4351
Sök

Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959

2 217 724 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2020
5 071 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
#3241
Djo skrev:
Fan så tung luftburk wink Blir nog bra det där smile

Ja det var nästan så traversen vek sig lol


5 071 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
#3242
Epoxygrund och slipfärg på delarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-6bc1c110970e78c7586f6661db58478f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-4276d2aeea7d4b7896f9ee04ca446053.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-7dfaa6195d18aeb88dd7c166d7d5699a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-325b4d9bf98f5abe7d71f4127585c6de.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ea67ba3cdfd8447176c8b1e2e27f9b7d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-327555491904e458c1494d36fb705f40.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-edce69a370826422f795a10836b38af1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-e8759e040ddc9c054517bea87993fc04.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-00d1f9979a0f8d67355c6cadd4d47a33.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-6f86c3e50f216d172ecf353b8c6e21c9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-b1ca31d3202a1d4f3e5842b2e893d0b6.jpg


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 590 Inlägg
12 augusti 2015
#3243
Hursom så är det detaljerna som gör det & du gör det ju nogrant smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

173 Inlägg
12 augusti 2015
#3244
JohnWayne skrev:
-m skrev:
Trist med dina skadade dekorplåtar.

Hur viktigt är det att de är äkta?

Om det är viktigt med "originaldelar" kan du lägga på koppar med elektrolys. Det tar några veckor att bygga upp. Om det är praktiskt vet jag inte.

Annars kan du tillverka nya hos t.ex. shapeways, http://www.shapeways.com/ kruxet är att du måste ha en elektronisk modell av det du vill beställa.

Kan de gå att fixa med löddtenn? Det är ju i princip samma som tennspackling, bara mer precision...

Fördelen med plätering är att man inte får någon temperaturhöjning i ämnet under pläteringsprocessen.

Lödtenn har ofta väldigt svårt för att fastna på många metaller, vet av erfarenhet - då jag är i elektronikbranschen.

Man kan behöva lägga på någon ytbehandling för att lödtennet ska fastna. Jag vet av erfarenhet att det fastnar på silver.

Men om du ska lägga på lödtenn behöver du ordna någon slags undervärme som värmer detaljen nära lodets smältpunkt. Då kan du med en liten lödpenna lägga till en droppe tenn på rätt ställe, eftersom lödpennan bara behöver värma området några tiotals grader.

Men jag rekommenderar experinmenterande på detaljer som du inte är så rädd om.

5 071 Inlägg
13 augusti 2015
Trådstartare
#3245
-m skrev:
JohnWayne skrev:
-m skrev:
Trist med dina skadade dekorplåtar.

Hur viktigt är det att de är äkta?

Om det är viktigt med "originaldelar" kan du lägga på koppar med elektrolys. Det tar några veckor att bygga upp. Om det är praktiskt vet jag inte.

Annars kan du tillverka nya hos t.ex. shapeways, http://www.shapeways.com/ kruxet är att du måste ha en elektronisk modell av det du vill beställa.

Kan de gå att fixa med löddtenn? Det är ju i princip samma som tennspackling, bara mer precision...

Fördelen med plätering är att man inte får någon temperaturhöjning i ämnet under pläteringsprocessen.

Lödtenn har ofta väldigt svårt för att fastna på många metaller, vet av erfarenhet - då jag är i elektronikbranschen.

Man kan behöva lägga på någon ytbehandling för att lödtennet ska fastna. Jag vet av erfarenhet att det fastnar på silver.

Men om du ska lägga på lödtenn behöver du ordna någon slags undervärme som värmer detaljen nära lodets smältpunkt. Då kan du med en liten lödpenna lägga till en droppe tenn på rätt ställe, eftersom lödpennan bara behöver värma området några tiotals grader.

Men jag rekommenderar experinmenterande på detaljer som du inte är så rädd om.

Tack för infon smile Det enda man lött själv är ju kontakter åt elsystem smile Flussmedel, är det nåt du rekommenderar?


173 Inlägg
13 augusti 2015
#3246
JohnWayne skrev:
-m skrev:
JohnWayne skrev:

Kan de gå att fixa med löddtenn? Det är ju i princip samma som tennspackling, bara mer precision...

Fördelen med plätering är att man inte får någon temperaturhöjning i ämnet under pläteringsprocessen.

Lödtenn har ofta väldigt svårt för att fastna på många metaller, vet av erfarenhet - då jag är i elektronikbranschen.

Man kan behöva lägga på någon ytbehandling för att lödtennet ska fastna. Jag vet av erfarenhet att det fastnar på silver.

Men om du ska lägga på lödtenn behöver du ordna någon slags undervärme som värmer detaljen nära lodets smältpunkt. Då kan du med en liten lödpenna lägga till en droppe tenn på rätt ställe, eftersom lödpennan bara behöver värma området några tiotals grader.

Men jag rekommenderar experinmenterande på detaljer som du inte är så rädd om.

Tack för infon smile Det enda man lött själv är ju kontakter åt elsystem smile Flussmedel, är det nåt du rekommenderar?

När man löder elektronik, med blyfritt tenn, behövs det i regel flussmedel. Med blyat tenn går det oftast bra utan flussmedel. Jag väljer alltid blyat lödtenn när det går. På prototyper brukar det inte vara så viktigt. Det är mycket lättare att få bra lödresultat med blyat tenn.

Flussmedel används för att ta bort oxiderna på ytorna. Med försilvrade ytor behöver man oftast inget flussmedel.
Lödtenn för elektronik har flussmedel i sig, det är därför man klarar sig utan, utom i de fallen då det är riktigt tjocka oxidskikt.

Men sen finns det olika tennkvaliteter. Elektroniklödtenn har en fast smältpunkt, går direkt från flytande till fast form. Karosseritenn har ett annat blandningsförhållande. Om jag förstått rätt går karosseritenn från flyatande till degigt till fast form. Jag läste på på wikipedia häromdan.

Men ladda upp med lite lödvatten (=flussmedel som innehåller saltsyra) och tenn utan flussmedel och gör ett försök.

Men kontrollerad undervärme av detaljen känns mycket viktigt för att komma i mål.

5 071 Inlägg
14 augusti 2015
Trådstartare
#3247
Tusen tack för den intressanta och lärorika informationen smile

Så om biten är är för kall som man tänker löda i, så kommer inte tennet att ordentligt och ramla av sad


5 071 Inlägg
14 augusti 2015
Trådstartare
#3248
farbrorbozze skrev:
Hursom så är det detaljerna som gör det & du gör det ju nogrant smile

Tackar tackar smile
Det ÄR detaljerna som gör det jaa smile
Skulle gärna vara ännu noggrannare med då blir jag aldrig klar med bilen sad


5 071 Inlägg
14 augusti 2015
Trådstartare
#3249
Hylsan mellan transmissionskåpa och vevaxelns remskiva, och remskivan lackad. Jag gjorde ett litet hack i remskivan med bågfilen "vid 0 grader" för att ha som tändmärke.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-2e7d6dd018232961d4f231c72e6b10b6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-8a03e385a70abf4073ff8edafdbbd8de.jpg

Modernare motorer har ju en separat "damper" med på dessa är både dampern och remskivan i ett.


341 Inlägg
14 augusti 2015
#3250
Lika snyggt som vanligt!

Måste säga att du är en klar förebild här på garaget, man slutar aldrig imponeras av din noggrannhet smile


173 Inlägg
14 augusti 2015
#3251
JohnWayne skrev:
Tusen tack för den intressanta och lärorika informationen smile

Så om biten är är för kall som man tänker löda i, så kommer inte tennet att ordentligt och ramla av sad

Nja
om biten är för kall - smälter inte tennet - öka temperaturen på biten
om biten har för mycket oxider fastnar inte tennet utan det flyter bara runt.

Om man försöker löda utan undervärme blir värmeavledningen från lödkolven alldeles för stor. Små precisionslödpemmor orkar då inte värma biten så mycket att tennet smälter.

5 071 Inlägg
15 augusti 2015
Trådstartare
#3252
-m skrev:
JohnWayne skrev:
Tusen tack för den intressanta och lärorika informationen smile

Så om biten är är för kall som man tänker löda i, så kommer inte tennet att ordentligt och ramla av sad

Nja
om biten är för kall - smälter inte tennet - öka temperaturen på biten
om biten har för mycket oxider fastnar inte tennet utan det flyter bara runt.

Om man försöker löda utan undervärme blir värmeavledningen från lödkolven alldeles för stor. Små precisionslödpemmor orkar då inte värma biten så mycket att tennet smälter.

Okay, funkar inte riktigt som att svetsa då smile

Jag ska ta och fundera på detta. Om jag inte hittar bättre begagnade blir det väl att göra så här då smile


5 071 Inlägg
15 augusti 2015
Trådstartare
#3253
VictorP skrev:
Lika snyggt som vanligt!

Måste säga att du är en klar förebild här på garaget, man slutar aldrig imponeras av din noggrannhet smile

Tackar smile

Och T A C K A R ! ! !

det finns många begåvade personer här på Garaget som är rejält duktiga på det dom gör. Jag hör till medelmåttorna och försöker så gott jag kan tongue

Men tack för de värmande orden big_smile big_smile big_smile


Baronen
1 434 Inlägg
15 augusti 2015
#3254
Nu ska du inte vara så blygsam, Wayne! smile Du är i gräddskiktet smile

Elbilar kan dra åt helvete.

5 071 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
#3255
vEight skrev:
Nu ska du inte vara så blygsam, Wayne! smile Du är i gräddskiktet smile

Hö hö hö, kan du nån annan bra lol


5 071 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
#3256
Epoxygrund på ventilationsröret

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-9784747a31337457bd585062320a3ad2.jpg

Jag kittar skarven

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-6900e41802fcb838ed7d663104f55f44.jpg

Och drar på lite svart

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-7d9e7811773767040231d8fe2ef2062e.jpg


Baronen
1 434 Inlägg
16 augusti 2015
#3257
Äsch, lägg av! smile Du har säkert sagt det förr men vad är det för epoxygrund du använder? smile

Elbilar kan dra åt helvete.

5 071 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
#3258
Och nu till en riktig Garaget-fråga lol


Vad är bättre?

Skall bilen vinterförvaras i varmt eller kallt garage????

Somliga säger att det skall absolut vara varmt, andra hävdar med bestämdhet att kallt är bättre.

Nå, vi kan väl samsas om att torrt är viktigast.

Detta gäller Barracudan, har i många år haft den inhyrd i varmgarage. Eller varmt och varmt, + 7 för att vara korrekt. Och jag tycker krommet med tiden blivit sämre sad

Nu sista vinter hade jag den i kall garage, men märkte inga försämringar.

Klart att 20 + grader och torrt är det väl absolut bästa. Men när det bara är strax över 5, hur är det då?

En husexpert sa en gång att bevara ett obebott hus är att inte ha på någon värme alls. Då följde inomhustemperaturen uteluften och ingen kondens uppstod. Medan 0 till + 10 var det sämsta. Då bildades mest kondens.

Vad har ni för åsikter?


5 071 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
#3259
vEight skrev:
Äsch, lägg av! smile Du har säkert sagt det förr men vad är det för epoxygrund du använder? smile

cool

Jag kör med Duponts 840 R. Har använt den sedan jag började måla bilar och har varit nöjd. Nu kommer jag snart att gå över till U-pol för Dupont börjar bli svår att få tag i, och är 3 gånger dyrare än U-pols.


10 164 Inlägg
16 augusti 2015
#3260
Tror temperatur är viktig men att tror luft fuktigheten är desto viktigare.

Vid just vilken temperatur och vilken luftfuktig som är bäst jadu den som det visste.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D


Sök