1989
Sök

Köpråd Saab 99/90/900 (-93)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 oktober 2011
TBOC_Razor skrev:
Rquired skrev:
Det är visserligen korrekt även om Alfa Romeo 164 skiljer sig ganska markant från det andra och brukar benämnas kusinen till syskonskaran. Hade någon skrivit "Audi bygger på en VW/Skoda-plattform" hade ingen eller få reagerat däremot, men när det gäller SAAB är det kanske extra känsligt att påpeka att företaget var med vid utvecklingen?

Det är ju inte riktigt samma sak. Audi, seat, skoda och vw ingår ju i samma koncern som tar fram nya bottenplattor och sen ”delar ut dom” till dom olika märkena.

Samarbetet mellan saab, lancia, fiat och alfa var ju ett samarbete mellan flera olika biltillverkare som alla tillförde resurser och idéer till projektet.

VAG gör precis samma sak i att dela på utvecklingsarbetet av en ny plattform, sedan finns det undantag i den koncernen där t.ex Skoda tog fram en helt egen SUV-plattform (Yeti) men bolagen delar ändå på arbetet inom koncernen på samma sätt som då.

Det är knappast som så att 9000/164/Thelma/Croma är exakt likadana, precis som hos VAG har varje tillverkare utvecklat en del unika grepp på sin modell. Det största exemplet på detta är 164 som har dels en helt annan bakvagn och dels ett mer omfattande rostskydd än övriga och det finns fler skillnader. Alfa Romeo och SAAB har dessutom egna motorer, precis som Fiat/Lancia delade på sina med några undantag (Lancia finns med Ferrari V8).

Så jag ser ingen större skillnad mot hur VAG arbetar, mer än att det är så himla viktigt att komma ihåg och påpeka att SAAB inte rullade tummarna under utvecklingen?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
27 oktober 2011
Navkapsel skrev:
Rquired skrev:
Navkapsel skrev:
Italienskt?

Vet dock att dörrarna ska passa på något annat också...

9000 bygger på en Fiat/Lancia-plattform och dörrarna passar rakt över. smile

Okej!

Den här bilen borde du ha sett på Träffpunkt 80 2009 (då om jag inte misminner mig vi träffades):

http://www.forumbilder.se/images/3c272011450327b65.jpg

..med motor som det står "Lancia By Ferrari" på cool

4 637 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
steifan skrev:
Navkapsel skrev:
Rquired skrev:

9000 bygger på en Fiat/Lancia-plattform och dörrarna passar rakt över. smile

Okej!

Den här bilen borde du ha sett på Träffpunkt 80 2009 (då om jag inte misminner mig vi träffades):

2009 stämmer. Lade dock inte märke till denna eftersom jag är en gammal saabhatare. smile

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
27 oktober 2011
Navkapsel skrev:
steifan skrev:
Navkapsel skrev:

Okej!

2009 stämmer. Lade dock inte märke till denna eftersom jag är en gammal saabhatare. smile

Dock var det ju ingen saab utan en Lancia wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

4 637 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
M_Broberg skrev:
Grattis till en gammal go saab, mnen Rätt ny med tanke på vad du fudnerade på? smile

Jo, blev ett snabbt köp. Stod hos en bilhandlare i Linköping så rätt nära och så... Men även 9000 var intressant när tråden startades.
Har kört massvis i den redan, jävligt underbar bil! Att "alla" hatar Saab skiter jag i. smile Gott motorljud med, medvetet av Saab?

4 637 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Navkapsel skrev:
steifan skrev:

Dock var det ju ingen saab utan en Lancia wink

Jo. Men hade jag tyckt det minsta om 9000 då hade jag nog lagt märke till en sådan där bil! Vore verkligen kul att se.
Nu har jag dock insett att Saab har sina fördelar de med, framföralt nu när jag kört en. Älgsäkerhet, komfort, framkomlighet mm. ingen entusiast än men vem vet var det slutar... smile
Senast redigerat av Navkapsel (27 oktober 2011)

1 062 Inlägg
27 oktober 2011
Vad jag har läst mig till så var 9000 den bil som skiljde sig mest åt från de andra vad det gäller plåten.
Bla så hade Saab mycket högre krav på krocksäkerhet och det sägs bla att efter ett tidigt krockprov av tom kaross så jublade italienarna över det enligt de suveräna resultatet.
Samtidigt tänkte Saabs ingenjörer typ "Nej nej nej..."
Det och mycket annat ledde till en hel del justeringar och ändringar. Bla tjockare plåt i fram.

Här är ett kul test förresten: http://www.youtube.com/watch?v=8XJjV7ADsoE

Tyvärr kanske Saabs sämsta kombo på motorsidan. sista året med Garrets klossiga T3 turbon och dessutom ihop med automatlåda. Men de verkar gilla den: "ultimate gentlemens express" som de uttrycker det smile

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (27 oktober 2011)

4 637 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
Ett sista inlägg i tråden.

Helnöjd med Saaben! Lite väl pigg än jag är van vid kanske, hinner inte njuta av accerlationen ju... Tyst, bra komfort o s v. Känns helfrisk.

Förövrigt var det visst en 91a och 9000 förbättrades redigt i början av 90 tror jag jag läst.

En saab till ifall jag ska skaffa något finare nästa år?

Underbar bil!!!

6 170 Inlägg
29 oktober 2011
Navkapsel skrev:

Helnöjd med Saaben! Lite väl pigg än jag är van vid kanske, hinner inte njuta av accerlationen ju... Tyst, bra komfort o s v. Känns helfrisk.

Förövrigt var det visst en 91a och 9000 förbättrades redigt i början av 90 tror jag jag läst.

Underbar bil!!!

Va f*n det låter ju nästan som om du har konverterat från volvofrälst till saab-tok på heltid redan tongue

9000 fick bättre rostskydd från -94, det är den enda stora förbättringen jag känner till i bilens historia. Dock blev det förbattrat i mindre etapper redan innan -94.

Är du ute efter något finare i 9000-väg till nästa år eller hur menar du ?

För isf är ju en Aero det du ska sikta efter, fin prestanda och en inredning du kommer somna i av komfort om du inte kör fort nog wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

4 637 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Navkapsel skrev:

Underbar bil!!!

Va f*n det låter ju nästan som om du har konverterat från volvofrälst till saab-tok på heltid redan tongue

9000 fick bättre rostskydd från -94, det är den enda stora förbättringen jag känner till i bilens historia. Dock blev det förbattrat i mindre etapper redan innan -94.

Är du ute efter något finare i 9000-väg till nästa år eller hur menar du ?

För isf är ju en Aero det du ska sikta efter, fin prestanda och en inredning du kommer somna i av komfort om du inte kör fort nog wink

Haha, 9000-älskare iaf. Mkt trevligare än 740. Sitter och myser när jag åker till jobbet. smile
9000 eller 9-3 i så fall tror jag. Effekt är rätt oviktigt för mig.
Men vi får se hur valet blir inom några år.
Senast redigerat av Navkapsel (29 oktober 2011)

6 170 Inlägg
29 oktober 2011
Navkapsel skrev:
Haha, 9000-älskare iaf. Mkt trevligare än 740. Sitter och myser när jag åker till jobbet. smile
9000 eller 9-3 i så fall tror jag. Effekt är rätt oviktigt för mig.
Men vi får se hur valet blir inom några år.

Ja 9000 är en riktigt trevlig bil, mycket mer modern än man tror.

Även om du inte är galen i hög effekt så kan du köpa en Aero enbart för dom extremt snygga och sköna pilotstolarna. Om du myser i bilen nu så ska du se hur det känns när du sitter i en pilotstol...

EDIT: Dom här stolarna är det alltså jag menar:

http://www.kiddoh.com/cars/saab/Aero_frontseatsSM.jpg

Jag letar som en idiot efter en K35-inredning att stoppa i min 9000....
Senast redigerat av TBOC_Razor (29 oktober 2011)

1 062 Inlägg
29 oktober 2011
Finns i sandfärg/Beige också (och tvåfärgat grått)wink
http://www.garaget.org/?car=119306&image=2545710
Rent märkligt att de inte har kommit med nåt i stil med dessa till 9-5/9-3 mfl!

M.V.H.

6 170 Inlägg
29 oktober 2011
AndreasPlars skrev:
Finns i sandfärg/Beige också (och tvåfärgat grått)wink
http://www.garaget.org/?car=119306&image=2545710
Rent märkligt att de inte har kommit med nåt i stil med dessa till 9-5/9-3 mfl!

M.V.H.

Vem vill ha beige eller grå (H35/L35) inredning ??

Nej svart ska det vara smile

1 062 Inlägg
30 oktober 2011
För att svart skinn är HEMSKT på sommaren wink

M.V.H.

6 170 Inlägg
30 oktober 2011
AndreasPlars skrev:

M.V.H.

Men vafan, bilen din har väl AC eller ??   wink

Jo svart skinn blir varmt men snyggheten överväger det mer än tillräckligt....

Rumpmas
3 860 Inlägg
30 oktober 2011
TBOC_Razor skrev:
AndreasPlars skrev:

M.V.H.

Jo svart skinn blir varmt men snyggheten överväger det mer än tillräckligt....

Snyggt eller inte, jag tycker skinn är skönt i alla fall.

4 637 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
Skinn är snygg, föredrar beige eller grå.

Blir det en finare 9000 är det det första utseendet som gäller men troligtvis blir det en 9-3. Föredrar sedan men när det gäller 9-3 är de första årsmodellerna snyggast enligt min smak. 98-03? Ska provköra en någon dag för att se vad jag tycker. smile Lika 9000? Gott om 9-3 med ACC, skinn och automat?

Bra köp min 9000, välskött men lite 9000-rost. 3 500 hos bilhandlaren. skitLåg försäkring ett halvår genom bilhandlaren. Han hade köpt till beg vinterhjul inför försäljningen. hittade färska kvitton på över 8000, bromsrör, bromsar mm.
Enligt annansen jätterostig och först trodde jag bilen var borta då han ställt Saaben själv i ett garage p g a skicket men den var överaskande fin rakt igenom och skinnklädseln är som ny. bra pris? bilhandlare var det dessutom.

Trivs toppen med den, bästa bilen hittills kan jag säga efter mängder av mil. smile Pigg, komfortabel, modern, snygg. Känns modern! Och efter ett tag kände jag míg riktigt hemma i den, tog dock en mindre stund. Luktar trivsmat i den, den är charmig och inga upptäckta fel trots mina dåliga vägar och emellanåt lite hård körning. Men blir som sagt en ännu finare Saab? i framtiden...

Nu blev det OT då tråden redan fyllt sin funktion men jag skrev mest ett inlägg för att säga att efterfrågade men dåliga bilder finns i galleriet.
Senast redigerat av Navkapsel (13 november 2011)

1 062 Inlägg
13 november 2011
TBOC_Razor skrev:
AndreasPlars skrev:

M.V.H.

Finns vad jag vet ingen AC man kan starta och som kyler ner sätena till en behaglig temperatur innan man ska sätta sig på och köra iväg.
+  att en uppvärmd svart stol håller sig varm en bra stund när man sitter på den.

M.V.H.

4 637 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
AndreasPlars skrev:
TBOC_Razor skrev:
AndreasPlars skrev:

M.V.H.

Finns vad jag vet ingen AC man kan starta och som kyler ner sätena till en behaglig temperatur innan man ska sätta sig på och köra iväg.
+  att en uppvärmd svart stol håller sig varm en bra stund när man sitter på den.

M.V.H.

Har aldrig kört skinn på sommaren. Tycker att det är skitsnyggt och jävligt praktiskt nu på hösten. smile Skönt med och känns lyxigt.  Håller sig snyggt med, som nytt trots att bilen är gammal.

Blir även grått och beige och andra ljusa och halvljusa färger skitvarmt?
Senast redigerat av Navkapsel (13 november 2011)

4 637 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
M_Broberg skrev:
Navkapsel skrev:
Blir även grått och beige och andra ljusa och halvljusa färger skitvarmt?

OH ja!

svart är värst, men även ljus skinn blir redigt varmt.

Ska tänka på det i framtiden när jag ska kika på 9-3or. smile Om de nu inte känns för trånga.

Sök