Fartkameror ska fota alla bilar! Hur fungerar det med t.ex. blixten?

Brådhis * Voff voff *
20 oktober 2011 · 10 278 Inlägg

Ja... Läste detta:

http://www.bytbil.com/nyheter/9v7frkyg (kanske inte världens säkraste källa, men dom lär väl inte ha hittat på det iaf)

Hur har dom tänkt lösa det? Tänker dom börja med IR-blixtar som i Norge (där man ju mäter medelhastighet)? För dom lär väl inte fyra av vanliga blixten på alla som passerar?

Och hur mycket kostar det nu inte då att byta ut blixtarna, om dom nu gör det?

Dessutom den eviga frågan när det handlar om automatiserad övervakning:

Blir vägarna verkligen säkrare av att en person som kör en bil, med t.ex. körförbud, får hem ett brev med en bot en vecka efter han var ute och körde?!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 oktober 2011 · 17 473 Inlägg
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
engolf
20 oktober 2011 · 3 235 Inlägg

övervakningshelvetet tar aldrig slut...
Då får man väl handla på potaisgris.se

Brådhis * Voff voff *
21 oktober 2011 · 10 278 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
http://www.polisen.se/Jonkopings_lan/Aktuellt/Nyheter/Gemensam/2011/april-juni/Battre-precision-i-kontrollerna/

Sedärja...

I England kör dom ju redan med ANPR-kameror på polisbilarna (trafikbilarna) och det verkar ju fungera rätt bra och känns som en ganska vettig idé ändå. Ett hjälpmedel för poliserna när det gäller att sålla ut bilar med köris eller liknande är ju bara av ondo för den som faktiskt bryter mot lagen. Det står ju dessutom att informationen/bilderna inte lagras...

Jag är dock tveksam till att, som det står i första artikeln, använda dom vanliga fartkamerorna till detta då dom ju är fasta och därför självklart inte kan stoppa en bil och dessutom har "fel" sorts blixt. Tänk er 10 bilar på rad som passerar en regnig kväll. Bil nummer 10 lär sannolikt vara mer eller mindre blind när han passerar efter att ha sett 9 blixtar.

Hursomhelst... Dom kör ju faktiskt redan med en variant på detta i norrgående vid Hallunda på E4/E20 söder om Stockholm. Lastbilar/bussar vägs och fotograferas och har dom överlast väntar en polisbil (om det finns nå´n ledig) längre fram med bötesblocket. Det är iofs inte ANPR, men det handlar ändå om en fast trafikövervakning som sker via automatik.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
LeafBox Lat Perfektionist
21 oktober 2011 · 6 359 Inlägg

Att dom försöker få tag i oskattade och obesiktigade bilar, sure, det har jag inget problem med.
Men att hela samhället ska övervaka allting hela tidne är lite skrämmande

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Brådhis * Voff voff *
21 oktober 2011 · 10 278 Inlägg

LeafBox skrev:
Att dom försöker få tag i oskattade och obesiktigade bilar, sure, det har jag inget problem med.
Men att hela samhället ska övervaka allting hela tidne är lite skrämmande

Det har du förstås rätt i. Det är en fin gräns mellan övervaka och kontrollera befolkningen.

Dock tycker nog iaf jag att just ANPR hör till "övervakning" som faktiskt har klart mer fördelar än nackdelar.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
discokapten Kapten på disco!
21 oktober 2011 · 1 729 Inlägg

Brådhis skrev:

Dieselsmurfen skrev:
http://www.polisen.se/Jonkopings_lan/Aktuellt/Nyheter/Gemensam/2011/april-juni/Battre-precision-i-kontrollerna/

Sedärja...

I England kör dom ju redan med ANPR-kameror på polisbilarna (trafikbilarna) och det verkar ju fungera rätt bra och känns som en ganska vettig idé ändå. Ett hjälpmedel för poliserna när det gäller att sålla ut bilar med köris eller liknande är ju bara av ondo för den som faktiskt bryter mot lagen. Det står ju dessutom att informationen/bilderna inte lagras...

Jag är dock tveksam till att, som det står i första artikeln, använda dom vanliga fartkamerorna till detta då dom ju är fasta och därför självklart inte kan stoppa en bil och dessutom har "fel" sorts blixt. Tänk er 10 bilar på rad som passerar en regnig kväll. Bil nummer 10 lär sannolikt vara mer eller mindre blind när han passerar efter att ha sett 9 blixtar.

Hursomhelst... Dom kör ju faktiskt redan med en variant på detta i norrgående vid Hallunda på E4/E20 söder om Stockholm. Lastbilar/bussar vägs och fotograferas och har dom överlast väntar en polisbil (om det finns nå´n ledig) längre fram med bötesblocket. Det är iofs inte ANPR, men det handlar ändå om en fast trafikövervakning som sker via automatik.

//Brådhis

Det är inte bara om det finns en ledig polis som du torskar, ligger du inne med några tons överlass så kommer det ett fint brev ifrån polismyndigheten i Solna och du får vackert åka på förhör, nekar du så åker de ut till bilen och kollar vilket kort som satt i bilen vid tiden för passagen.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
discokapten Kapten på disco!
21 oktober 2011 · 1 729 Inlägg

Jag tycker att det är bra, det är alldeles för mycket pundare och pundarhäckar som är ute och åker med körförbud idag, här har vi en chans att sätta dit dem en gång för alla, varför inte ta den?

Sen är det väl guld för alla med en RS/S 6:a? Då har man iaf en sportslig chans att få tillbaka den NÄR den blir stulen.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Kosha
21 oktober 2011 · 138 Inlägg

Det har ju både för och nackdelar enligt mig iaf.

Putteliten
21 oktober 2011 · 9 077 Inlägg

Det här med integritet då? Helt okej att dom kör det i polisbilarna, men inte fan att man ska bli övervakad! Då kommer dom ju kartlägga hela ens liv......

Brådhis * Voff voff *
21 oktober 2011 · 10 278 Inlägg

discokapten skrev:

Brådhis skrev:

Dieselsmurfen skrev:
http://www.polisen.se/Jonkopings_lan/Aktuellt/Nyheter/Gemensam/2011/april-juni/Battre-precision-i-kontrollerna/

Sedärja...

I England kör dom ju redan med ANPR-kameror på polisbilarna (trafikbilarna) och det verkar ju fungera rätt bra och känns som en ganska vettig idé ändå. Ett hjälpmedel för poliserna när det gäller att sålla ut bilar med köris eller liknande är ju bara av ondo för den som faktiskt bryter mot lagen. Det står ju dessutom att informationen/bilderna inte lagras...

Jag är dock tveksam till att, som det står i första artikeln, använda dom vanliga fartkamerorna till detta då dom ju är fasta och därför självklart inte kan stoppa en bil och dessutom har "fel" sorts blixt. Tänk er 10 bilar på rad som passerar en regnig kväll. Bil nummer 10 lär sannolikt vara mer eller mindre blind när han passerar efter att ha sett 9 blixtar.

Hursomhelst... Dom kör ju faktiskt redan med en variant på detta i norrgående vid Hallunda på E4/E20 söder om Stockholm. Lastbilar/bussar vägs och fotograferas och har dom överlast väntar en polisbil (om det finns nå´n ledig) längre fram med bötesblocket. Det är iofs inte ANPR, men det handlar ändå om en fast trafikövervakning som sker via automatik.

//Brådhis

Det är inte bara om det finns en ledig polis som du torskar, ligger du inne med några tons överlass så kommer det ett fint brev ifrån polismyndigheten i Solna och du får vackert åka på förhör, nekar du så åker de ut till bilen och kollar vilket kort som satt i bilen vid tiden för passagen.

Jaså? Där ser man. Det var mer än jag visste. Tackar!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Bjornn
21 oktober 2011 · 749 Inlägg

Det är en trafikfara med fartkameror då många kollar på hastighetsmätaren mer istället för att kolla på vägen.

Sen är det inte ovanligt att många håller 50km/h vid en fartkamera som står på 70 väg, vilket bildar köer och påkörningar bakifrån.

Många verkar inte förstå att man kan hålla farten normalt utan problem och att man inte blir tagen ens om man håller 80km/h på 70 väg.

Senast redigerat av Bjornn (21 oktober 2011)

gamlingen
21 oktober 2011 · 5 198 Inlägg

Bjornn skrev:
Det är en trafikfara med fartkameror då många kollar på hastighetsmätaren mer istället för att kolla på vägen.

Sen är det inte ovanligt att många håller 50km/h vid en fartkamera som står på 70 väg, vilket bildar köer och påkörningar bakifrån.

Många verkar inte förstå att man kan hålla farten normalt utan problem och att man inte blir tagen ens om man håller 80km/h på 70 väg.

Just det, det är det dom idioterna gör här mellan Iggesund och Hudik,, (gamla e4),,, skulle dom redan ligga på 70 så saktar dom ner till 60. Låg i en kö häromdagen där första bilen körde 50-60, hur många körde om tror ni.. Jo 1,,, jag..

Marlboroman
21 oktober 2011 · 8 232 Inlägg

Brådhis skrev:
Hur har dom tänkt lösa det? Tänker dom börja med IR-blixtar som i Norge (där man ju mäter medelhastighet)? För dom lär väl inte fyra av vanliga blixten på alla som passerar?

Och hur mycket kostar det nu inte då att byta ut blixtarna, om dom nu gör det?

Borde väl sitta ir-blixtar i dem redan? En normal blixt som ska lysa upp på det avstånd där bilderna tas blir en rejäl rackare. Dessutom så är inte en vanlig blixt någon höjdare om man vill fota igenom glas. En ir-blixt däremot kan vara väldigt kraftig utan att uppfattar den som speciellt stark + att man slipper problem med blänk som hamnar mitt i bilden eller att man förblindar den som kör så denna åker i diket om bilden tas en natt.

Brådhis skrev:
Blir vägarna verkligen säkrare av att en person som kör en bil, med t.ex. körförbud, får hem ett brev med en bot en vecka efter han var ute och körde?!

Troligen inte i någon större utsräckningen, men å andra sidan vette fasen om det blir sämre heller. Men det kan ju göra att folk som inte brytt som om att besikta eller så men kör ändå kanske känenr av det till skillnad från nu?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Putteliten
21 oktober 2011 · 9 077 Inlägg

IR blixt eller inte, kan meddela att det är ett jävla sken i dom där blixtarna i alla fall när man kör för fort! sad

Jockefors
21 oktober 2011 · 961 Inlägg

gamlingen skrev:

Bjornn skrev:
Det är en trafikfara med fartkameror då många kollar på hastighetsmätaren mer istället för att kolla på vägen.

Sen är det inte ovanligt att många håller 50km/h vid en fartkamera som står på 70 väg, vilket bildar köer och påkörningar bakifrån.

Många verkar inte förstå att man kan hålla farten normalt utan problem och att man inte blir tagen ens om man håller 80km/h på 70 väg.

Just det, det är det dom idioterna gör här mellan Iggesund och Hudik,, (gamla e4),,, skulle dom redan ligga på 70 så saktar dom ner till 60. Låg i en kö häromdagen där första bilen körde 50-60, hur många körde om tror ni.. Jo 1,,, jag..

Standard , åker varje dag där och råkar alltid ut för 2 bilar ( samma varje gång ) och dom ligger i 65.. helt hopplöst men nu har man iaf chans o köra om smile

Pure DieselPower
gamlingen
21 oktober 2011 · 5 198 Inlägg

Jockefors skrev:

gamlingen skrev:

Bjornn skrev:
Det är en trafikfara med fartkameror då många kollar på hastighetsmätaren mer istället för att kolla på vägen.

Sen är det inte ovanligt att många håller 50km/h vid en fartkamera som står på 70 väg, vilket bildar köer och påkörningar bakifrån.

Många verkar inte förstå att man kan hålla farten normalt utan problem och att man inte blir tagen ens om man håller 80km/h på 70 väg.

Just det, det är det dom idioterna gör här mellan Iggesund och Hudik,, (gamla e4),,, skulle dom redan ligga på 70 så saktar dom ner till 60. Låg i en kö häromdagen där första bilen körde 50-60, hur många körde om tror ni.. Jo 1,,, jag..

Standard , åker varje dag där och råkar alltid ut för 2 bilar ( samma varje gång ) och dom ligger i 65.. helt hopplöst men nu har man iaf chans o köra om smile

jag bor i Iggesund så man åker där ofta kan man säga,,, samma sak varje gång.. ja nu kan man köra om,, lite glesare med trafik...

Nitromast Dr. Scanner
21 oktober 2011 · 2 167 Inlägg

Putteliten skrev:
IR blixt eller inte, kan meddela att det är ett jävla sken i dom där blixtarna i alla fall när man kör för fort! sad

Ser du en infraröd blixt är du fan så duktig lär jag säga.

Dessutom.. håller man sig efter hastighetsgränserna behöver man aldrig bli drabbad av böter.

Tycker detta i princip bara är positivt. Sure ta ett foto. Hur påverkar det mitt dagliga liv? Inte på något vis alls. Oj det fanns en möjlighet att någon fick tag i min bild. Och vad ska de göra med denna?

Nej... ser inte mycket negativt med just denna sak..

gamlingen
21 oktober 2011 · 5 198 Inlägg

tror inte det är meningen att dom ska ta kort på varje bil utan först när den upptäcker att bilen har några olagligheter.

Senast redigerat av gamlingen (21 oktober 2011)

Putteliten
21 oktober 2011 · 9 077 Inlägg

gamlingen skrev:
tror inte det är meningen att dom ska ta kort på varje bil utan först när den upptäcker att bilen har några olagligheter.

För att upptäcka olagligheter så MÅSTE kamerorna ta en bild. Hur skulle dom annars upptäcka det?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang