Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959
  • 374 Följare
  • 2 129 071 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 december 2020
GlobalNomad
7 mars 2020 · 30 Inlägg

Förgasarbasen på insuget är vint/snett/ojämt? .... eller förgasarfoten?

Ford Galaxie 500 "Sunliner convertible coupe" (1963)
Ford Model B Roadster "Tupperware Express" (1932)
Ford F100 "Black Patrol" (1953)
micke-wes
7 mars 2020 · 60 Inlägg

kanske det kan det vara att förgasaren flödar över,verkar komma mycke bensin

micke-wes
8 mars 2020 · 60 Inlägg

jag tror att nålventilen inte är tät av nån anledning så den överfyller förgasaren därför rinner det ut när du stängt av den

Cuefa Ain't no place like home...
9 mars 2020 · 4 628 Inlägg

JohnWayne skrev:

Cuefa skrev:

JohnWayne skrev:
Det är nu Nådens år 2019 och våren står på kommande.

Planerna nu är att ta 6 veckors semester och göra bilen klar smile
(Jag har vintersemmestern innestående)

Jag har ju haft och varmkört bilen flera gånger och allt löpt på fint. Nu har den dock stått hela vinter 2018 - 2019 men nu är det vår som sagt och man kan ha garageporten öppen (på dagarna i alla fall).

En kompis kikar förbi och undrar hur en gammal Ford V-8 låter egentligen.
"Inga problem." säger jag och drar igång åttan.
Surrar ovanligt länge när kompisen frågar om det verkligen ska läcka ut bensin i motorrummet. Tror först han skojar men efter att ha hoppat ur bilen och kikat på motor så bara dräper det om bensin runt förgasaren sad sad sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-638ec0266bc678e9bd75bd7c1aafa64e.jpg

Vad är nu detta????

Nålen har garanterat fastnat i sätet. Inte ovanligt på en förgasare som får stå med modernt bränsle i dessvärre. Flottören stänger aldrig och förgasaren överfylls. Har man rejäl otur kan det leda till oplanerade brasor yikes

Men då borde den gå dåligt också?
Nu går den som den ska och ett lite bensin sipprar fram mellan gasaren och insuget. Men när man stänger av motorn ökar läckaget och bensin flödar nedför insuget sad

Om motorn får mer bensin än den kan förbruka så går den dåligt, men iaf på tomgång är det så lågt flöde ur förgasaren så den brukar kunna hållas igång ändå.

Knacka lite på förgasaren med t.ex handtaget på en skruvmejsel eller dylikt och se om det slutar.
Jag är rätt säker på att, precis som micke-wes också skriver, att nålen inte tätar så förgasaren flödar över.
Det som händer är alltså att nålen fastnar och att flottören i flottörhuset således inte stänger bränsletillförseln från den mekaniska pumpen.
Oavsett om packningen mot insuget är tät eller inte ska det INTE rinna bensin där, den kommer inifrån förgasaren och att det kommer så mycket så det kommer ut ur den skarven tyder på inre läckage eller att det blir överfullt!

Vi har ju 15% etanol i bensinen på sommaren, så i Sverige är det inte heller ovanligt att såna här saker händer dessvärre sad

Vad är det för typ av förgasare? Typ nån gammal Rochester 2GC eller något sådant?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
JohnWayne
14 mars 2020 · 5 071 Inlägg

GlobalNomad skrev:
Förgasarbasen på insuget är vint/snett/ojämt? .... eller förgasarfoten?

Det var en tanke jag tänkte också. Men knappast har väl förgasaren eller insuget blivit snett bara för att den stått under vintern?

Men jag kollade faktiskt det, för säkerhets skull, när jag ändå hade loss förgasaren. Dessutom så slipade jag anliggningsytorna jämna och fina före jag återmonterade förgasaren, med packnings-lim mellan ytorna

JohnWayne
14 mars 2020 · 5 071 Inlägg

micke-wes skrev:
kanske det kan det vara att förgasaren flödar över,verkar komma mycke bensin

Det verkar vara nåt sånt, men varifrån kommer bensinen roll

Senast redigerat av JohnWayne (14 mars 2020)

JohnWayne
15 mars 2020 · 5 071 Inlägg

Cuefa skrev:

JohnWayne skrev:

Cuefa skrev:

Nålen har garanterat fastnat i sätet. Inte ovanligt på en förgasare som får stå med modernt bränsle i dessvärre. Flottören stänger aldrig och förgasaren överfylls. Har man rejäl otur kan det leda till oplanerade brasor yikes

Men då borde den gå dåligt också?
Nu går den som den ska och ett lite bensin sipprar fram mellan gasaren och insuget. Men när man stänger av motorn ökar läckaget och bensin flödar nedför insuget sad

Om motorn får mer bensin än den kan förbruka så går den dåligt, men iaf på tomgång är det så lågt flöde ur förgasaren så den brukar kunna hållas igång ändå.

Knacka lite på förgasaren med t.ex handtaget på en skruvmejsel eller dylikt och se om det slutar.
Jag är rätt säker på att, precis som micke-wes också skriver, att nålen inte tätar så förgasaren flödar över.
Det som händer är alltså att nålen fastnar och att flottören i flottörhuset således inte stänger bränsletillförseln från den mekaniska pumpen.
Oavsett om packningen mot insuget är tät eller inte ska det INTE rinna bensin där, den kommer inifrån förgasaren och att det kommer så mycket så det kommer ut ur den skarven tyder på inre läckage eller att det blir överfullt!

Vi har ju 15% etanol i bensinen på sommaren, så i Sverige är det inte heller ovanligt att såna här saker händer dessvärre sad

Vad är det för typ av förgasare? Typ nån gammal Rochester 2GC eller något sådant?

Förgasaren är en nyrenoverad (inköpt via eBay) Holley 2300.
Har kollat nivån i flottörhuset och den är precis som den ska  roll

JohnWayne
15 mars 2020 · 5 071 Inlägg

Jag bestämmer mig för att riva hela förgasaren, nåt jag aldrig gjort tidigare. Först kollar jag med en massa forum på nätet, sen kollar jag Holleys egna demonstrationsvideor på Youtube.

Nu ska vi in på okänd mark, Let us begin....

Ett stycke Holley 2300 2-ports förgasare. Har ingen aning om hur mycket den flödar då dessa 2300-gasare kan flöda allt från 2300 cfm ända till 500 cfm.

2300 är namnet på serien, inte storleken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-6d65e497df6c02a32468bf9494a06083.jpg

Vanligtvis börja man med flottörhuset, men nu hoppar jag direkt på spjäll-plattan. Den sitter längs ner på förgasaren och bildar också foten
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-b801e9e5973ed537e239832917163167.jpg

och nu har vi lossat den
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-0f373df8f1248119d312ef672b962067.jpg

och så ser gasaren ut när spjällen är demonterade
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d478d3512e6ed3749aad47f0710e424b.jpg

Sen tar vi flottärhuset
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-6a200e6aad39c4023244e9f0ba446e6a.jpg

Den guldfärgade mässingsbehållaren är själva flottören.
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d01974cadecffb38554be224b52d0503.jpg

Bakom flottörhuset hittar vi bränsleplattan, eller plattan där munstyckena och power valve´en sitter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-7bd6d7b5990a99d37e55a96bfc5ef86f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-f9192b31dc9c6c304b9745a200917a88.jpg

Vi lossar den med
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-701f2e5e03a0f7024cb0510647d21ff5.jpg

Till sist såhttps://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-4e34083027dc785b08fef33be45e11c2.jpg
lossar vi acc-pumpen från flottörhuset

och tar bort acc-pumps membranet
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-f38c4964789245b066d342f54cb6a23f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-604c949c74fadbbcdb07531c86bbc751.jpg

Cuefa Ain't no place like home...
16 mars 2020 · 4 628 Inlägg

Hum.
Ja då är frågan om den är korrekt monterad vid renoveringen... ?

Modigt av Dig att plocka isär den, men smart att ta bilder på allt!
Ska bli spännande att se/höra om du hittar orsaken...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
JohnWayne
20 mars 2020 · 5 071 Inlägg

Cuefa skrev:
Hum.
Ja då är frågan om den är korrekt monterad vid renoveringen... ?

Modigt av Dig att plocka isär den, men smart att ta bilder på allt!
Ska bli spännande att se/höra om du hittar orsaken...

Tackar, jag skall hålla er updaterade

Den ser ut att va rätt ihop plockad i alla fall roll

JohnWayne
20 mars 2020 · 5 071 Inlägg

Det som slår mej vid demonteringen är att alla packningarna är dyblöta av bensin.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-8b3302e78374cc61e372515b707901dd.jpg


Jag har ingen aning om det ska vara så.... roll

Inga packningar har jag hemma men en kompis ställer upp och lånar ut ett sätt med "blå" packningar.
Fördelen med dessa är att de kan användas och återanvändas flera gånger.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d4da45a3a679f39e303e928356e40b37.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ca4d018ec7858f2a9f1a4b13eb5deb24.jpg

Så skruvar ihop förgasaren med fräscha packningar och tillbaks i bilen.

Startar upp....

Bilen startar genast...

Går fint på tomgång...

Svarar bra på gasen...

Läcker inget....... förrän man stannar, då börjar det igen sippra fram bränsle. Denna gång verkar det komma från spällaxlarna
sad sad sad sad

RandomMaister
20 mars 2020 · 556 Inlägg

Tröttsamt.. hmm

Marcus_89 Biltokig elektriker
20 mars 2020 · 3 352 Inlägg

Har du mekanisk bränslepump eller elektrisk?

MR_T
20 mars 2020 · 2 340 Inlägg

Kolla flottörventilen, den med stor skruv och mutter där bensinen kommer in. Skruva ut skruven och snurra ut den med muttern. Sedan när du återmonterar öppnar du skruven på sidan av flottörhuset och kollar så bensinen är i nivå. Bensinen skall just börja rinna ut så är det rätt. Du justerar nivån med att lossa skruven lite på flottörventilen och justerar upp eller ner på muttern.

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
JohnWayne
29 mars 2020 · 5 071 Inlägg

MR_T skrev:
Kolla flottörventilen, den med stor skruv och mutter där bensinen kommer in. Skruva ut skruven och snurra ut den med muttern. Sedan när du återmonterar öppnar du skruven på sidan av flottörhuset och kollar så bensinen är i nivå. Bensinen skall just börja rinna ut så är det rätt. Du justerar nivån med att lossa skruven lite på flottörventilen och justerar upp eller ner på muttern.

Jag checkar det igen. Har kollat det säkert 100 gånger nu roll

Enligt alla experter och enligt Holleys egna youtube-videor så är nivån i flottörhuset korrekt inställt.

JohnWayne
29 mars 2020 · 5 071 Inlägg

Men kan kolla flottörnivån igen...

Man låter bilen gå på tomgång.

Först öppnar man skruven på sidan av flottörhuset
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-bf5718a575c569017e0066e38b2982c8.jpg

spårskruven som den ljusblåa pilen pekar på, jaa

bensinen ska vara jämt av skruvhålet. Gungar man bilen lite ska det skvätta ut lite. Gör det inte det är det för lite.
Om det däremot rinner ut bensin där så är nivån för hög.

Nivån i flottörhuset ställs med flottörnålen, med hjälp av ställskruven på flottörhusets ovansida

just det, ljusblåa pilen igen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-0dd3414cc238682de685a6fe8b6ed5c6.jpg

Man öppnar övre bulten, medan man håller fast den undre muttern. När den övre är lös, kan man vrida den undre. När man nått rätt nivå, spänns övre bulten fast och låser den undre muttern

Detta har jag gjort otaliga gånger nu yikes

JohnWayne
29 mars 2020 · 5 071 Inlägg

Börja nu fundera om det är power valven som kan släppa igen bensin roll

Power valven är en ventil som ger motorn mer bränsle vid segdragning, tex om man skall uppför en brant backe och behöver kraft.

Alltså typ en långsam accpump tongue

Power valven fungerar ju med ett membran den med. Kan det gå sönder månntro???

River förgasaren igen

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-78f36fd72282dd5de08c2a717c74bef2.jpg

lossar bränsleplattan, som power valven sitter i
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-fc642fbe39e974e52efb13613c124b93.jpg

lossar power valven från plattan
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-9ddbdef22a5aa6124f392048a6e98aa7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-be348f036c30bb7647b8bd2ebd56e112.jpg

Har ingen aning hur man kollar om denna är hel. Någon påstår att det ska gå att suga luft ena vägen men inte andra genom den. Men har ingen aning om det fungerar....

n_andersson
29 mars 2020 · 689 Inlägg

Du får göra som jag gjorde när jag inte fick ordning på min flödande förgasare som krånglade. Fixade en annan, det sparade mig många gråa hårstrån

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang