Fråga om dubbla batterier bak + ctek laddare

elitemodd Volvo ägare
24 oktober 2011 · 253 Inlägg

Hej

Har monterat dubbla 95 amp batterier bak,har även ett fram.Har beställt idag en CTEK MXS 25.Nu undrar jag om man skall jag ladda batteriet fram[får även dom bak laddning].Hörde en kille på jobbet som sa att man skulle ha + kabeln fram och - kabeln bak.Eller räcker det med att ladda fram.

//Johnny

JonatanR
24 oktober 2011 · 400 Inlägg

Ingen skillnad alls var du kopplar in laddarn. En sluten krets är en sluten krets. Var som helst på minussidan och varsomhelst på plussidan, har ingen som helst skillnad funktionsmässigt. smile

VincentQvarfordt
24 oktober 2011 · 152 Inlägg

elitemodd skrev:
Hej

Har monterat dubbla 95 amp batterier bak,har även ett fram.Har beställt idag en CTEK MXS 25.Nu undrar jag om man skall jag ladda batteriet fram[får även dom bak laddning].Hörde en kille på jobbet som sa att man skulle ha + kabeln fram och - kabeln bak.Eller räcker det med att ladda fram.

//Johnny

Lite offtopic, men har du monterat ett skiljerelä?

elitemodd Volvo ägare
24 oktober 2011 · 253 Inlägg

VincentQvarfordt skrev:

elitemodd skrev:
Hej

Har monterat dubbla 95 amp batterier bak,har även ett fram.Har beställt idag en CTEK MXS 25.Nu undrar jag om man skall jag ladda batteriet fram[får även dom bak laddning].Hörde en kille på jobbet som sa att man skulle ha + kabeln fram och - kabeln bak.Eller räcker det med att ladda fram.

//Johnny

Lite offtopic, men har du monterat ett skiljerelä?

Nej det har jag inte,men det har funkat bra nu i flera månader.[Än så länge]

JonatanR
24 oktober 2011 · 400 Inlägg

elitemodd skrev:
Nej det har jag inte,men det har funkat bra nu i flera månader.[Än så länge]

Jo det ska nog funka hur bra som helst utan, om du inte har problem med att stegen drar ur batterierna är det ingen poäng med att köra med skiljerelä. smile

EDIT: men en bra poäng där av föregående, skulle du haft skiljerelä skulle du ha behövt sätta laddaren på batteriet fram för att kunna ladda allt. Dock vet jag inte hur smartladdaren skulle reagerat på relät. (Diagnos osv.)

Senast redigerat av JonatanR (24 oktober 2011)

ExtraKim Team dBAkuten!
24 oktober 2011 · 3 263 Inlägg

Finns lite olika åsikter ang det där med laddning, men då det är samma krets så borde det inte spela någon roll.

Jag hade ett batteri fram, och en låda per sida bak med två batterier var. Jag hade laddaren på ena batteribanken bak och hade aldrig nått problem med spänningen.

I Fiestan som vi hade 2004 så körde vi plu på första batteriet och minus på sista, stegen var kopplade likadant. Men då hade vi alla tio batterier i skuffen.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
ExtraKim Team dBAkuten!
24 oktober 2011 · 3 263 Inlägg

JonatanR skrev:

elitemodd skrev:
Nej det har jag inte,men det har funkat bra nu i flera månader.[Än så länge]

EDIT: men en bra poäng där av föregående, skulle du haft skiljerelä skulle du ha behövt sätta laddaren på batteriet fram för att kunna ladda allt. Dock vet jag inte hur smartladdaren skulle reagerat på relät. (Diagnos osv.)

Då hade han bara laddat det främre då relät styrs av generatorn.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
JonatanR
24 oktober 2011 · 400 Inlägg

ExtraKim skrev:
Då hade han bara laddat det främre då relät styrs av generatorn.

Ah, det är så dem funkar! har aldrig satt mig in i det. Låter ju logiskt då man tänker efter smile

Fint att du upplyste smile

Drönirettab
24 oktober 2011 · 21 761 Inlägg

Har man korrekt dimensionerade kablar mellan främre och bakre batterier så ska det funka utan problem att tex sätta laddaren på främre batteri.

Det mest optimala är att sätta ena laddkabeln på första batteriet i kretsen och andra laddkabeln på sista batteriet i kretsen när alla batterier sitter nära varandra (precis som man bör göra med själva batterikabarna), men ifall ena batteriet sitter flera meter från övriga batterier så vet jag inte om det gör så stor nytta att koppla på det sättet. smile

Nu utgår jag ifrån att skiljerelä inte används.

Senast redigerat av Drönirettab (24 oktober 2011)

elitemodd Volvo ägare
24 oktober 2011 · 253 Inlägg

Men hur funkar det klarar den laddaren av att ladda om man spelar under tiden.den ger väl ca 25 amp.jag menar poppa å ladda samtidigt?

ExtraKim Team dBAkuten!
24 oktober 2011 · 3 263 Inlägg

Beror helt klart på ditt effektuttag.
Jag hade fem st Tudor High Tech TA 640 batterier och fyra st 1800WRMS monoblock och två 360Wrms fyrkanalare i Expressen och jag tyckte att det funkade bra med en Ctek MXS 25 000. Mer ström från laddaren hade inte varit fel men den hängde på bra med tanke på förutsättningarna.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
elitemodd Volvo ägare
24 oktober 2011 · 253 Inlägg

ExtraKim skrev:
Beror helt klart på ditt effektuttag.
Jag hade fem st Tudor High Tech TA 640 batterier och fyra st 1800WRMS monoblock och två 360Wrms fyrkanalare i Expressen och jag tyckte att det funkade bra med en Ctek MXS 25 000. Mer ström från laddaren hade inte varit fel men den hängde på bra med tanke på förutsättningarna.

ok så lite lek med inställningar å sånt funkar med den laddaren.å lite garage spelande

Senast redigerat av elitemodd (24 oktober 2011)

ExtraKim Team dBAkuten!
24 oktober 2011 · 3 263 Inlägg

Tveklöst. Jag demade med min setup wink

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Drönirettab
24 oktober 2011 · 21 761 Inlägg

För att vara helt säker på att laddaren inte ska "få frispel" angående hur den ska tolka batteristatus pga djupa spänningsdippar vid basrik musik, så bör "supply" användas. Så har jag iaf tolkat flera råd från bilstereofolk som använder den typen av laddare. smile

ExtraKim Team dBAkuten!
24 oktober 2011 · 3 263 Inlägg

Har alltid kört min på normal. Men vad vet jag wink

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Drönirettab
24 oktober 2011 · 21 761 Inlägg

Det funkar säkert utan problem, dock har det ju diskuterats mer än en gång på bsf vilket läge man ska ställa in på laddaren när man samtidigt spelar musik. smile

ExtraKim Team dBAkuten!
24 oktober 2011 · 3 263 Inlägg

Jag säger inte att jag vet hur det ska vara, för det vet jag inte.

Har dock provat med att driva ett slutsteg direkt på Ctek:en och det funkade inte i något av lägena kommer dock inte ihåg vilket av dem.

Senast redigerat av ExtraKim (24 oktober 2011)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Drönirettab
24 oktober 2011 · 21 761 Inlägg

I "supply" ska det funka att driva ett steg, men det får ju inte dra mer än typ 25 A förstås. I övriga lägen krävs en motspänning för att laddaren ska ge ut någonting. smile

elitemodd Volvo ägare
25 oktober 2011 · 253 Inlägg

Om man säger att batterierna är halvfulla,hur lång tid tar det då att ladda upp dom med CTEK MXS 25.det är ju 3*95 amp

//Johnny

Drönirettab
25 oktober 2011 · 21 761 Inlägg

Inte helt lätt att säga, det beror bla på batteriernas laddningsmottaglighet.

Om vi säger att "halvfulla" innebär hälften av kapaciteten så blir det totalt 142,5 Ah. En teoretisk laddtid utan hänsyn till laddningsmottaglighet och sjunkande spänning i slutet skulle bli 5,7 timmar, men pga mottagligheten måste man alltid "trycka i" mer Ah än man har tagit ut från batteriet.

En grov gissning på kanske 15-20% längre tid utöver den teoretiska laddtiden, men där är jag ute på svag is. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang