Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959
  • 374 Följare
  • 2 128 539 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 december 2020
pellepervert
13 december 2011 · 490 Inlägg

med rejäl plåt och en stadig kontruktion behöver man inte ha massa förstyvningar och irreterande dubbel plåtar big_smile

Hatar mitt nick här men är för snål för å byta
------------------------------------------------------------------------------
bubbla med air ride http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=299383
Volkswagen typ 1 "bubbel" (1961)
Volvo 940 "TURBO" (1993)
Volvo 240 "den gröne" (1988)
JohnWayne
16 december 2011 · 5 071 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-667d3bf6992c45647d9b570c19377dae.jpg

Börjar det tidsödande arbetet med att svetsa fast det nya hörnet. Punktar först så det sitter stabilt i karossen för att sedan punkta var tionde centimeter. Kyl alla punkter med tryckluft. Fortsätter att punkta mitt emellan de tidigare punkterna och kyl igen. Om och om tills det är en centimeter mellan alla punkter. Då slipar jag ner punkterna så de jämnas med plåten. Svetsar fast de återstående luftgapen och kyl hela tiden. Man måste vara väldigt försiktig annars slår sig plåten.

JohnWayne
16 december 2011 · 5 071 Inlägg

pellepervert skrev:
med rejäl plåt och en stadig kontruktion behöver man inte ha massa förstyvningar och irreterande dubbel plåtar big_smile

Det ligger något i det smile Men jag tror nog att dyrare märken typ Cadillac, Imperial och Lincoln inte var så enkelt uppbyggda.

JohnWayne
19 december 2011 · 5 071 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-504a286b0ee738cfa11af6354581a889.jpg

Eftersom hörnet inte räckte ända ner, så fick jag tillverka en del plåt själv. Då var det hammare, mothåll och skruvstäd som gällde.

JohnWayne
20 december 2011 · 5 071 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-b9e2183c75d7691b2004d90b8144648a.jpg


Det blir ett rejält lapptäcke. Detta är inte det optimala tillvägagångssättet, men så här får det bli.


Observera pilen, ifall man blir roll av allt svetsande och inte vet upp eller ner på bilen

Power-krille
20 december 2011 · 672 Inlägg

smile ska du tennspackla? är den andra sidan lika, så borde det där duga fin fint.
snyggt som sjutton.......

"Väx inte upp! det är en fälla"
tisting
20 december 2011 · 60 Inlägg

Vilken kille som gör på detta vis.
Du är riktigt bra på det du gör. Vilka idéer. Hoppas det går bra hela vägen för dig.

JohnWayne
22 december 2011 · 5 071 Inlägg

Power-krille skrev:
smile ska du tennspackla? är den andra sidan lika, så borde det där duga fin fint.
snyggt som sjutton.......

Tennspacklar gör jag inte, av diverse skäl.

1. Jag behärskar inte konsten.
2. Om inte tennspacklingen blir 100 % kan det bli luftblåsor mellan tennspacklet och plåten (rost).

Istället kör jag expoxygrund, ända grundfärgen jag vet som det går att spackla på. Problemet är att få plåten så rak så att man inte behöver fylla så mycket med spackel för i det avseendet är tennspackling att föredra.

Men tackar för stödet iallafall big_smilebig_smilebig_smilebig_smile.

JohnWayne
22 december 2011 · 5 071 Inlägg

tisting skrev:
Vilken kille som gör på detta vis.
Du är riktigt bra på det du gör. Vilka idéer. Hoppas det går bra hela vägen för dig.

Tackar och Bockar big_smile

_Fredrik
28 december 2011 · 2 788 Inlägg

Ser riktigt jäkla bra ut! Hur var skicket på den andra sidan på bilen? smile

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
29 december 2011 · 3 929 Inlägg

Mycket plåtjobb! Kan varna dig att jobb inför lack (spackling, slipgrund etc) är inte kul. Blev för någon minut sedan äntligen klar med min T-bird efter 1½ års arbete och en misslyckad lack. Ska bara polera upp den sen får den fan duga med lackarbetet big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
JohnWayne
29 december 2011 · 5 071 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Mycket plåtjobb! Kan varna dig att jobb inför lack (spackling, slipgrund etc) är inte kul. Blev för någon minut sedan äntligen klar med min T-bird efter 1½ års arbete och en misslyckad lack. Ska bara polera upp den sen får den fan duga med lackarbetet big_smile

Jåå jag vet yikes utbildad lackera så ja tänkte lacka den själv efter allt spacklande och grundade. Vad hände med lacken på T-Birden förresten?

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
29 december 2011 · 3 929 Inlägg

JohnWayne skrev:

Thunderbird88 skrev:
Mycket plåtjobb! Kan varna dig att jobb inför lack (spackling, slipgrund etc) är inte kul. Blev för någon minut sedan äntligen klar med min T-bird efter 1½ års arbete och en misslyckad lack. Ska bara polera upp den sen får den fan duga med lackarbetet big_smile

Jåå jag vet yikes utbildad lackera så ja tänkte lacka den själv efter allt spacklande och grundade. Vad hände med lacken på T-Birden förresten?

Ah, då har du erfarat helvetet med jobb inför lack big_smile Vi jobbade på som fan och sedan såg våran kompis (som är lackerare, eller ja, varit) inte så värst bra i den dåligt belysta lackboxen varpå han la för dåliga lager med både färg och klarlack. Slipades ner igen och nu andra gången vart det en garage lack. Har spenderat veckan med att slipa ner bilen, polera och idag fick den vax på dig. Fan så bra det blev. Bara några stycken damkorn här och där syns fortfarande (ytspänningen i klarlacken som sabbas när sånt kommer i) men ser väldigt bra ut nu iallafall smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
B-Kungen
30 december 2011 · 19 Inlägg

Går det bra än så länge?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang