Motorfläkt hoppar av? volvo 240 b21a

mangedif Snäll pöjk
7 november 2011 · 703 Inlägg

Hej alla! Som rubriken säger hoppar propellern av som kyler motorn och på så vis remmarna också så inget fungerar, varken vattenpump el. generator.. Den har hoppat av en gång innan också, varför gör den det? :-\

Ack vet jag förgasarmotorer!
Bensinskallen P o r s c h e
7 november 2011 · 1 700 Inlägg

Förstod inte riktigt det där...

Är det alltså själva fläkten som släpper och i och med det även remhjulet?

Fixa bättre skruvar, eventuellt nya pinnbultar om de är dåliga, och/ eller loctite så slipper du problemet sen

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
mangedif Snäll pöjk
7 november 2011 · 703 Inlägg

Hela hjulet som fläkten sitter på lossnar och det sitter ju bara på en cylindrisk ogängad bult.. Vet inte hur man ska få det att sitta bättre..

Ack vet jag förgasarmotorer!
Louksor
7 november 2011 · 1 915 Inlägg

mmm... du menar alltså att hela hjulet släpper från vattenpumpen ? (svart hjul/remskiva) längst upp på bilden)
Fläkten och hjulet sitter skruvad i vattenpumpen med 4st små skruv.

http://images5.bilddagboken.se/77/_u5/_u2/_u1/_u0/_u1/u521017/42739_1268681106.jpg

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
mangedif Snäll pöjk
7 november 2011 · 703 Inlägg

Det som du säger är det jag menar! Dock ser inte motorn ut som på bilden och det finns inga gängade hål till att skruva fast den med på vattenpumpen.. Jag provade nu att byta båda remmarna och får se om det kan vara dem gammla som varit slitna, men tror knappt det, såg ganska bra ut men använda.

Ack vet jag förgasarmotorer!
Volvofarfar
7 november 2011 · 1 312 Inlägg

mangedif skrev:
Det som du säger är det jag menar! Dock ser inte motorn ut som på bilden och det finns inga gängade hål till att skruva fast den med på vattenpumpen.. Jag provade nu att byta båda remmarna och får se om det kan vara dem gammla som varit slitna, men tror knappt det, såg ganska bra ut men använda.

Det SKA finnas 4ST gängade hål, kolla riktigt noga..Bultarna kan ju ha gått av jäms med hålet så att det inte syns så bra......

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Volvofarfar
7 november 2011 · 1 312 Inlägg
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
mangedif Snäll pöjk
7 november 2011 · 703 Inlägg

Bilden du skickade med länken, där de fyra fäsrhålen sitter (själva brickan) har också lossnat, den sitter ihop med övriga fläkthjulet som ramlar av :-\.. Är vattenpumpen kass då eller kan man laga det på något sätt? Svetsa fast det?

Ack vet jag förgasarmotorer!
Louksor
7 november 2011 · 1 915 Inlägg

Det kommer inte hjälpa att byta remmar. Så länge den inte är fastskruvad så kommer den ramla av hela tiden.
Finns inte en chans att få den att sitta kvar utan skruvarna.
Det finns 4st små hål på alla vattenpumpar, så ta bort hjulet och kolla på vattenpumpen om det inte finns 4st hål där. Med eller utan avbrutna skruvar i hålen.
Minns jag inte fel så är det M6 storlek på dom.

Skulle det vara så konstigt att det inte finns några hål, så är det fabrikationsfel på pumpen.
Men då har hjulet o remmarna hoppat av hela tiden sedan vattenpumpen blev monterad.

Hur länge har du kört så här ?

mangedif skrev:
Det som du säger är det jag menar! Dock ser inte motorn ut som på bilden och det finns inga gängade hål till att skruva fast den med på vattenpumpen.. Jag provade nu att byta båda remmarna och får se om det kan vara dem gammla som varit slitna, men tror knappt det, såg ganska bra ut men använda.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Louksor
7 november 2011 · 1 915 Inlägg

Okej ,så den delen med hålen(axeln) har släppt ifrån vattenpumpen ?
Då blir det att köpa ny pump, så löser det sig smile
Kom ihåg att fyll på glykol sen oxå, så du inte bara tar vatten. Snart är vintern här sad

Men fråga är hur det ser ut invändigt i motorn nu, bakom pumpen.
Om axeln släppt så bör även hjulet som sitter på insidan av pumpen släppt, då de sitter ihop. Men förhoppningsvis så ligger det innanför så du får ut det helt, så det inte blir nån skit som sätter sig i kylkanalerna sen.

Du bör ej köra mer med bilen tills den är fixad.
Dels så hoppar remmarna av, då laddar inte generatorn och trasig vattenpump, så den kyler inte motorn.

Kolla tex biltema eller skruvat.se de är nog billigare än mekonomen / volvo osv..

Pumpen sitter med 7st 10m skruvar. Se till att skrapa bort all gammal packning och sätt dit ny packning och o-ring, brukar följa med vattenpumpen. Sen justera den lite uppåt till det tar stopp, så den ligger emot topplocket, så o-ringen där tätar.
Lycka till smile

mangedif skrev:
Bilden du skickade med länken, där de fyra fäsrhålen sitter (själva brickan) har också lossnat, den sitter ihop med övriga fläkthjulet som ramlar av :-\.. Är vattenpumpen kass då eller kan man laga det på något sätt? Svetsa fast det?

