En fråga ang NBB Alpha 225

NikkeSiekas Audis in Scandinavia
6 november 2011 · 1 342 Inlägg

Tjenare! Suget efter NBB Alpha 225 är stort nu men tanken var att Xenonkonvertera dem själv och inte behöva köpa färdiga Xenon.  Frågan är då, Skiljer dem något åt dessa två eller är det bara det gula märket för Xenon och Svart för Halogen? Läste nånstans att den Gula är den nya modellen som ska lysa 880m enligt test. Så frågan är vad skiljer?

tänkte på dessa 2

http://213.132.112.100/images_full/38/3860040888.jpg

http://213.132.112.104/images_full/79/7947872910.jpg

Audis in Scandinavia Crew
Jockefors
6 november 2011 · 961 Inlägg

dom svarta är ju halogen lampor och gula xenon .. mig veterligen de enda som skiljer, och funkar ypperligt att xenonkonvertera själv!

Pure DieselPower
NikkeSiekas Audis in Scandinavia
6 november 2011 · 1 342 Inlägg

Så dem är likadana och man sparar alltså en slant att köpa halogen och konvertera själv för lika bra/bättre resultat? smile

Audis in Scandinavia Crew
klarrre
7 november 2011 · 502 Inlägg

Jag kör själv med 2st "svarta" nbb 225 med 55w xenon kitt i, Och kan säga dig att du lyser betydligt längre en dem 800m som dem "gula" anger.
Det lyser så in i ***, Men du får mestadels av ljuset långt fram, Så om du kan hade jag kompletterat med ett par ralley 3000 eller liknande som ger en kort men jäkligt bred ljusbild nära bilen med, Då får du ett ljus som du säkert aldrig upplevt innan.
Och som alla säger, En gång xenon - alltid xenon.

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
7 november 2011 · 1 594 Inlägg

Provat och haft många olika extraljus på mina bilar och sedan ett par år är det bara NBB 225 som gäller. Visst dyra men lyse, hållbarhet och konstruktion säger allt. De gula är xenon och svarta halogen. Kan inte svara på vad men antagligen skiljer reflektorn en del. Har 3 st svarta konverterade på ena 9-5´an och det lyser suveränt men höjden på ljuskäglan är riktigt smal jämfört med "äkta gula" Inget problem egentligen annat än det är riktigt noga med inställningen (vilket det ändå är på ljus som lyser ruskit långt) Men det räcker att stoppa in 2 vuxna i baksätet så åker ljuskäglan upp i träden.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Louksor
7 november 2011 · 1 915 Inlägg

Var du inte nöjd med dina big knick ?
Eller hur kommer det sig att du ska sälja dom o ev köpa nbb nån vecka efter big knick konvertering.

Blev du ljusberoende o vill ha mer? Kanske slutar med hela fronten full i 75w extraljus o ett takräcke med massa lampor ? tongue

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
NikkeSiekas Audis in Scandinavia
7 november 2011 · 1 342 Inlägg

Ljusberoende och vill ha mer! 55w Xenon i Bigknick har ja nu men vill ha 100w i NBB big_smile

Audis in Scandinavia Crew
patrikke
7 november 2011 · 1 749 Inlägg

De gula har väl d1 lampor?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
AD_ Biltokig ingenjör
7 november 2011 · 1 159 Inlägg

Den gula är "original" xenon och lampan är D1S med inbyggd ballast. Så det är som att koppla in vanliga halogen extraljus smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
NikkeSiekas Audis in Scandinavia
7 november 2011 · 1 342 Inlägg

Vilka säljer NBB billigast? Dem svarta smile

Audis in Scandinavia Crew
Jockefors
7 november 2011 · 961 Inlägg

ja säljer dom för 795:- ..

Pure DieselPower
NikkeSiekas Audis in Scandinavia
8 november 2011 · 1 342 Inlägg

Hundring dyrare än en firma ja hittade

Audis in Scandinavia Crew
Danne_gg KTH Ingenjör;)
8 november 2011 · 391 Inlägg

NIKKELICIOUS skrev:
Vilka säljer NBB billigast? Dem svarta smile

http://www.blocket.se/lulea/NBB_Alpha_2 … 11&w=3

Köpte mina där, klockrent bemötande och snabb leverans! Och bäst pris!

Four rings to rule them all!
NikkeSiekas Audis in Scandinavia
8 november 2011 · 1 342 Inlägg

Det är dem jag tänker på smile Fattar inte varför alla har olika priser?

Audis in Scandinavia Crew
InFoTiZeR
5 januari 2012 · 5 Inlägg

Vet inte hur jag ska göra sad har 3 reflektorer ligger i garaget efter jag körde in i väggen hemma hehe
verkar svårt att få tag på hus till dom nu när NBB eller ABL light flyttart från sverige

NikkeSiekas Audis in Scandinavia
5 januari 2012 · 1 342 Inlägg

HAHA hur fan lyckades du köra in i väggen?

Audis in Scandinavia Crew
InFoTiZeR
6 januari 2012 · 5 Inlägg

NIKKELICIOUS skrev:
HAHA hur fan lyckades du köra in i väggen?

Skulle flytta fram bilen lite närmare smile men ja det är ju automat så det vart inge vidare hehe

NMI
7 januari 2012 · 1 045 Inlägg

samma lampa xenon som vanlig,

det man kan tänka på är att ljuspunkten blir på annat ställe en orginal om du itne konverterar med d2s lampor och använder brickan som sitter där orginal,

därför kan en del uppleva ljuspunkten långt borta,

BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
Stefan Varberg Supraman
7 januari 2012 · 2 300 Inlägg

Man får en längre ljuskägla med konverterade, detta har med reflektorn att göra och kraven för att dom ska bli "godkända"

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Fred00
9 januari 2012 · 1 Inlägg

Det är ingen skillnad alls på de gula och de svarta. Jag äger ett par original (ej konverterade) Alpha 225 HID och dessa kom med både gula och svarta kåpor så att man själv kunde välja vilken man vill köra med.

Att tänka på om man konverterar själv är att det är stor skillnad på kvalitet jämfört med originalgrejor. Vi har sålt en hel del konverteringskit genom vår butik från en stor/känd leverantör och dessa har haft en stor andel reklamationer. Ett par original Alpha 225 HID levereras med Osram-drivdon och Osram D1S och verkar hålla betydligt högre kvalitet.

Ett annat klagomål som vi har fått angående xenonkonvertering av helljus är att upptändningstiden är för långsam, i varje fall när det gäller 50W-kitten. Enligt egna erfarenheter tar det så länge som 8-10 sek för lampan att nå full styrka vid första påslagningen. Efter detta går det givetvis snabbare, men det kan vara värt att nämna att original Alpha 225 HID når full styrka efter cirka 3 sek vid första upptändningen.

Senast redigerat av Fred00 (9 januari 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang