6141
Sök

Tror verkstaden kommer att blåsa mig. Knack i maskin på Chrysler 300M 3.5

Forummoderator
18 530 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
carnageman skrev:
Tjenare!
Jag hade själv en 300M 1999 årsmodell 2007.
Mina vevlager gick, som tur var skar dom aldrig och axeln hade klarat sig bra, lite putsande bara så var den som ny, tog bort tråget och skruvade bort lagerhållarna och sköt in dom nya vevlagrerna (2st halvmåneformade lager per hållare) Lätt som en plätt. Att lagren går på 300M beror på att motoroljenivån är för låg. Min hade dragit 3L olja på 700körda mil. Troligtvis samma problem med din sad

Hur som helst, Lycka till!
Dieselsmurfen skrev:
Vad göra?

Tackar! nån uppfattning om vad det tar i tid / ska kosta?

1 321 Inlägg
1 november 2011
Alltså kör dom runt med bilen så går veven åt helvete och DÅ blir det dyrt! skulle nog hämta hem bilen igen...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
1 november 2011
zovix skrev:
Jag tror jag sticker ut här, men att mekanikern provkör bilen hem anser inte jag som något problem då det örmodligen löser flera problem samtidigt. Vill du t.ex. Betala timmpenning för att en verkstadsmekaniker ska provköra din bil en längre sträcka, för att ta ett exempel.

När han provkör bilen hem är det sträckan hem från verksaden och tillbaka som gäller samt att det finns ett uppdrag från verkmästare/chef att göra så. Detta för att verkstadens flytande fordonsförsäkring och ansvar ska gälla. Dvs. Ingen skillnad för dig som kund i försäkringsavseende. Man får förutsätta att verkstaden bedömmer provkörningen som nödvändig självklart, men ofta är mycket längre provkörningar nödvändiga än vad kunderna förstår, kunderna brukar överlag inte vara utbildade fordonstekniker.

Provkörningen syfte kan vara att utesluta att felet kan ha en annan orsak än t.ex ett vevlager i motorn, då jag ofta fått in objekt med totalt åthelvete fel diagnos från kund. Skulle jag "lita" på kunden och inte göra min egen proffesionella bedömning skulle jag bytt delar för 10-tusentals kronor i onödan.

Jag säger inte att ni blint ska lita på verkstaden för det finns många skojjare också, men man kan börja med att höra efter om mekanikern hade chefens uppdrag att provköra bilen hem med misstänkt vevlagerkack och i så fall vad motivationen till att göra så var. T.ex. Att knacket bara uppträder över 3000rpm på väg och inte tomgång....

Tänk på att mekanikern måste uppleva felsymtomen för att kunna åtgärda....

Mvh Magnus

Förstår din vinkel. Men att köra flera kilometer är ju ingen "sökning " direkt.
Vad skulle mekanikern gjort om motorn rasat pga hans "provtur" då ?
En provtur anser jag är på MAX 5 min. Men kanske bara jag som tycker så.  Man startar, testar gasa lite o försker lokalisera felet. Man testar hur det låter när bilen körs mm.

C H E V R O L E T <3

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 november 2011
när ja jobba som mek å vi hörde knack så stängde vi av så fort de lät. Lagerbank är lagerbank å blir inte "bättre" av att försöka lyssna sig till vart de kommer ifrån... ett kört lager är kört, bara riva å kolla hur mycke som behöver bytas.  skitverstad som tar en bil hem me misstänkt knack, max 5 min å en skruvmejsel mot öra å block eller stetoskop så hör man vart de rasslar. börjar man få lagerdelar som åker omkring i oljan så rasar man snart fler lager å mer rep kostnader.

Drar breställ genom McDriven
228 Inlägg
1 november 2011
Känns konstigt att han tar bilen hem för att lyssna på ett sånt oljud om det endå kommer ganska tydligt..
Vi brukar vid enstaka fall ta kundbilar med oss hem (självklart efter att vi ringt och fått kundens godkännande) om det är konstiga fel som vi inte får fram.  Känns det inte bra så ska du absolut hämta bilen igen och leta efter en bättre verkstad smile

No dice !

Sök