2171
Sök

Köpråd Saab 99/90/900 (-93)

4 637 Inlägg
5 november 2012
Trådstartare
AndreasPlars skrev:
Inuti var det snikigt som attan.

Härligt!

4 637 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
Har folk saabskräck? Finns gott om fina saabar till en struntsumma, har visserligen besökt blocket en längre period men till synes toppexemplar med runt 7000 mil till lågt pris.

Ska börja fixa Corollan i helgen tror jag så kanske jag säljer den nybes och allt och köper en saab nästa år. alterntivt en till 240 men de är många, många gånger dyrare och lite fantasilöst kanske men stark kandidat.

Väldigt mycket problem med gamla saabar? En fd arbetskamrat har en 90 som verkligen välanvänd brukis som bara går och går och hört fler exempel.
Senast redigerat av Navkapsel (8 november 2012)

plankan
8 november 2012
twin_cam skrev:
Snikaren som heter bara 900 1988 har även gamla fronten och bromsarna.

Har du inte haft/kört volvo lite för länge nu tongue
Gamla bromssystemet med handbroms fram utgick 87/07 så bilarna efter det datum har alltså nyare -
även mega sniken som bara heter 900 wink

4 637 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
plankan skrev:
twin_cam skrev:
Snikaren som heter bara 900 1988 har även gamla fronten och bromsarna.

Gamla bromssystemet med handbroms fram utgick 87/07 så bilarna efter det datum har alltså nyare -
även mega sniken som bara heter 900 wink

Intressant! Saab 90 verkar det gå att hitta bra exemplar av (några år till) trots udda modell men 900 med förgasare vrerkar lite mer svårt men visst finns det. Känns lite modernare invändigt (även fast 99-brädan har sin charm) och är lite säkrare... Skillnad benutrymme mellan 90 och 900? Fler skillnader som märks?

Alla Saab 1986 och nyare går bra med blyfritt eller?

Även förgasarfria av den gamla generationen till 93 kan vara intressant.
9000 verkar rosta mer? Lite för moderna och fluffiga med kanske...
Senast redigerat av Navkapsel (8 november 2012)

4 637 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
plankan skrev:

Nej, men har lite svårt att tilltalas av andra modeller än 140/240 och lite fantasilöst med två tvåföri...
Senast redigerat av Navkapsel (10 november 2012)

4 637 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
Kan erkänna att man även börjat spana lite på 9-3 av första generationen igen. Känns väldigt mycket Saab, jäkligt säkra för åldern och toppexemplar till ett pris som är svårt att motstå...

4 637 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
M_Broberg skrev:
Navkapsel skrev:
Känns väldigt mycket Saab

vartdå?

Haha, jag är väldigt ovan vid Saab men visst har den sina Saabdrag lite här och där? Kanske skulle provköra en 900og innan jag uttalar mig? smile

1 062 Inlägg
10 november 2012
Motorkaraktär, inredning och allmän layout och utseende är ju Saab! Men körmässigt... njae kanske inte så mycket wink

4 637 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
AndreasPlars skrev:
Motorkaraktär, inredning och allmän layout och utseende är ju Saab! Men körmässigt... njae kanske inte så mycket wink

Skillnader då?

1 062 Inlägg
10 november 2012
Chassiet är ju långt ifrån nåt som Saab hade hittar på. Tex smile
Det är inte precis ett "premiumchassie" men jag måste medge att de lyckades väldigt bra med tanke på vad man fick av GM att jobba vidare på.

M.V.H.

Cykelhatande yrkeschaufför.
241 Inlägg
10 november 2012
Jao 900NG och tidiga 9-3or delar chassi med Opel Vectra från samma årstid. Dom är väldigt.. Ja. Det är som att köra ett slagskepp och inte på det bra sättet... sad Om det inte är en Aero big_smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 november 2012
Noart skrev:
Jao 900NG och tidiga 9-3or delar chassi med Opel Vectra från samma årstid. Dom är väldigt.. Ja. Det är som att köra ett slagskepp och inte på det bra sättet... sad Om det inte är en Aero big_smile

Jag upplever faktiskt att Aero är värst av alternativen, chassiet känner jag inte är det stora problemet även om det är lite mjukt och likadant är styrkänslan lite frånvarande på alla alternativ. Men just att framvagnen inte kan hantera  kraften utan att bli något fruktansvärt yvig är värst på en Aero (Viggen inte medräknat) medan t.ex 185hk turbo, 150hk turbo eller 150hk sugmotor har lättare för att uppföra sig ordentligt.

Som sagt det är mycket SAAB-känsla i modellen; innerutrymmen, komfort, halvkombi, rutans utformning och sikten framåt, instrumentpanel med flera exempel.

Men just att modellen tror den är sportig framför allt med en pockande turbomotor under huven, men sedan när man väl gör som bilen vill och fäller pedalen så kan den inte riktigt leverera, det ger inte mycket SAAB Turbo-känsla.

Så jag håller med Navkapsel i att SAAB-känsla finns, men inte mycket SAAB-körkänsla. Sedan är kanske märkets entusiaster lite mer petiga än mig.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
Återkommer med mina åsikter, ska provköra någon inom kort. Jag är ju inte vidare kräsen av mig... smile

Sök