Senast redigerat av Louksor (7 november 2011)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
mangedif Snäll pöjk
7 november 2011 · 703 Inlägg

okej.. satan.. Jag köpte bilen för inte så länge sedan men då höll det ungefär 50mil, men behöver ju inte varit sönder när jag köpte den.. Satte iallafall ihop allt igen och det höll även denna gång i ca 50mil, sedan nu håller det kanske 4mil max! Nä det är ju inte bra att köra då tempen skjuts i höjden när hjulet väl hoppar av..
Men det är ju själva fästet som lossnat från vattenpumpen, cylinderbulten som fästet sitter på är kvar. Går det inte bara att svetsa på fästet igen på cylinderbulten om ni förstår hur jag menar? Försäkte ladda upp en bild men dem ville inte ta emot den.. Man kan fixa det om ni behöver för att förstå hur jag menar.

Senast redigerat av mangedif (7 november 2011)

Ack vet jag förgasarmotorer!
Louksor
7 november 2011 · 1 915 Inlägg

Så själva axeln sitter alltså som den ska ? o den delen man skruvar fast fläkten i har lossnat från axeln ?
Har jag aldrig sett eller hört förr....
Testa svetsa, så får du se om det funkar.
Jag skulle ha köpt ny pump.

bilder kan du ladda upp på tex forumbilder.se och sen länka hit till forumet.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
RD_87 Skrotsamlare
7 november 2011 · 4 031 Inlägg

Nej, om du svetsar så kommer pumpen ganska säkert att bli otät. Kostar bara ett par hundringar och tar ett par timmar att få dit.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
mangedif Snäll pöjk
8 november 2011 · 703 Inlägg

Louksor skrev:
Så själva axeln sitter alltså som den ska ? o den delen man skruvar fast fläkten i har lossnat från axeln ?
Har jag aldrig sett eller hört förr....
Testa svetsa, så får du se om det funkar.
Jag skulle ha köpt ny pump.

bilder kan du ladda upp på tex forumbilder.se och sen länka hit till forumet.

Precis som du säger! Axel sitter kvar men fästet har lossnat från den.. Det finns inget grymt lim för metallprodukter eller liknande?
Det är alltså ok att svetsa, ni tror det håller?



Finns inget som inte kan bli otätt?? :-s

Ack vet jag förgasarmotorer!
Volvofarfar
8 november 2011 · 1 312 Inlägg

Har den släppt så har den säkerligen slitit på axeln. svetsar du så kommer säkert hela skiten vobbla och grejer så kör på en ny pump i stället..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
mangedif Snäll pöjk
8 november 2011 · 703 Inlägg

Ok. får bli en ny pump då. vad tror ni det ligger på för pris på skroten? Kan man räkna halva priset från biltemas 399kr? Eller bättre att köpa nytt?

Ack vet jag förgasarmotorer!
Louksor
8 november 2011 · 1 915 Inlägg

Köp ingen beg pump, en ny kostar inte mkt och då ingår packning osv.

Köper du en beg pump så kanske du behöver byta om några mil igen o så måste du köpa till packning o o-ringar.
Om du ändå vill chansa med en beg pump så kolla priser på www.fbt.se

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
mangedif Snäll pöjk
14 november 2011 · 703 Inlägg

Uppgradera bilen lite med ny vattenpump! Har en fråga till ang. detta problem. Eftersom fläkten hoppat från axeln på vattenpumpen har även själva propellern (plasten) gått sönder något. Har den stor kylförmåga eller kan man köra med en lite taskig fläkt?

En fråga som inte rör detta, alla (många) säger att b21 motor är oerhört hållbar, vad är det som är hållbart med den, blocket, toppen, stakar, kolvar? Vore kul att veta smile

Ack vet jag förgasarmotorer!
RD_87 Skrotsamlare
14 november 2011 · 4 031 Inlägg

mangedif skrev:
Uppgradera bilen lite med ny vattenpump! Har en fråga till ang. detta problem. Eftersom fläkten hoppat från axeln på vattenpumpen har även själva propellern (plasten) gått sönder något. Har den stor kylförmåga eller kan man köra med en lite taskig fläkt?

En fråga som inte rör detta, alla (många) säger att b21 motor är oerhört hållbar, vad är det som är hållbart med den, blocket, toppen, stakar, kolvar? Vore kul att veta smile

En B21 tål att misshandlas ganska friskt, den tål kamremsbott t.ex. Dessutom verkar den vara ganska tålig när det gäller smörjningen, olja är nästan lyx. Det går att koka ihäl dem men det är svårt då de sällan har problem med kokning.
Så länge den är orginal, har vatten & olja så verkar de gå hur långt som helst.
Fläkten ska vara hel, kylningen räcker ändå så länge det inte är kö på högsommaren men det blir obalans & sliter onödigt mycket på pumpens lager.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
mangedif Snäll pöjk
14 november 2011 · 703 Inlägg

Nice behöver inte vara rädd då att den blivit för varm :-). Tråkigt bara att en fläkt ligger på 300kr..

Ack vet jag förgasarmotorer!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang