Gänga på bult till fälg

epoxxy
17 oktober 2011 · 94 Inlägg

Sitter och letar lite fälgar till en bil och har sett att den fälg jag kikar på använder B12x1,50 och ska sitta på en bil som använder M12x1,25.

Fråga ett:
B står för Bult och M för Mutter, så långt är jag med, men vart sitter måttet 1,50 respektive 1,25? Är det måttet mellan gängvarven?
Eller är det något som har inverkan på diametern på hålen i fälgen?

(Så man enkelt kan införskaffa sig ett par M12x1,25 utan att det ställer till problem)


Fråga två:
Då fälgarna jag tittar på inte har samma nav-diameter som bilen så tittar jag självklart på fälgar som har större diameter, men då bör man ju använda sig av en "ring". Måste man specialbeställa det i något framtidsmaterial eller är det något man "lätt" svarvar till på närmaste verkstad? (1 mm tjock ring)

Jani Hast
17 oktober 2011 · 213 Inlägg

epoxxy skrev:
Sitter och letar lite fälgar till en bil och har sett att den fälg jag kikar på använder B12x1,50 och ska sitta på en bil som använder M12x1,25.

Fråga ett:
B står för Bult och M för Mutter, så långt är jag med, men vart sitter måttet 1,50 respektive 1,25? Är det måttet mellan gängvarven?
Eller är det något som har inverkan på diametern på hålen i fälgen?

(Så man enkelt kan införskaffa sig ett par M12x1,25 utan att det ställer till problem)


Fråga två:
Då fälgarna jag tittar på inte har samma nav-diameter som bilen så tittar jag självklart på fälgar som har större diameter, men då bör man ju använda sig av en "ring". Måste man specialbeställa det i något framtidsmaterial eller är det något man "lätt" svarvar till på närmaste verkstad? (1 mm tjock ring)

Fråga ett:
Det är stigningen som anges så. Alltså måtten mellan topparna på gängan i mm.
Påverkar inte storleken på hålet.
Du ska givet viss ha rätt gänga på bulten/muttern till din bil.


Fråga två:
Be närmaste verkstad lösa problemet.
Går bra att göra i vilket metall som helst.
Aldrig varit problem med dom jag har gjort i både stål och alu.

epoxxy
17 oktober 2011 · 94 Inlägg

Jani Hast skrev:

epoxxy skrev:
Sitter och letar lite fälgar till en bil och har sett att den fälg jag kikar på använder B12x1,50 och ska sitta på en bil som använder M12x1,25.

Fråga ett:
B står för Bult och M för Mutter, så långt är jag med, men vart sitter måttet 1,50 respektive 1,25? Är det måttet mellan gängvarven?
Eller är det något som har inverkan på diametern på hålen i fälgen?

(Så man enkelt kan införskaffa sig ett par M12x1,25 utan att det ställer till problem)


Fråga två:
Då fälgarna jag tittar på inte har samma nav-diameter som bilen så tittar jag självklart på fälgar som har större diameter, men då bör man ju använda sig av en "ring". Måste man specialbeställa det i något framtidsmaterial eller är det något man "lätt" svarvar till på närmaste verkstad? (1 mm tjock ring)

Fråga ett:
Det är stigningen som anges så. Alltså måtten mellan topparna på gängan i mm.
Påverkar inte storleken på hålet.
Du ska givet viss ha rätt gänga på bulten/muttern till din bil.

Kanon med svar, nu kan jag jaga vidare efter fälgar wink

Fråga två:
Be närmaste verkstad lösa problemet.
Går bra att göra i vilket metall som helst.
Aldrig varit problem med dom jag har gjort i både stål och alu.

FadiStilarn
30 september 2018 · 295 Inlägg

Provar att öppna tråden igen.
Undrar bara, innebär detta att fälgar med b12x1.50 fungerar på m12x1.25?
Jag sitter nämligen med samma fundering .
Tacksam för svar

Gör den personlig
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang