Köpråd Evo IX, dodge ram srt 10, subaru?

Zeero
29 oktober 2011 · 129 Inlägg

Halloj nu är det på gång att bli av med T:5an och pröva någonting nytt. Som topicen lyder så är det de tre jag väljer mellan. Står nog mest mellan evo ix och dodgen, är ju väldigt olika men om man nu kollar prestanda mässigt så ligger de rätt så lika, 0-100 kmh osv? awd är ju alltid roligt men likaså bakhjulsdrift! Tänkt mig isåfall en evo ix med jrm steg 1. Har varit och glott på en riktigt fin dodge och är ju en sjukt brutal bil. Jag kör väll inte allt för mycket mest fram och tillbaks till jobbet sen på sommarn blir det mycket träffar osv.
De bilar jag glott på ligger ungefär på samma prisnivå runt 200 000. Dodgen har alltid varit en dröm bil försäkringen blir ju lite billigare men spelar ingen större roll direkt.. Den drar ju betydligt mer bensin men det får man ju räkna med när man kollar på sådana bilar!

Är ensam och vill ha en riktigt rolig bil som går fint. Vet att det är väldigt olika biltyper men vad tycker ni kom gärna med era åsikter, gällande drift, servicar osv på bilarna!

Vore riktigt trevligt att få veta ni tycker om dem.

Mvh Jonas

Oldsmobile Holiday 98 "Miss Molly" (1956)
Jerk-R
29 oktober 2011 · 593 Inlägg

Evon ALLA dagar i veckan!

Grymt rolig allroundbil, som har sjukt potential att bli grymma på riktigt!
Så finns det OÄNDLIGT med grejer till dessa bilar, så de kommer aldrig bli tråkigt att äga en, för man kan alltid hitta nya saker till kärran!

//Jerker

trippelturbo Trucker
29 oktober 2011 · 2 710 Inlägg

Inte testad nån av bilarna, men tycker att RAM:en är så brutal o skulle därför valt den! Sitta högt i brukisen hade vart najs wink

Fart missbrukare
Zeero
29 oktober 2011 · 129 Inlägg

Subaru har ju en 2,5l också vad tycks om den?

Oldsmobile Holiday 98 "Miss Molly" (1956)
Rinnegan Malleus Malificarum
29 oktober 2011 · 2 401 Inlägg

Kör på Dodge bara för att den är så sjukt jävla störd.

Återkom senare när du lyckas få i 6'ans växel på dem, som endast kan läggas i över 270km/h. Sen så är det samma motor som Viper som sagt, och det finns dubbelturbo kit för upp till 1700hk om du nu blir less på endast 500hk.

Dessutom, hur jävla roligt är det inte att köra ifrån i stort sett vad som helst i en stor jävla pickis?

Senast redigerat av Rinnegan (29 oktober 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Zeero
29 oktober 2011 · 129 Inlägg

haha ja bilen är ju ett jävla monster och ljudet slår det mesta.. Frågan är om man skulle jämföra mot en evo ix 0-100 100-200 hur mycket det skiljer.. hittar inga direkt svar på det.

Oldsmobile Holiday 98 "Miss Molly" (1956)
Rinnegan Malleus Malificarum
29 oktober 2011 · 2 401 Inlägg

Zeero skrev:
haha ja bilen är ju ett jävla monster och ljudet slår det mesta.. Frågan är om man skulle jämföra mot en evo ix 0-100 100-200 hur mycket det skiljer.. hittar inga direkt svar på det.

Mitsubishi Evo IX;
0 - 100 på 4.6 sekunder.
0 - 160 på 11.9 sekunder.
402m på 13.4 sekunder.

Dodge RAM SRT - 10;
0 - 100 på 5.3 sekunder.
0 - 160 på 13.4 sekunder.
402m på 13.7 sekunder.


Notera dock att EVO'n väger 1496 kilo.
Medans SRT-10'an väger 2527 kilo.

Det är över ett ton mer, men är inte så långt efter.

Senast redigerat av Rinnegan (29 oktober 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
ekelund88
29 oktober 2011 · 2 656 Inlägg

Rinnegan skrev:

Zeero skrev:
haha ja bilen är ju ett jävla monster och ljudet slår det mesta.. Frågan är om man skulle jämföra mot en evo ix 0-100 100-200 hur mycket det skiljer.. hittar inga direkt svar på det.

Mitsubishi Evo IX;
0 - 100 på 4.6 sekunder.
0 - 160 på 11.9 sekunder.
402m på 13.4 sekunder.

Dodge RAM SRT - 10;
0 - 100 på 5.3 sekunder.
0 - 160 på 13.4 sekunder.
402m på 13.7 sekunder.


Notera dock att EVO'n väger 1496 kilo.
Medans SRT-10'an väger 2527 kilo.

Det är över ett ton mer, men är inte så långt efter.

kan ju bero på att den nästan har dubbla effekten mot en orginal evo?

Fredde_Vette JaG
29 oktober 2011 · 785 Inlägg

Problemet är att dodgen dricker massor utan att skämmas...!

Its not the fart that kills, its the smell...
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
ekelund88
29 oktober 2011 · 2 656 Inlägg

Fredde_Vette skrev:
Problemet är att dodgen dricker massor utan att skämmas...!

http://www.zatzy.com/koeprad/343606-koe … -10-a.html här är en som säger som ägt de att minsta förbrukning blandad körning e 1.6 och snittet betydligt högre :p

Rinnegan Malleus Malificarum
29 oktober 2011 · 2 401 Inlägg

ekelund88 skrev:
kan ju bero på att den nästan har dubbla effekten mot en orginal evo?

Kan ju bero på att den har över 1 ton på nacken, och på så vis behöver effekten?

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Zeero
29 oktober 2011 · 129 Inlägg

Jojo såklart dricker dom en jävla massvis om man är rätt så glad på den högra foten, var ju en som snitta ungefär 1,3 landsväg. Men inga utav dessa bilar dricker ju "lite", visst vill man ta någon sväng ibland men är ju inte ute varje dag och kör flera timmar.

Så om man tar en jrm steg 1 evo ix så lär evon klara 0-100 nedåt 4 eller ännu snabbare? Det är ju jäkligt snabbt, låter evon generellt mycket både in och ute när man monterat på allt som tillhör steg 1? Hur är evon med servicar, förstår ju att man ska byta olja med jämna mellanrum men med de ltie större med kamrem osv.

Oldsmobile Holiday 98 "Miss Molly" (1956)
Rinnegan Malleus Malificarum
29 oktober 2011 · 2 401 Inlägg

I mitt tycke så är det förjävla underligt att snacka bränslekostnad när man är ute efter en mer eller mindre busbil med effekt?

Är det billigt så är det fan inte roligt, och är det roligt så är det fan inte billigt.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
chryslerstratus
29 oktober 2011 · 440 Inlägg

Dodge!! Grab Life by the Horns! big_smile

andreasevo7
29 oktober 2011 · 353 Inlägg

ayc/acd pumpar ska du se upp med på evo bilar, det är dyrt att laga

steffos_evoIX
29 oktober 2011 · 172 Inlägg

Evo IX alla dagar

Zeero
29 oktober 2011 · 129 Inlägg

Rinnegan skrev:
I mitt tycke så är det förjävla underligt att snacka bränslekostnad när man är ute efter en mer eller mindre busbil med effekt?

Är det billigt så är det fan inte roligt, och är det roligt så är det fan inte billigt.

haha precis kör ju volvo idag så inte fan åker man billigt, men kul ska det vara smile

Oldsmobile Holiday 98 "Miss Molly" (1956)
FL3JM Inga konstigheter
29 oktober 2011 · 2 064 Inlägg

Beror på vad man ska göra, vill man köra bana seriöst så är nog en Evo att föredra, men vill man ha en riktigt manlig bil som du dessutom kan lasta en massa på utan problem så är Dodgen ett jävla bra val. smile Raka rör på den är ett riktigt svårslaget ljud! smile

Rinnegan Malleus Malificarum
29 oktober 2011 · 2 401 Inlägg

Zeero skrev:
haha precis kör ju volvo idag så inte fan åker man billigt, men kul ska det vara smile

Same thing here, min Buick drar över 2 liter milen, men den är äckligt rolig att köra.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Fredde_Vette JaG
30 oktober 2011 · 785 Inlägg

Som busbil så är det hyffsat oviktigt med bränsleförbrukning, men om man jämför körglädje kontra milkostnad hade jag valt evo'n, trots att den snittar över 2 liter/ mil vid aktiv körning.

1,3 L/ mil med en srt/10? Stor risk! Kanske om man bogserar den!
Polaren kör samma "truck" fast med HEMI.. Och den snittar närmre 2 L/ mil vid lugn körning.

Har haft en evo9 och provat en vipertruck, och evon är roligare, men vipertrucken ruggigt mycket manligare!!

Its not the fart that kills, its the smell...
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang