Köpråd Saab 99/90/900 (-93)

Knugcab
19 oktober 2011 · 5 111 Inlägg

twin_cam skrev:
Dörrar m.m är passar på alla 99/900/90 som är två eller tredörr, då 90 inte fanns fyradörrars, på 4 och 5-dörrars passar allting emellan, bortsett från att om man har elhissar t.ex så har kanske inte -69:ans 99-dörrar fästen för det, men dom passar fysiskt i gångjärn, lås m.m.

En skillnad är väl dörrhandtagen? 1973 och äldre har ju handtagens tryckknappar under själva handtaget, men 1974-> har dem på baksidan (typ Volkswagen/740).... Kanske inte skiljer på framdörrarna då låskolven ändå sitter där, men bakdörrarna borde väl ha ett extra hål på de äldre? Right?

motorhuven är samma på alla 900, och passar mellan alla 99/90. Bakluckan på 90 passar på 900 sedan och tvärtom.

Och CC har väl samma bakdel 1974-93 oavsett 99 eller 900 så där passar det väl också mellan, eller?

Volvo544special65 har helt rätt, de äldsta 99:orna med Triumphmotor bör undvikas, motorn i sig går riktigt fint, men dom har en tendens att blåsa topplockspackningar. Vill man nödvändigtvis ändå ha en sån bör man sikta på en efter -70 med 1,85-litersmotorn, den är faktiskt rätt så bra. Fanns fram till 1972, men sista året endast i den allra enklaste basmodellen, annars var det Saabs B-motor som gällde, som i kodform faktiskt hette B20 i grundversion.

Så det är alltså inte Triumphmotor i Saab 99 X7 1973-74?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
twin_cam Smålänning
19 oktober 2011 · 7 877 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

twin_cam skrev:
Dörrar m.m är passar på alla 99/900/90 som är två eller tredörr, då 90 inte fanns fyradörrars, på 4 och 5-dörrars passar allting emellan, bortsett från att om man har elhissar t.ex så har kanske inte -69:ans 99-dörrar fästen för det, men dom passar fysiskt i gångjärn, lås m.m.

En skillnad är väl dörrhandtagen? 1973 och äldre har ju handtagens tryckknappar under själva handtaget, men 1974-> har dem på baksidan (typ Volkswagen/740).... Kanske inte skiljer på framdörrarna då låskolven ändå sitter där, men bakdörrarna borde väl ha ett extra hål på de äldre? Right?

motorhuven är samma på alla 900, och passar mellan alla 99/90. Bakluckan på 90 passar på 900 sedan och tvärtom.

Och CC har väl samma bakdel 1974-93 oavsett 99 eller 900 så där passar det väl också mellan, eller?

Volvo544special65 har helt rätt, de äldsta 99:orna med Triumphmotor bör undvikas, motorn i sig går riktigt fint, men dom har en tendens att blåsa topplockspackningar. Vill man nödvändigtvis ändå ha en sån bör man sikta på en efter -70 med 1,85-litersmotorn, den är faktiskt rätt så bra. Fanns fram till 1972, men sista året endast i den allra enklaste basmodellen, annars var det Saabs B-motor som gällde, som i kodform faktiskt hette B20 i grundversion.

Så det är alltså inte Triumphmotor i Saab 99 X7 1973-74?

Dörrhantagen och viss kosmetika skiljer ja, men fysiskt så passar därrarna i karosserna, gångjärn m.m
oavsett årsmodell.

Missade 99 X7, men en sån budgetmodell vill ändå ingen ha, saknar ju t.om handskfacklucka yikes

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Navkapsel
19 oktober 2011 · 4 637 Inlägg

twin_cam skrev:
Missade 99 X7, men en sån budgetmodell vill ändå ingen ha, saknar ju t.om handskfacklucka yikes

Udda och underbart Så det vore fränt!
Men tänker nog mest på 900 88-93 om det blir Saab. Blir snart arbetslös så det beror lite på vart jag får jobb mm...

Navkapsel
19 oktober 2011 · 4 637 Inlägg

Andromeda skrev:

twin_cam skrev:

Navkapsel skrev:
Kul med så mkt svar! Vore kul att köpa något oväntat. Bra pris, bra älgskydd och bra vinteregenskaper, allt det uppfyller Saabarna.

Verklig förbrukning blandad körning diverse Saabmodeller?

Saab 99 som Volvo 240, strax under
Saab 900, dom gamla som Saab 99, dom nyare 16v insprutarna neråt 0,6 med lätt gasfot smile
Saab 90, se Saab 99 smile

I ärlighetens namn kommer du ned strax under litern blandad körning med 16V också. Ned mot 0,6, då är det långkörning på landsväg som gäller.

Vilken är snålaste 900 88-93?
Vad dricker diverse 9000. Nån som vet?

Navkapsel
19 oktober 2011 · 4 637 Inlägg

Rquired skrev:
Min reflektion på denna tråd är att du inte har något direkt SAAB-intresse utan är mer ute efter en ny bil att pröva Navkapsel?

Helt rätt! En bruksbil som dock ska vårdas.
Saab 900 är älgsäker, tar sig fram bra i snö och kostar småpengar även i bra skick. Så värt att prova trots att jag inte är någon saabmänniska.
Så småtankar finns på Saab...

Min kära Camry är lite trist i lacken och har mkt bromsjobb så den ska säljas...

twin_cam Smålänning
19 oktober 2011 · 7 877 Inlägg

Navkapsel skrev:

Andromeda skrev:

twin_cam skrev:

Saab 99 som Volvo 240, strax under
Saab 900, dom gamla som Saab 99, dom nyare 16v insprutarna neråt 0,6 med lätt gasfot smile
Saab 90, se Saab 99 smile

I ärlighetens namn kommer du ned strax under litern blandad körning med 16V också. Ned mot 0,6, då är det långkörning på landsväg som gäller.

Vilken är snålaste 900 88-93?
Vad dricker diverse 9000. Nån som vet?

Snålaste är 900i 16v 89-93
9000 i drar ungefär samma, men är så mycket mindre "Saab" att det inte är roligt om det för första saaben smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
19 oktober 2011 · 6 170 Inlägg

twin_cam skrev:
Snålaste är 900i 16v 89-93
9000 i drar ungefär samma, men är så mycket mindre "Saab" att det inte är roligt om det för första saaben smile

9000 är tillräckligt mycket saab för att man ska stortrivas i den och med den som saabtok smile

Speciellt om man sitter och går igenom tradera och blocket varje dag på jakt efter nya sällsynta originaldelar för att bygga sig en egen Saab 9000 Turbo Lux...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
twin_cam Smålänning
19 oktober 2011 · 7 877 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

twin_cam skrev:
Snålaste är 900i 16v 89-93
9000 i drar ungefär samma, men är så mycket mindre "Saab" att det inte är roligt om det för första saaben smile

9000 är tillräckligt mycket saab för att man ska stortrivas i den och med den som saabtok smile

Speciellt om man sitter och går igenom tradera och blocket varje dag på jakt efter nya sällsynta originaldelar för att bygga sig en egen Saab 9000 Turbo Lux...

Kan hända, smaken är ju som baken, och jag har aldrig riktigt kommit överens med nyare 9000 som Saabar... De äldre är bättre och känns lite mer Saab, men ändå inte riktigt...
9000 i övrigt är en extremt bra bil, snabb. bekväm, snygg och praktisk... Antagligen är det nyckeln uppe vid ratten jag inte kommer överens med i en Saab.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
19 oktober 2011 · 6 170 Inlägg

twin_cam skrev:

TBOC_Razor skrev:

twin_cam skrev:
Snålaste är 900i 16v 89-93
9000 i drar ungefär samma, men är så mycket mindre "Saab" att det inte är roligt om det för första saaben smile

9000 är tillräckligt mycket saab för att man ska stortrivas i den och med den som saabtok smile

Speciellt om man sitter och går igenom tradera och blocket varje dag på jakt efter nya sällsynta originaldelar för att bygga sig en egen Saab 9000 Turbo Lux...

Kan hända, smaken är ju som baken, och jag har aldrig riktigt kommit överens med nyare 9000 som Saabar... De äldre är bättre och känns lite mer Saab, men ändå inte riktigt...
9000 i övrigt är en extremt bra bil, snabb. bekväm, snygg och praktisk... Antagligen är det nyckeln uppe vid ratten jag inte kommer överens med i en Saab.

Jag har inga större pretentioner om att "om det är en saab MÅSTE tändningen sitta mellan stolarna" utan det spelar ingen större roll för min del.

Och min favoritmodell är 9000 CD så jag är ingen CS/E-tok utan jag tyckte faktiskt att dom nya 9000 var fula från början tongue


Det jag gillar med saab rent allmänt är att allting är fördraget för att lyxa till sin bil med alla grejor den inte har från början (dom jag pulat med är 9000/NG900/9-5). Nästan all utrustning min CS har är det jag själv som har satt i och inte en enda kabel har jag behövt dra utan allt är bara "klick-klick" smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Navkapsel
26 oktober 2011 · 4 637 Inlägg

Det blev en 9000 2,3 16V -90. Med skinnklädsel, ACC och såna däringa treekrade alufälgar. smile

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
26 oktober 2011 · 6 170 Inlägg

Navkapsel skrev:
Det blev en 9000 2,3 16V -90. Med skinnklädsel, ACC och såna däringa treekrade alufälgar. smile

Lägg upp den nu då tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Navkapsel
26 oktober 2011 · 4 637 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Navkapsel skrev:
Det blev en 9000 2,3 16V -90. Med skinnklädsel, ACC och såna däringa treekrade alufälgar. smile

Lägg upp den nu då tongue

Nja, så vidare speciell är den inte men till galleriet kanske.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
26 oktober 2011 · 6 170 Inlägg

Ja lägg upp den bara så jag ser vad den saknar och vad jag alltså kan pracka på dig xD

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Navkapsel
26 oktober 2011 · 4 637 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Ja lägg upp den bara så jag ser vad den saknar och vad jag alltså kan pracka på dig xD

lol Duger gott som den är!

Navkapsel
26 oktober 2011 · 4 637 Inlägg

steifan skrev:
Navkapsel kör numera italienskt wink wink wink

Italienskt?

Vet dock att dörrarna ska passa på något annat också...

Rquired Allmänt envis
26 oktober 2011 · 12 512 Inlägg

Navkapsel skrev:

steifan skrev:
Navkapsel kör numera italienskt wink wink wink

Italienskt?

Vet dock att dörrarna ska passa på något annat också...

9000 bygger på en Fiat/Lancia-plattform och dörrarna passar rakt över. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Navkapsel
26 oktober 2011 · 4 637 Inlägg

Rquired skrev:

Navkapsel skrev:

steifan skrev:
Navkapsel kör numera italienskt wink wink wink

Italienskt?

Vet dock att dörrarna ska passa på något annat också...

9000 bygger på en Fiat/Lancia-plattform och dörrarna passar rakt över. smile

Okej!

Rquired Allmänt envis
27 oktober 2011 · 12 512 Inlägg

M_Broberg skrev:

Navkapsel skrev:

Rquired skrev:

9000 bygger på en Fiat/Lancia-plattform och dörrarna passar rakt över. smile

Okej!

Njaaa..

lancia, fiat, alfa och saab utvecklade plattformen Väldigt tillsammans, inte så att fiat koncernen tog fram den och saab sen köpte den till 9000 (som ng900an och gm alltså)

Grattis till en gammal go saab, mnen Rätt ny med tanke på vad du fudnerade på? smile

Det är visserligen korrekt även om Alfa Romeo 164 skiljer sig ganska markant från det andra och brukar benämnas kusinen till syskonskaran. Hade någon skrivit "Audi bygger på en VW/Skoda-plattform" hade ingen eller få reagerat däremot, men när det gäller SAAB är det kanske extra känsligt att påpeka att företaget var med vid utvecklingen?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
27 oktober 2011 · 6 170 Inlägg

Rquired skrev:
Det är visserligen korrekt även om Alfa Romeo 164 skiljer sig ganska markant från det andra och brukar benämnas kusinen till syskonskaran. Hade någon skrivit "Audi bygger på en VW/Skoda-plattform" hade ingen eller få reagerat däremot, men när det gäller SAAB är det kanske extra känsligt att påpeka att företaget var med vid utvecklingen?

Det är ju inte riktigt samma sak. Audi, seat, skoda och vw ingår ju i samma koncern som tar fram nya bottenplattor och sen ”delar ut dom” till dom olika märkena.

Samarbetet mellan saab, lancia, fiat och alfa var ju ett samarbete mellan flera olika biltillverkare som alla tillförde resurser och idéer till projektet.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang