Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959
  • 374 Följare
  • 2 129 093 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 december 2020
JohnWayne
16 april 2020 · 5 071 Inlägg

vEight skrev:
Min bror hade samma problem på sin Dodge.

ahaa.... tongue

JohnWayne
16 april 2020 · 5 071 Inlägg

Motorn startar nästan genast......
Tomgången är fin....
den reagerar fint på gasen utan fördröjning rycka eller andra störningar....

inget läckage kan skönjas big_smile big_smile big_smile



hej men vänta.... är det inte??????

Jåå tyvärr sad sad sad  e litet fuktande runt förgasarfoten kan skönjas........

man blir bara så less...

och nu droppar det medan motorn är igång. Det gjorde det ju inte förut...

Jag ska just slå av tändningen men trampar gasen i botten först.

Motorn ryter till, baktänder med ett brak, så proppen åt vacuum-anslutningen på insugen blås iväg, och dör omedelbart.

Provar starta igen men den lovar inte ens. Vad nu då???

Låter den stå en halvtimme (ifall den skulle vara sur) provar starta igen. Den går otroligt dåligt på tomgång och minsta tryck på gasen dör den. Startar igen. Samma ojämna och dåliga tomgång och efter 5 sekunder dör den....


Vad nu då?????

RandomMaister
16 april 2020 · 556 Inlägg

Tröttsamt.. Lider med dig!

MR_T
16 april 2020 · 2 340 Inlägg

Jobbigt när det spökar. Jag hade en gång problem med att det kom en liten gummibit från slangen i flottörventilen och då var det blött i alla hål.

Tänker att du kan ta en tom 1 liters flaska och låta den mata förgasaren med självtryck.  Då ser du ju om problemet försvinner och kan fokusera på pumpen.

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
roke
16 april 2020 · 155 Inlägg

MR_T skrev:
Jobbigt när det spökar. Jag hade en gång problem med att det kom en liten gummibit från slangen i flottörventilen och då var det blött i alla hål.

Tänker att du kan ta en tom 1 liters flaska och låta den mata förgasaren med självtryck.  Då ser du ju om problemet försvinner och kan fokusera på pumpen
.

Det där var väl ett väldigt bra tips i felsökningen tycker jag.

JohnWayne
20 april 2020 · 5 071 Inlägg

RandomMaister skrev:
Tröttsamt.. Lider med dig!

Tackar, man börjar tröttna. Att en motor som gick perfekt kan sluta gå över en natt sad

JohnWayne
20 april 2020 · 5 071 Inlägg

MR_T skrev:
Jobbigt när det spökar. Jag hade en gång problem med att det kom en liten gummibit från slangen i flottörventilen och då var det blött i alla hål.

Tänker att du kan ta en tom 1 liters flaska och låta den mata förgasaren med självtryck.  Då ser du ju om problemet försvinner och kan fokusera på pumpen.

Tänker lite i samma banor. Jag tänk om det kommit in nån skit i nån kanal när jag haft förgasaren demonterad  roll

JohnWayne
20 april 2020 · 5 071 Inlägg

roke skrev:

MR_T skrev:
Jobbigt när det spökar. Jag hade en gång problem med att det kom en liten gummibit från slangen i flottörventilen och då var det blött i alla hål.

Tänker att du kan ta en tom 1 liters flaska och låta den mata förgasaren med självtryck.  Då ser du ju om problemet försvinner och kan fokusera på pumpen
.

Det där var väl ett väldigt bra tips i felsökningen tycker jag.

Jepp, värt att koll upp smile

JohnWayne
20 april 2020 · 5 071 Inlägg

Prövar lite olika metoder, häller bensin rätt förgasar-halsarna.... Samma sak. Den vill inte starta och då den startar har den fruktansvärt dålig tomgång i några sekunder och tvärdör.

Håller man gasen i botten och försöker starta lovar den inte alls...

Antingen får den allt för lite eller allt för mycket?

Kollar gnistan på 1:ans tändstift för att försäkra mig om att det finns ström...

Prövar andra förgasaren igen med exakt samma resultat....

Nå den andra förgasaren kan ju ha nån defekt efter den stått så många år men den nya borde ju för f x n funka.

Men ok, det kan ha kommit in skräp i nån kanal efter de otaliga gånger jag har demonterat och monterat den, fastän jag har försökt hålla rent  neutral

River förgasaren igen. Tvättar alla delar med carburator-cleaner och låter alla delar ligga brännolja över natten. Ja förutom alla packningar då som kan ta skada av brännoljan
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-f424ba7b7f5a9e75140c8fc78a5cb78c.jpg

Cuefa Ain't no place like home...
20 april 2020 · 4 628 Inlägg

Snart billigare och enklare att gå över till en insprutningsenhet istället... roll

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Marcus_89 Biltokig elektriker
20 april 2020 · 3 352 Inlägg

Tråkigt med så mycket strul. Får verkligen hoppas att det löser sig med denna rengörningen smile

vEight Baronen
21 april 2020 · 1 434 Inlägg

När det skjuter genom förgasarn så är det jättevanligt att tillskottsventilen går sönder!

Elbilar kan dra åt helvete.
Emil_lindow
21 april 2020 · 284 Inlägg

jag hade problem med kondensatorn på min ford 59a, den betedde sig som att det var förgasarproblem, gjorde samma som du och renoverade förgasaren utan resultat till sist så bytte jag alla tänd delar i fördelaren (ska tillägga att det satt nya grejer i) och det visade sig att det var kondensorn... bara ett tips smile lycka till!

Pontiac Bonneville "2drht 421" (1965)
MR_T
21 april 2020 · 2 340 Inlägg

Kan tändningen ha flyttat sig efter knallen.

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
vEight Baronen
22 april 2020 · 1 434 Inlägg

Emil_lindow skrev:
jag hade problem med kondensatorn på min ford 59a, den betedde sig som att det var förgasarproblem, gjorde samma som du och renoverade förgasaren utan resultat till sist så bytte jag alla tänd delar i fördelaren (ska tillägga att det satt nya grejer i) och det visade sig att det var kondensorn... bara ett tips smile lycka till!

Ja, kondning ger dom symptomen att det inte går att gasa ur, bluddrar och smäller. Haft det på ett par bilar också. Sen om det skjuter för hårt igenom en holley så är det jättevanligt att skjuta membranet på tillskottsventilen så den börjar pissa igenom. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
JohnWayne
26 april 2020 · 5 071 Inlägg

Emil_lindow skrev:
jag hade problem med kondensatorn på min ford 59a, den betedde sig som att det var förgasarproblem, gjorde samma som du och renoverade förgasaren utan resultat till sist så bytte jag alla tänd delar i fördelaren (ska tillägga att det satt nya grejer i) och det visade sig att det var kondensorn... bara ett tips smile lycka till!

Kan det vara ett tändfel i alla fall? Eller kombinerat tänd/bränsle?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang