Fartkameror ska fota alla bilar! Hur fungerar det med t.ex. blixten?

gamlingen
21 oktober 2011 · 5 198 Inlägg

Putteliten skrev:

gamlingen skrev:
tror inte det är meningen att dom ska ta kort på varje bil utan först när den upptäcker att bilen har några olagligheter.

För att upptäcka olagligheter så MÅSTE kamerorna ta en bild. Hur skulle dom annars upptäcka det?

Tekniken går framåt med intelligenta kameror.. läser av hastighet och regnummer på längre avstånd,, och knäpper på närmre, precis som de läser av hastigheten nu.   inte vet jag men,,

Putteliten
21 oktober 2011 · 9 079 Inlägg

gamlingen skrev:

Putteliten skrev:

gamlingen skrev:
tror inte det är meningen att dom ska ta kort på varje bil utan först när den upptäcker att bilen har några olagligheter.

För att upptäcka olagligheter så MÅSTE kamerorna ta en bild. Hur skulle dom annars upptäcka det?

Tekniken går framåt med intelligenta kameror.. läser av hastighet och regnummer på längre avstånd,, och knäpper på närmre, precis som de läser av hastigheten nu.   inte vet jag men,,

Så du menar att man kan programera kamerorna att fota t.ex endast alla stulna bilar?

Nitromast Dr. Scanner
21 oktober 2011 · 2 167 Inlägg

Putteliten skrev:

gamlingen skrev:

Putteliten skrev:

För att upptäcka olagligheter så MÅSTE kamerorna ta en bild. Hur skulle dom annars upptäcka det?

Tekniken går framåt med intelligenta kameror.. läser av hastighet och regnummer på längre avstånd,, och knäpper på närmre, precis som de läser av hastigheten nu.   inte vet jag men,,

Så du menar att man kan programera kamerorna att fota t.ex endast alla stulna bilar?

Att läsa av regskyltarna på håll och fota smile

Putteliten
21 oktober 2011 · 9 079 Inlägg

Nitromast skrev:

Putteliten skrev:
IR blixt eller inte, kan meddela att det är ett jävla sken i dom där blixtarna i alla fall när man kör för fort! sad

Ser du en infraröd blixt är du fan så duktig lär jag säga.

Dessutom.. håller man sig efter hastighetsgränserna behöver man aldrig bli drabbad av böter.

Tycker detta i princip bara är positivt. Sure ta ett foto. Hur påverkar det mitt dagliga liv? Inte på något vis alls. Oj det fanns en möjlighet att någon fick tag i min bild. Och vad ska de göra med denna?

Nej... ser inte mycket negativt med just denna sak..

Ingen beter sig perfekt i trafiken kan jag lova dig. Man kan missa att hastighetsbegränsingen ändras om man råkar vara ouppmärksam i 5 sek.

gamlingen
21 oktober 2011 · 5 198 Inlägg

Nitromast skrev:

Putteliten skrev:

gamlingen skrev:
Tekniken går framåt med intelligenta kameror.. läser av hastighet och regnummer på längre avstånd,, och knäpper på närmre, precis som de läser av hastigheten nu.   inte vet jag men,,

Så du menar att man kan programera kamerorna att fota t.ex endast alla stulna bilar?

Att läsa av regskyltarna på håll och fota smile

läs texten i länken till polisen,,där står * Systemet innebär inte att fordon eller registreringsskyltar fotograferas,*

det fotas iaf ingenting,, det läses av,,

Senast redigerat av gamlingen (21 oktober 2011)

Putteliten
21 oktober 2011 · 9 079 Inlägg

Nitromast skrev:

Putteliten skrev:

gamlingen skrev:

Tekniken går framåt med intelligenta kameror.. läser av hastighet och regnummer på längre avstånd,, och knäpper på närmre, precis som de läser av hastigheten nu.   inte vet jag men,,

Så du menar att man kan programera kamerorna att fota t.ex endast alla stulna bilar?

Att läsa av regskyltarna på håll och fota smile

Hur menar du då? ALLA regplåtar eller plåtar på ENDAST stulna bilar?

Nitromast Dr. Scanner
21 oktober 2011 · 2 167 Inlägg

Putteliten skrev:

Nitromast skrev:

Putteliten skrev:
IR blixt eller inte, kan meddela att det är ett jävla sken i dom där blixtarna i alla fall när man kör för fort! sad

Ser du en infraröd blixt är du fan så duktig lär jag säga.

Dessutom.. håller man sig efter hastighetsgränserna behöver man aldrig bli drabbad av böter.

Tycker detta i princip bara är positivt. Sure ta ett foto. Hur påverkar det mitt dagliga liv? Inte på något vis alls. Oj det fanns en möjlighet att någon fick tag i min bild. Och vad ska de göra med denna?

Nej... ser inte mycket negativt med just denna sak..

Ingen beter sig perfekt i trafiken kan jag lova dig. Man kan missa att hastighetsbegränsingen ändras om man råkar vara ouppmärksam i 5 sek.

Mycket mer än hastighetsbegränsningen kan missas om man är ouppmärksam i 5 sek...

Nitromast Dr. Scanner
21 oktober 2011 · 2 167 Inlägg

Putteliten skrev:

Nitromast skrev:

Putteliten skrev:

Så du menar att man kan programera kamerorna att fota t.ex endast alla stulna bilar?

Att läsa av regskyltarna på håll och fota smile

Hur menar du då? ALLA regplåtar eller plåtar på ENDAST stulna bilar?

Jamen vad tror du själv. De har ju säkerligen ett chip i alla skyltar som de aktiverar just när de blivit stulna. Eller? nej....

gamlingen
21 oktober 2011 · 5 198 Inlägg

Nitromast skrev:

Putteliten skrev:

Nitromast skrev:

Ser du en infraröd blixt är du fan så duktig lär jag säga.

Dessutom.. håller man sig efter hastighetsgränserna behöver man aldrig bli drabbad av böter.

Tycker detta i princip bara är positivt. Sure ta ett foto. Hur påverkar det mitt dagliga liv? Inte på något vis alls. Oj det fanns en möjlighet att någon fick tag i min bild. Och vad ska de göra med denna?

Nej... ser inte mycket negativt med just denna sak..

Ingen beter sig perfekt i trafiken kan jag lova dig. Man kan missa att hastighetsbegränsingen ändras om man råkar vara ouppmärksam i 5 sek.

Mycket mer än hastighetsbegränsningen kan missas om man är ouppmärksam i 5 sek...

ja 5 sekunder är långtid det på en reaktions sträcka

Putteliten
21 oktober 2011 · 9 079 Inlägg

Nitromast skrev:

Putteliten skrev:

Nitromast skrev:

Ser du en infraröd blixt är du fan så duktig lär jag säga.

Dessutom.. håller man sig efter hastighetsgränserna behöver man aldrig bli drabbad av böter.

Tycker detta i princip bara är positivt. Sure ta ett foto. Hur påverkar det mitt dagliga liv? Inte på något vis alls. Oj det fanns en möjlighet att någon fick tag i min bild. Och vad ska de göra med denna?

Nej... ser inte mycket negativt med just denna sak..

Ingen beter sig perfekt i trafiken kan jag lova dig. Man kan missa att hastighetsbegränsingen ändras om man råkar vara ouppmärksam i 5 sek.

Mycket mer än hastighetsbegränsningen kan missas om man är ouppmärksam i 5 sek...

Kanske 1 el 2 då.

Putteliten
21 oktober 2011 · 9 079 Inlägg

gamlingen skrev:

Nitromast skrev:

Putteliten skrev:

Så du menar att man kan programera kamerorna att fota t.ex endast alla stulna bilar?

Att läsa av regskyltarna på håll och fota smile

läs texten i länken till polisen,,där står * Systemet innebär inte att fordon eller registreringsskyltar fotograferas,*

det fotas iaf ingenting,, det läses av,,

Okej, då är jag med.

gamlingen
21 oktober 2011 · 5 198 Inlägg

Putteliten skrev:

gamlingen skrev:

Nitromast skrev:

Att läsa av regskyltarna på håll och fota smile

läs texten i länken till polisen,,där står * Systemet innebär inte att fordon eller registreringsskyltar fotograferas,*

det fotas iaf ingenting,, det läses av,,

Okej, då är jag med.

står i denna länk

http://www.polisen.se/Jonkopings_lan/Ak … trollerna/

Mattsson_91 Självlärd
21 oktober 2011 · 3 083 Inlägg

Då blir det till att åka MC på våren, sommaren och hösten sen då. Och sen bygga flipp till regskylten på bilen wink

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
discokapten Kapten på disco!
21 oktober 2011 · 1 729 Inlägg

Brådhis skrev:

discokapten skrev:

Brådhis skrev:

Sedärja...

I England kör dom ju redan med ANPR-kameror på polisbilarna (trafikbilarna) och det verkar ju fungera rätt bra och känns som en ganska vettig idé ändå. Ett hjälpmedel för poliserna när det gäller att sålla ut bilar med köris eller liknande är ju bara av ondo för den som faktiskt bryter mot lagen. Det står ju dessutom att informationen/bilderna inte lagras...

Jag är dock tveksam till att, som det står i första artikeln, använda dom vanliga fartkamerorna till detta då dom ju är fasta och därför självklart inte kan stoppa en bil och dessutom har "fel" sorts blixt. Tänk er 10 bilar på rad som passerar en regnig kväll. Bil nummer 10 lär sannolikt vara mer eller mindre blind när han passerar efter att ha sett 9 blixtar.

Hursomhelst... Dom kör ju faktiskt redan med en variant på detta i norrgående vid Hallunda på E4/E20 söder om Stockholm. Lastbilar/bussar vägs och fotograferas och har dom överlast väntar en polisbil (om det finns nå´n ledig) längre fram med bötesblocket. Det är iofs inte ANPR, men det handlar ändå om en fast trafikövervakning som sker via automatik.

//Brådhis

Det är inte bara om det finns en ledig polis som du torskar, ligger du inne med några tons överlass så kommer det ett fint brev ifrån polismyndigheten i Solna och du får vackert åka på förhör, nekar du så åker de ut till bilen och kollar vilket kort som satt i bilen vid tiden för passagen.

Jaså? Där ser man. Det var mer än jag visste. Tackar!

//Brådhis

Vet man att man packar ett par ton förmycket så går det bra att ta körfältet längst till vänster, det som är begränsat till 3.5ton, det ska enligt ryktet inte vägas i just det fältet.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Brådhis * Voff voff *
22 oktober 2011 · 10 280 Inlägg

discokapten skrev:

Brådhis skrev:

discokapten skrev:
Det är inte bara om det finns en ledig polis som du torskar, ligger du inne med några tons överlass så kommer det ett fint brev ifrån polismyndigheten i Solna och du får vackert åka på förhör, nekar du så åker de ut till bilen och kollar vilket kort som satt i bilen vid tiden för passagen.

Jaså? Där ser man. Det var mer än jag visste. Tackar!

//Brådhis

Vet man att man packar ett par ton förmycket så går det bra att ta körfältet längst till vänster, det som är begränsat till 3.5ton, det ska enligt ryktet inte vägas i just det fältet.

Nej, det ser inte ut att sitta vågar där, men det sitter ju å andra sidan som sagt ett flertal skyltar om 3,5 tons viktbegränsning i just vänsterfilen där. Så man får väl anta att kamerorna då fotar lastbilen som bryter mot detta förbud istället?

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (22 oktober 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
engolf
22 oktober 2011 · 3 235 Inlägg

Volvo142_73a skrev:
Då blir det till att åka MC på våren, sommaren och hösten sen då. Och sen bygga flipp till regskylten på bilen wink

Du läste mina tankar:)

Mattsson_91 Självlärd
22 oktober 2011 · 3 083 Inlägg

engolf skrev:

Volvo142_73a skrev:
Då blir det till att åka MC på våren, sommaren och hösten sen då. Och sen bygga flipp till regskylten på bilen wink

Du läste mina tankar:)

Eller så var det du som stal min idé wink. hehe

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
RD_87 Skrotsamlare
22 oktober 2011 · 4 031 Inlägg

Jo övervakning är ju bra grejor, Stasi var ju t.ex bra killar?
Detta jävlans övervakande börjar gå alldeles för jävla långt, jag är förbannat trött på att behandlas som en potensiell brottsling överallt. Jag har ingenting att dölja nu men vem fan vet vad som händer i framtiden?
Sån här skit ska inte tolereras...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
engolf
23 oktober 2011 · 3 235 Inlägg

Att man inte gjort något krimenellt och inte har någonting att dölja betyder ju inte automatiskt att det är helt ok att man konstant blir övervakad. Men detta är fortfarande bara starten på det som eventuellt kommer om man inte visar sitt missnöje och protesterar.

Putteliten
23 oktober 2011 · 9 079 Inlägg

Men som det står i artikeln så registreras inget såvida bilen är laglig. Har du inte betalt skatt, försäkring, inte besiktat eller om den är stulen så registreras det.

Fast å andra sidan hur ska dom kunna hitta stulna bilar med det där systemet, när det kan ta upp till 3 månader innan man får hem papper om fortkörning??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang