6138
Sök

Tror verkstaden kommer att blåsa mig. Knack i maskin på Chrysler 300M 3.5

Forummoderator
18 530 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
Min 300M har drabbats av av ett elakt knackande ljud vid varvtal över 3000 varv. Bara under belastning. Det går att köra bilen utan knack. Lite diesel-stuk över ljudet men hårt och ljudligt. Misstänker lyftare eller vevlagerknack. Jag kan reparera småfel som bromsar o dylikt eller elfel men riva i en maskin gör jag bara inte.

Då bilen bara rullat under 13000 mil så är det surt så klart men lämnade bilen till en lokal verkstad. När jag sitter hemma i godan ro efter någon dag hör min far av sig och påstår att bilen inte finns på verkstaden och frågar efter regnummret på bilen. Han tror så klart att den blivit stulen. De kan tilläggas att bilen är lika mycket hans som min. Vår sommarbil helt enkelt. (nåja, den fick göra tjänst i 2-3 veckor av mig förra vintern pga nödfall, Mersadieseln klarade helt enkelt inte av snöläget hemma)

Efter lite undersökningar visar det sig att mekanikern har tagit bilen hem! Jag köper det för att han ska kunna kolla läget men jag tror inte en sekund på att det är nåt lager som är på väg att gå. Då hade den nog fått stå kvar! Så nu är frågan: knack i maskin, kan det vara en lyftare och vad skulle det kunna kosta att åtgärda på en 300M 3.5 -99?

Verkstaden i fråga har inte imponerat vid ett tidigare besök så ska funderar skarpt på att hämta bilen igen. Verkstaden tillhör en stor kedja och är inte nån "källar-snubbe utan kvitto"

Vad göra?

2 415 Inlägg
31 oktober 2011
Dieselsmurfen skrev:
Min 300M har drabbats av av ett elakt knackande ljud vid varvtal över 3000 varv. Bara under belastning. Det går att köra bilen utan knack. Lite diesel-stuk över ljudet men hårt och ljudligt. Misstänker lyftare eller vevlagerknack. Jag kan reparera småfel som bromsar o dylikt eller elfel men riva i en maskin gör jag bara inte.

Då bilen bara rullat under 13000 mil så är det surt så klart men lämnade bilen till en lokal verkstad. När jag sitter hemma i godan ro efter någon dag hör min far av sig och påstår att bilen inte finns på verkstaden och frågar efter regnummret på bilen. Han tror så klart att den blivit stulen. De kan tilläggas att bilen är lika mycket hans som min. Vår sommarbil helt enkelt. (nåja, den fick göra tjänst i 2-3 veckor av mig förra vintern pga nödfall, Mersadieseln klarade helt enkelt inte av snöläget hemma)

Efter lite undersökningar visar det sig att mekanikern har tagit bilen hem! Jag köper det för att han ska kunna kolla läget men jag tror inte en sekund på att det är nåt lager som är på väg att gå. Då hade den nog fått stå kvar! Så nu är frågan: knack i maskin, kan det vara en lyftare och vad skulle det kunna kosta att åtgärda på en 300M 3.5 -99?

Verkstaden i fråga har inte imponerat vid ett tidigare besök så ska funderar skarpt på att hämta bilen igen. Verkstaden tillhör en stor kedja och är inte nån "källar-snubbe utan kvitto"

Vad göra?

måste då veta vilken verkstad va det? vill inte skriva här? skriv PM.. hehe
du kan inte få det på film tro? lite lättare att höra.

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

* Voff voff *
11 267 Inlägg
31 oktober 2011
Dieselsmurfen skrev:

Vad göra?

Får verkligen en verkstad använda kundbilar hem utan att fråga om lov först? Att dom får provköra i anslutning till det arbete dom utför är jag helt med på, men att åka hem med bilen känns på nå´t vis lite "fel"...?!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Forummoderator
18 530 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
Brådhis skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Vad göra?

Får verkligen en verkstad använda kundbilar hem utan att fråga om lov först? Att dom får provköra i anslutning till det arbete dom utför är jag helt med på, men att åka hem med bilen känns på nå´t vis lite "fel"...?!

//Brådhis

Det förekommer för att de ska kunna lokalisera felet vet jag men att ta hem en bil med knack i maskin tycker jag verkar helt åt HE*****!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
1 november 2011
tycker det låter som en skojjare.
Att ens ta hem en Kunds bil är fel fel fel utan att fråga om lov då det är på hans " privata " tid !
Jag hade åkt ner till någom riktig jänk mek som kan sina saker istället för att ta en random kille.
Finns ju ett par i gbg.
O framför allt. Vad hade "mekanikern " gjort om motorn skulle skurit eller blivit värre ?
Han hade nog inte ens berättat det till dig.
Tror ej att hans försäkringar täcker efter arbetstid heller.
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (1 november 2011)

C H E V R O L E T <3

2 415 Inlägg
1 november 2011
Dieselsmurfen skrev:
Brådhis skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Vad göra?

//Brådhis

Det förekommer för att de ska kunna lokalisera felet vet jag men att ta hem en bil med knack i maskin tycker jag verkar helt åt HE*****!

frågan är ju om de inte är en Mekonomen verkstad....? och är de inte en grön verkstad om de är mekonomen? tycker du borde påpeka att dom har tagit hem bilen utan ditt tillstånd med knack i maskin..
synd att inte den rasade bara på väg tillbaka till jobbet, så dom hade kunnat stå för allt smile

2 415 Inlägg
1 november 2011
Children-Of-Bodom skrev:
Att ens ta hem en Kunds bil är fel fel fel utan att fråga om lov då det är på hans " privata " tid !
Jag hade åkt ner till någom riktig jänk mek som kan sina saker istället för att ta en random kille.
Finns ju ett par i gbg.

eller så åker man till en riktigt meck verkstad som har garanti och har fått betyg efter sitt kunnande.
eller hostar upp en bra slant till svartmek smile

5 042 Inlägg
1 november 2011
Tryck_o_pys skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Finns ju ett par i gbg.

eller så åker man till en riktigt meck verkstad som har garanti och har fått betyg efter sitt kunnande.

Menade lite åt ditt andra anternativ hehe. Skrev bara " fint " smile

C H E V R O L E T <3

8 928 Inlägg
1 november 2011
Byt verkstad oavsett vad som är fel på bilen.
Under inga som helst omständigheter eller fel på bilen har mekanikern några skäl att ta hem bilen. utan ditt medgivande.

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

Forummoderator
18 530 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:
Tryck_o_pys skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Finns ju ett par i gbg.

Menade lite åt ditt andra anternativ hehe. Skrev bara " fint " smile

Ja, nån ska hängas för detta när jag är hemma på onsdag igen. Får väl återkomma då med en update. Problemet är att det inte finns en riktig jänk-mek i trakten och ärligt talat: Är bilen en riktig Jänke? En som en kompis sa "Övermotoriserad tvålkopp"

2 415 Inlägg
1 november 2011
Hamilton skrev:
Under inga som helst omständigheter eller fel på bilen har mekanikern några skäl att ta hem bilen. utan ditt medgivande.

Mvh
Hamilton

Nej exakt. har tipsat DS nu!!
men som DS skrev så skulle jag nog tro att det en vevlager.. men konstigt på en sådan ny maskin

5 042 Inlägg
1 november 2011
Tryck_o_pys skrev:
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

men som DS skrev så skulle jag nog tro att det en vevlager.. men konstigt på en sådan ny maskin

Förlåt mig. Läst för fort. trodde du pratade om din 300C. Men dessa V6:orna har klena vevlager.
Polaren har även pajjat ett på en Pontiac grand am 99a. Samma med chevas som sitter på transsport mm.
Det är inget sällsynt fel i varje fall med lagerknack på vissa års. .
Men det känns ju lite skumt faktiskt med dom milen du har på din mätare också
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (1 november 2011)

C H E V R O L E T <3

Forummoderator
18 530 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
Tryck_o_pys skrev:
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

Precis. Konstigt på en maskin som gått lugnt utom ett prov av mig 2009 då jag varvade bilen fullt ut till varvtalsstoppet för att kolla toppfart (hehe) men både innan och efter det har den knappt varvat över 2000 varv. Full bok. Jag följer nog era råd och hämtar bilen på onsdag. Eventuellt funderar jag på att ringa till huvudkontoret för verkstadskedjan och förklara läget. (Läs: Jag gör det)

* Voff voff *
11 267 Inlägg
1 november 2011
Dieselsmurfen skrev:
Brådhis skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Vad göra?

//Brådhis

Jo, jag vet att det förekommer. Men är det verkligen så att säga tillåtet rent juridiskt om verkstaden inte påtalat för dig att så kommer ske?

Och ja, att dessutom köra annat än en kort provtur för att se vad det är för fel på en bil som är inlämnad pga missljud från motorn känns inte alls särskilt bra. Vad hade han rimligen tänkt att han kunde upptäcka under körning?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

1 319 Inlägg
1 november 2011
Att mekanikern ska köra bilen hem, har jag svårt att säga är motiverat. Känns ganska dumt om de inte iallfall sagt till. Däremot har min meck kört mil bil nästan 30mil efter att massvis av grejer blivit bytta, Skönt att veta att det håller och funkar wink

_----------'

Forummoderator
18 530 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
sleepyoh skrev:
Att mekanikern ska köra bilen hem, har jag svårt att säga är motiverat. Känns ganska dumt om de inte iallfall sagt till. Däremot har min meck kört mil bil nästan 30mil efter att massvis av grejer blivit bytta, Skönt att veta att det håller och funkar wink

Lite otydliga uppgifter just nu men bilen har kört ca 8-12 kilometer till mekens hem. Jag har ju jobbat som bilhandlare och haft kontakt med verkstaden regelbundet med kundbilar som krånglat och vissa har körts 10-30 mil på en helg för att lokalisera ett intermittent fel men detta är ju ett fel som går att provocera fram till och med vid stillastående med full gas på läge P. Och nu är det ju ingen Citroën vi pratar om denna gång...

Nej, det blir nog verkstadsbyte!

3 235 Inlägg
1 november 2011
Gå in på rvs.se och läs, kan vara ett alternativ för dig.

1 867 Inlägg
1 november 2011
Lämna bilen till Sjölands, dom kan sånadär.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
1 november 2011
Jag tror jag sticker ut här, men att mekanikern provkör bilen hem anser inte jag som något problem då det örmodligen löser flera problem samtidigt. Vill du t.ex. Betala timmpenning för att en verkstadsmekaniker ska provköra din bil en längre sträcka, för att ta ett exempel.

När han provkör bilen hem är det sträckan hem från verksaden och tillbaka som gäller samt att det finns ett uppdrag från verkmästare/chef att göra så. Detta för att verkstadens flytande fordonsförsäkring och ansvar ska gälla. Dvs. Ingen skillnad för dig som kund i försäkringsavseende. Man får förutsätta att verkstaden bedömmer provkörningen som nödvändig självklart, men ofta är mycket längre provkörningar nödvändiga än vad kunderna förstår, kunderna brukar överlag inte vara utbildade fordonstekniker.

Provkörningen syfte kan vara att utesluta att felet kan ha en annan orsak än t.ex ett vevlager i motorn, då jag ofta fått in objekt med totalt åthelvete fel diagnos från kund. Skulle jag "lita" på kunden och inte göra min egen proffesionella bedömning skulle jag bytt delar för 10-tusentals kronor i onödan.

Jag säger inte att ni blint ska lita på verkstaden för det finns många skojjare också, men man kan börja med att höra efter om mekanikern hade chefens uppdrag att provköra bilen hem med misstänkt vevlagerkack och i så fall vad motivationen till att göra så var. T.ex. Att knacket bara uppträder över 3000rpm på väg och inte tomgång....

Tänk på att mekanikern måste uppleva felsymtomen för att kunna åtgärda....

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Rallyförare
1 075 Inlägg
1 november 2011
Tjenare!
Jag hade själv en 300M 1999 årsmodell 2007.
Mina vevlager gick, som tur var skar dom aldrig och axeln hade klarat sig bra, lite putsande bara så var den som ny, tog bort tråget och skruvade bort lagerhållarna och sköt in dom nya vevlagrerna (2st halvmåneformade lager per hållare) Lätt som en plätt. Att lagren går på 300M beror på att motoroljenivån är för låg. Min hade dragit 3L olja på 700körda mil. Troligtvis samma problem med din sad

Hur som helst, Lycka till!
Dieselsmurfen skrev:
Vad göra?

Sök