zovix skrev:
Jag tror jag sticker ut här, men att mekanikern provkör bilen hem anser inte jag som något problem då det örmodligen löser flera problem samtidigt. Vill du t.ex. Betala timmpenning för att en verkstadsmekaniker ska provköra din bil en längre sträcka, för att ta ett exempel.
När han provkör bilen hem är det sträckan hem från verksaden och tillbaka som gäller samt att det finns ett uppdrag från verkmästare/chef att göra så. Detta för att verkstadens flytande fordonsförsäkring och ansvar ska gälla. Dvs. Ingen skillnad för dig som kund i försäkringsavseende. Man får förutsätta att verkstaden bedömmer provkörningen som nödvändig självklart, men ofta är mycket längre provkörningar nödvändiga än vad kunderna förstår, kunderna brukar överlag inte vara utbildade fordonstekniker.
Provkörningen syfte kan vara att utesluta att felet kan ha en annan orsak än t.ex ett vevlager i motorn, då jag ofta fått in objekt med totalt åthelvete fel diagnos från kund. Skulle jag "lita" på kunden och inte göra min egen proffesionella bedömning skulle jag bytt delar för 10-tusentals kronor i onödan.
Jag säger inte att ni blint ska lita på verkstaden för det finns många skojjare också, men man kan börja med att höra efter om mekanikern hade chefens uppdrag att provköra bilen hem med misstänkt vevlagerkack och i så fall vad motivationen till att göra så var. T.ex. Att knacket bara uppträder över 3000rpm på väg och inte tomgång....
Tänk på att mekanikern måste uppleva felsymtomen för att kunna åtgärda....
Mvh Magnus