Vilken xenonlampa lyser bäst?

iswal
24 oktober 2011 · 681 Inlägg

Villken färg styrka lyser bäst? Alltså 4000k? 6000k? 8000k?

eller någon annan?

andino TMR|Team Moisty Racing
24 oktober 2011 · 454 Inlägg

4300k lyser starkast (vitt ljus)
8000k ser bäst ut wink (blått ljus)

TMR|Team Moisty Racing
Supra projekt:
PROJEKTTRÅDEN
Toyota Supra MKIV "Moistness" (1997)
Volkswagen Caddy "Ior" (2011)
iswal
24 oktober 2011 · 681 Inlägg

Så med andra ord 4300 om man vill ha den bästa funktioen

max_k
24 oktober 2011 · 194 Inlägg

Somsagt 4300k lyser bäst! Men man kan välja 6000k om man kör på vintervägar för att inte få de alldeles för kritvitt

BMW 330xia (2006)
iswal
24 oktober 2011 · 681 Inlägg

Ja bor ju i norrbotten. Snö från november till maj
Så vad rekommederar ni mig

patrikke
24 oktober 2011 · 1 749 Inlägg

4300 har lite anings gult i sig, 6000 lyser vitt 8000 lyser mer åt det blåa hållet.
På papperet så ska 4300 vara starkast, ge mest lumen men det är en smaksak vad man vill ha.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
iswal
24 oktober 2011 · 681 Inlägg

tror jag kör ¨på 6000k

NMI
24 oktober 2011 · 1 045 Inlägg

4300k mest lumen,
men vi säljer bara 5000k för det är vitast och upfattas ljusare av ögat och behagligare kolla på.

så skulle säga 5000k bästa mellanvägen smile

Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
DumDumz
24 oktober 2011 · 109 Inlägg

Skulle nog också välja 4300k eller 5000k, inte 6000..

Hade 6000k i ca 2 år, och på nätterna när man kör är det för blått ljus för min smak.. Så 5000k är ett vettigt alternativ!

iswal
24 oktober 2011 · 681 Inlägg

Då blir det kanske 5000 då.
I halvljus har jag h7, men hur vet jag om jag ska ha h7 eller h7r?

F-Tar
24 oktober 2011 · 1 335 Inlägg

ska du ha i helljus, välj vanlig h7, ska du ha i en gammal 740 i halvljus.. välj h7r

B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
sackan
24 oktober 2011 · 37 Inlägg

H7 om du har projektorlins, H7R om du har reflektor.

//Markku
Ford C-Max (2018)
Berglund_89
24 oktober 2011 · 1 475 Inlägg

jag kör 8000k i halvljuset o 4300k i helljuset, kan säga att jag nästan inte behöver helljus tongue

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
dyem BMW-Fantast!
24 oktober 2011 · 249 Inlägg

Kör själv 10 000 på halv, dock enbart för "lookens" skull. snyggt med blått ljus, men dock inte direkt funtionellt. Ändå mycket bättre ljus än Halogen smile

Berglund_89
24 oktober 2011 · 1 475 Inlägg

2ooSX skrev:
varför säger ni 5000-8000? 4300k starkast, punkt slut.. nej man ser ingen gul nyans i det och nej det blir inte för vitt?

kan se bild på mitt dimljus på min sida, där har jag också 4300k

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Thullen
24 oktober 2011 · 1 653 Inlägg

2ooSX skrev:
varför säger ni 5000-8000? 4300k starkast, punkt slut.. nej man ser ingen gul nyans i det och nej det blir inte för vitt?

ja det lyser messt på pappret, men allas ögon funkar inte likadant.

Jag tex blir tröttare av det "gulare" ljuset i 4300k, 6000k är en perfekt vitbalans för mina ögon för att jag ska se bra, ha avspännda ögon och slippa bli trött i ögonen. vet flera som känner samma sak, medans jag känner lika många som föredrar det gulare ljuset i 5000 och 4300 kelvin.
Det är en smaksak helt enkelt.

Det jag inte förstår dock är varför man blandar olika färger i hel och halv, det är ju skitirriterande när en del av ljuset lyser en annan färg.
Ska du konvertera både hel och halv, använd då samma färgtemperatur, annars kommer det påverka din syn till det sämre, ögat blir trött av att ställa om sig för olika färger hela tiden.

Som ett lite test, prova att stirra å ett klarblått papper i en minut, och titta sedan direkt på ett vitt. Då kommer du se gula fält på det vita, detta för att ögat "vant in sig" på den blå färgen, varje gång färgen ändras blir det en ansträngning för ögat att ställa om sig = helt urbota dumt att ha olika färg på hel och halvljus.

Du kommer garanterat heller inte märka skillnaden i ljusmängd mellan 4300k och 6000k, bägge lyser redan överjävulskt mycket mer än halogen så den lilla skillnaden i ljusmängd är egentligen ovesäntlig.

jag har provat 4300k, 5000k, 6000k, 8000k och 10000k 35W i min bil så jag pratar inte ur nattmössan utan av egna erfarenheter.

Om siffror på ett papper är viktigare än faktiska erfarenheter för dig så köp 4300k, men prova gärna dig fram till vad som passar dig bäst istället för att blindt lita på vad andra tycker.

Senast redigerat av Thullen (24 oktober 2011)

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Pelle84
24 oktober 2011 · 179 Inlägg

Jag kör med 6000k på min R men hade jag beställt idag så hade jag tagit 4300k. 6000k tycker jag är för blått och 4300k ska tydligen motsvara det som sitter på bilar med original monterat xenon.

iswal
24 oktober 2011 · 681 Inlägg

Jag har hb3 i helljus och h7 i halv eller om det nu är h7r vilket jag inte vet. Blir nog 5000k. Sen vet jag inte om jag har h7 eller h7r. Hur kan jag kolla det? Till astran det ska

F-Tar
25 oktober 2011 · 1 335 Inlägg

h7r om du har reflektor. h7 om du har projektorlins

B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
25 oktober 2011 · 1 899 Inlägg

Hade 5000k, men föredrar helt klart 4300k så därför har ja nu beställt ett sådant kit till nuvarande vinterbilen.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang