3498
Sök

Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959

2 227 752 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2020
10 164 Inlägg
15 januari 2016
Kommer bli bra det där smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

277 Inlägg
18 januari 2016
JohnWayne skrev:
BlueScreeen skrev:
JohnWayne skrev:

Tack tack tack. Jag vet inte ännu om jag polerar eller inte. Har aldrig polerat upp någon "ny" yta. Bara gamla oxiderade lacker.

Man borde kanske öva på något annat först tongue

Jag hade heller aldrig polerat innan men det gick fin fint! smile Körde en "mussemaskin" alltså en dubbeltrissig oscillerande, sådana som clas ohlson har. Och sen nå blåa trissor med Menzerna PF2500 och sedan SF4000 på orangea trissor smile

Kanske du kan var min experthjälp ifall jag börjar på med poleringen smile

Finns betydligt bättre medel smile är inte orange trissor hårda. Brukar köra svarta mjuka med fint medel.

2 030 Inlägg
18 januari 2016
Orange är nå medelhårda, dom blå är hårda smile iaf så är de så på de Bollnäsbilvård säljer.
Är med i en Bilvårdsgrupp på Ansiktsboken, å har snappat upp en hel del tips smile
Och det är dels att man får bäst djup genom att köra mjuka trissor med fint medel, alltså svarta då smile När jag började polera var jag bara ute efter att plocka repor och få det blankt. Men när jag polerar nästa gång ska jag testa och försöka få lite mera djup i lacken smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

177 Inlägg
20 januari 2016
Blir ju nå så fruktansvärt bra dehär! smile Följt länge i tystnad och väntar (som alla andra) på att se hur det blir till slut smile
Man får ju riktigt bra motivation att fortsätta med sitt eget projekt när man tittar på det här smile

Du som kan lackera, om man lägger en metallic bas, hur lång tid har man på sig efter sista lagret färg tills man måste lägga klarlacken? ska den bara bli matt eller kan man vänta med klarlack tills dagen efter?

2 030 Inlägg
20 januari 2016
Nu är ju inte jag nån expert men har lackat min V40 själv hemma 2ggr .
Du kan göra på båda sätten! Jag väntade först till dagen efter med klarlacken. Men basen(metallicen) torkar faktiskt fort, så senast jag lackade tror jag jag väntade 2-4timmar bara innan jag började lägga klarlack smile Mycket beror ju även på temperatur hur allt torkar/härdar wink Men jag skulle tro att jag hade 20-25grader i garaget under lackeringen smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R

177 Inlägg
20 januari 2016
BlueScreeen skrev:
Nu är ju inte jag nån expert men har lackat min V40 själv hemma 2ggr .
Du kan göra på båda sätten! Jag väntade först till dagen efter med klarlacken. Men basen(metallicen) torkar faktiskt fort, så senast jag lackade tror jag jag väntade 2-4timmar bara innan jag började lägga klarlack smile Mycket beror ju även på temperatur hur allt torkar/härdar wink Men jag skulle tro att jag hade 20-25grader i garaget under lackeringen smile

Tackar för svar, då kan man ta det lite lugnt alltså smile Sorry för OT

Amatör
488 Inlägg
20 januari 2016
JohnWayne skrev:
Djo skrev:
Är det någon kromslist på dropplisten ? Kanske fuska i färg med liten pensel i rännan då bara en ide vet hur lätt det är och missa där.

Tvyärr har dessa ingen kromlist över dropplisten. Inte ens den dyraste Galaxie modellen. Jag funderade lite på det först, att bara pensla i, men sist å slutligen är det inte så mycket extra jobb att måla dropplisten en gång till tongue

Min Galaxie -59a hade krom (eller alu) list på dropplisten, men det var en 2-dr HT så det kanske skiljer mot 4 dörrars..

Hittade denna bilden på nätet, nog ser det ut att sitta list även på denna? http://momentcar.com/image-modelYear/13 … 1.jpg.html

För övrigt är jag fortfarande lika imponerad av ditt arbete, och helt rätt att lacka om dropplisterna annars hade du ångrat det resten av livet wink
Senast redigerat av Lygdman (20 januari 2016)

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 januari 2016
Öh...Jag är ingen lackerare alls, men jag har haft "en del kontakt" med diverse lackerare. Basen skall vara torr men inte "helt torr". Väntar man för länge med klarlacken så kan man få sämre vidhäftning mellan bas/klarlack varvid klarlacken kan börja flagna efter något år...Lite info här

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

2 030 Inlägg
21 januari 2016
dawwe skrev:
Öh...Jag är ingen lackerare alls, men jag har haft "en del kontakt" med diverse lackerare. Basen skall vara torr men inte "helt torr". Väntar man för länge med klarlacken så kan man få sämre vidhäftning mellan bas/klarlack varvid klarlacken kan börja flagna efter något år...Lite info här

Jaha där ser man! Då har man lärt sig nått nytt idag å! smile

5 071 Inlägg
21 januari 2016
Trådstartare
Djo skrev:
Kommer bli bra det där smile

Tackar Tackar big_smile

5 071 Inlägg
21 januari 2016
Trådstartare
Hagelind skrev:
Blir ju nå så fruktansvärt bra dehär! smile Följt länge i tystnad och väntar (som alla andra) på att se hur det blir till slut smile
Man får ju riktigt bra motivation att fortsätta med sitt eget projekt när man tittar på det här smile

Du som kan lackera, om man lägger en metallic bas, hur lång tid har man på sig efter sista lagret färg tills man måste lägga klarlacken? ska den bara bli matt eller kan man vänta med klarlack tills dagen efter?

Tusen tack. Roligt att kunna inspirera folk big_smile

Metallic-fägen måste torkat så mycket att den är matt. Det beror på temperatur och luftfuktighet. Jag brukar tvätta ur sprutan och blanda till klarlacken, då brukar det gå att börja lacka.

Enligt Dupont kan man vänta tills följande dag innan man klarlackar, det kan förstås variera mellan olika fabrikat.

5 071 Inlägg
21 januari 2016
Trådstartare
dawwe skrev:

Nyttig läsning här big_smile

5 071 Inlägg
21 januari 2016
Trådstartare
Lygdman skrev:
JohnWayne skrev:
Djo skrev:
Är det någon kromslist på dropplisten ? Kanske fuska i färg med liten pensel i rännan då bara en ide vet hur lätt det är och missa där.

Tvyärr har dessa ingen kromlist över dropplisten. Inte ens den dyraste Galaxie modellen. Jag funderade lite på det först, att bara pensla i, men sist å slutligen är det inte så mycket extra jobb att måla dropplisten en gång till tongue

Min Galaxie -59a hade krom (eller alu) list på dropplisten, men det var en 2-dr HT så det kanske skiljer mot 4 dörrars..

Hittade denna bilden på nätet, nog ser det ut att sitta list även på denna? http://momentcar.com/image-modelYear/13 … 1.jpg.html

För övrigt är jag fortfarande lika imponerad av ditt arbete, och helt rätt att lacka om dropplisterna annars hade du ångrat det resten av livet wink

Tackar tackar smile

Nu fick jag lära mig något nytt. Det är som Lygdman säger. Galaxie och kanske Fairlane 500 har kromad dropplist som på bilden. Det visste jag inte tongue

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 597 Inlägg
5 071 Inlägg
21 januari 2016
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
Underbart & se allt jobb du lägger ner smile

Tackar tackar. Men du ligger inte precis på latsidan själv big_smile

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 597 Inlägg
21 januari 2016
JohnWayne skrev:
farbrorbozze skrev:

Har inte lyft ett verktyg sedan 17e oktober 2015 då jag gjorde illa ryggen,
nu bara går jag sjukskriven & köper/säljer delar (vilket inte är det enklaste när man inte kan lyfta nåt=inte skicka)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

10 164 Inlägg
22 januari 2016
Snyggt det blev cool

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 071 Inlägg
22 januari 2016
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
JohnWayne skrev:
farbrorbozze skrev:

Har inte lyft ett verktyg sedan 17e oktober 2015 då jag gjorde illa ryggen,
nu bara går jag sjukskriven & köper/säljer delar (vilket inte är det enklaste när man inte kan lyfta nåt=inte skicka)

Är du fortfarande sjukskriven yikes yikes Blir ryggen bättre då?

5 071 Inlägg
22 januari 2016
Trådstartare
Djo skrev:
Snyggt det blev cool

Tack tack tack big_smile

Sök