrott på bedömningen. Killen med Pontiacen körde sin bil till Power meet medans den andra enbart fraktar sin bil på trailer. Raggarbilar ska brukas! smile

Jag minns jag såg det i TV och läste om honom i Power, men håll med om att han hade en läcker bil big_smile

5 071 Inlägg
31 juli 2015
Trådstartare
Men tillbaks till gummilisten mellan bakre stötfångare och kaross tongue

Funderar att skita i stiften och limma den i stället. Det kommer ju inte att synas någonstans.

5 071 Inlägg
31 juli 2015
Trådstartare
Mera grejer kommer hem från passiveringen, bla. hjulmuttrarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-01a4d3c2289ec71b11d278ddec2450f0.jpg

och bultarna till oljetråget. Dom blev riktigt skapliga faktiskt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ab23c44bd85a0f7f939e53e93fa227b3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-6dd55b4791a6180b709d5bcf9aa013aa.jpg

Staget åt fjädern som går mellan gasspjäll och insug

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-f87062eadc91341bb1fcbcc44a2c0bca.jpg

Tändmärket på transmissionskåpan

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-7f35a5740442138651058b5c1e803b1d.jpg

samt lite gulpassiverade saker. De blev tyvärr inte så bra som jag hade hoppats sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d0f868e78d636fea09d40cdd18c261b3.jpg

Baronen
1 434 Inlägg
31 juli 2015
JohnWayne skrev:
vEight skrev:

Jag minns jag såg det i TV och läste om honom i Power, men håll med om att han hade en läcker bil big_smile

Det var en jättefin bil, men vad är meningen med att ha en bil som inte får brukas? I mina ögon är den helt värdelös. Killen med Bonnevillen som körde sin nyrenoverade pärla däremot, han njöt ju av att använda bilen istället. smile

Vad fräscha grejerna blev. Ska skicka iväg en hink med bult jag också. Finns många såna firmor runt Örebro smile

5 071 Inlägg
31 juli 2015
Trådstartare
vEight skrev:
JohnWayne skrev:
vEight skrev:

Det var en jättefin bil, men vad är meningen med att ha en bil som inte får brukas? I mina ögon är den helt värdelös. Killen med Bonnevillen som körde sin nyrenoverade pärla däremot, han njöt ju av att använda bilen istället. smile

Vad fräscha grejerna blev. Ska skicka iväg en hink med bult jag också. Finns många såna firmor runt Örebro smile

Det finns ju alltid en risk om bilen blir "för fin" så man inte vågar använda den. Och jag håller med. Vad gör man med en bil man inte vågar använda.

Egentligen ska man sälja genast bilen är färdig, för den kommer bara att bli sämre ju mera den används, tyvärr sad

Men är det klokt att lägga ner tusentals timmar och en massa pengar för att sedan sälja med förslust hmm  För man får aldrig tillbaks det man plöjt ner.

Detta var något som jag och min morbror diskuterade förr en dag. Blir bilen för fin vågar man inte använda den. Och blir den inte tillräckligt fin vågar man inte använda den, ifall folk skall se alla fel.

Så förhoppningsvis ska Meteoren landa någonstans mittemellan. Ganska fin, men så den går att använda.

Men det är svåra frågor roll

5 071 Inlägg
31 juli 2015
Trådstartare
Lite passivering kan göra underverk på en gammal bil big_smile

1 317 Inlägg
31 juli 2015
Killen me 60 cadillacen heter Krister Malm,ja hälsa på han när han renovera bilen,när ja va där så stod han o slipa på turbin med slip-papper,efter han målat turbin svart,ja fråga varför han slipa där i de nylackade svarta,då sa han att Cadillac balansera turbin genom att slipa 3 punkter på turbin,o då kan de ju inte va svart där,de ska ju verka va utslipat som från fabrik,ingen kommer ju se de sa ja till han,nä men ja själv vet om de,,,,han höll på o bli knäpp när han renovera bilen,de sa han själv..visst blev den fin,men han vågar ju inte använda den..heder åt såna som han med Pontiacen........ÅTER till fåården,smile  ja ska slänga iväg en stor hink me bult på elförzinkning som dom säger häromkring...gott o skruva med rena grejer...

10 164 Inlägg
31 juli 2015
Blir bra det här smile

Som en jag känner när man gjort klart bilen får man göra en repa där det ej syns slipper man vara så jävla rädd om att få repa för har man redan en får man ju inga fler wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

693 Inlägg
31 juli 2015
Men Krister med Cadillacen körde ju sin bil till västerås med...

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
31 juli 2015
Fundera inte så mycket på hur fin den kommer bli. Använd bilen och var glad över jobbet du har lagt ner på den. Rent slöseri att sälja den ju smile Det är ju ingen bil man ser ofta, så den ska du absolut behålla själv smile Kör och var glad smile

2 030 Inlägg
1 augusti 2015
Det här med att ha för fin bil, jag tycker som ni också gör, att en bil ska kunna användas smile
Jag har plöjt ner duktigt med pengar i mina två bilar, varav V440n har fått ny lack 2ggr (gör ju dock allt själv) och visst är jag rädd om den men jag vill ändå använda den för att kunna visa ngt jag själv gjort också smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

1 317 Inlägg
1 augusti 2015
Ja hade en Buick limited  58 cab för några år sen,men den va för fin för mig,insåg att den rasa i värde om ja inte skötte den perfekt,så den såldes,en av få bilar ja inte saknat...men Waynes Ford ska bli kul o se hur den blir me dom gröna färgerna,,,,så snyggt..smile

5 071 Inlägg
2 augusti 2015
Trådstartare
Djo skrev:
Blir bra det här smile

Som en jag känner när man gjort klart bilen får man göra en repa där det ej syns slipper man vara så jävla rädd om att få repa för har man redan en får man ju inga fler wink

Ja det är ju en metod big_smile

5 071 Inlägg
2 augusti 2015
Trådstartare
Marcus_89 skrev:
Fundera inte så mycket på hur fin den kommer bli. Använd bilen och var glad över jobbet du har lagt ner på den. Rent slöseri att sälja den ju smile Det är ju ingen bil man ser ofta, så den ska du absolut behålla själv smile Kör och var glad smile

Det var kloka ord! big_smile Jag tror jag ska följa ditt råd smile

5 071 Inlägg
2 augusti 2015
Trådstartare
BlueScreeen skrev:
Det här med att ha för fin bil, jag tycker som ni också gör, att en bil ska kunna användas smile
Jag har plöjt ner duktigt med pengar i mina två bilar, varav V440n har fått ny lack 2ggr (gör ju dock allt själv) och visst är jag rädd om den men jag vill ändå använda den för att kunna visa ngt jag själv gjort också smile

Så sant så sant. Och det går ju alltid att bättra på om någonting skulle bli slitet smile

5 071 Inlägg
2 augusti 2015
Trådstartare
Bob-Miller skrev:
Ja hade en Buick limited  58 cab för några år sen,men den va för fin för mig,insåg att den rasa i värde om ja inte skötte den perfekt,så den såldes,en av få bilar ja inte saknat...men Waynes Ford ska bli kul o se hur den blir me dom gröna färgerna,,,,så snyggt..smile

Hade du en Limited cab?????? Och sålde??????

En av de absolut vackraste bilar som någonsing tillverkats. Vilken färg var den?

1 317 Inlägg
2 augusti 2015
Buicken va Laurel Mist.rosa metallic.....stått 22 år på en bilfirma i Canada,så den hade endast gått 55oo mil när ja hade den...sen sålde ja den till Åre i norr..finns en bild på den på Gräns usa bilar,klicka på sålda bilar så ser men en rosa limited 58......tråkig bil o äga...

Baronen
1 434 Inlägg
2 augusti 2015
Bob-Miller skrev:
Buicken va Laurel Mist.rosa metallic.....stått 22 år på en bilfirma i Canada,så den hade endast gått 55oo mil när ja hade den...sen sålde ja den till Åre i norr..finns en bild på den på Gräns usa bilar,klicka på sålda bilar så ser men en rosa limited 58......tråkig bil o äga...

Jag förstår det, man vågar inte fylla upp den med kompisar och pilsner precis smile

Sök