3521
Sök

Köra MDS DS1214 och T5 på 1ohm?

29 Inlägg
7 november 2011
Trådstartare
Tjenare.

Ni kanske läste tidigare i min tråd som handlade om att våga lite på MDS som jag gjorde sönder mitt förra DS1214. Problemet var skulle jag säga låda var avstämd förhögt.

Nyalådan som skall byggas är på runt 37hz. 60liter med 4 tums rör på 20cm ungefär.

Nu till frågan. Ni säger att jag borde köra på 1 ohm så att elementet får 1700watt.

Vill gärna ha motiverade svar värför jag skall köra på 1ohm. Värför just 1 ohm.

Ni kan även ge förslag på låda också.

Mvh. Oskar

2 914 Inlägg
7 november 2011
jag kan tänka mig att om du har nog med ström (slutsteg kräver lite mer ström i en ohm motför 4 ohm även om det vore samma wattantal då steget blir lite mer energieffektivt i sig vid högre ohmtal)

och har man nog med ström så vore 1 ohm optimalt pga då orkar steget med att spela högre tack vare mer effekt från slutsteget, och då slipper man stressa steget och basen och tvinga det att spela högre än vad det egentligen klarar av, och ett stressat system resulterar ofta till trasiga system i slutändan.

därför tror jag att folket här rekomendererar 1 ohm.

sen är basen lämplig för 1000Wrms och då passar det nog bra med 1700Wrms.
stressa inte steget, (högt ställd gain + galen jävel vid volymkontrollen) spela med sunt förnuft, låter det bra så mår prylarna bra. och när basen börjar lukta bränt sänker man, då kommer du förmodligen ha långvarig glädje med dina prylar. smile

200 Inlägg
9 november 2011
Det blir förmodligen en impedanshöjning med lådan som gör att basen inte kommer att se mer än 1000 Wrms ändå. Det blir finfint det där cool

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
9 november 2011
Jampa skrev:
Det blir förmodligen en impedanshöjning med lådan som gör att basen inte kommer att se mer än 1000 Wrms ändå. Det blir finfint det där:cool:

hur kan man få en impedanshöjning med hjälp utav en låda ???

200 Inlägg
9 november 2011
Glöm inte att ha extra batterikraft bara.

Overpower it!

200 Inlägg
9 november 2011
CHEEVA skrev:
Jampa skrev:
Det blir förmodligen en impedanshöjning med lådan som gör att basen inte kommer att se mer än 1000 Wrms ändå. Det blir finfint det där:cool:

Det brukar bli det, och beror på resonansen i lådan och i bilen delvis.

Overpower it!

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
9 november 2011
Jampa skrev:
CHEEVA skrev:
Jampa skrev:

skulle gärna vilja ha en förklaring på det ... för står inte hur lådan på något vis kan påverka impedansen på basen

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
9 november 2011
CHEEVA skrev:
Jampa skrev:
CHEEVA skrev:

skulle gärna vilja ha en förklaring på det ... för står inte hur lådan på något vis kan påverka impedansen på basen

Motståndet i luften när konan rör sig antar jag att det är? och då lådan i princip bestämmer vilken frekvens basen ska slå hur långt vid så påverkar det impedansen.
Men att han bara skulle få ut 1000Wrms tror jag är ganska överdrivet tongue

200 Inlägg
9 november 2011
Ok. I en högtalarlåda finns en luftvolym som resonerar vid en viss hertz. Det här blir också mycket påtagligare med en sluten låda. Skulle du röra på en högtalare med handkraft så skulle spolen alstra energi med en potentiell spänning. Om högtalaren redan har en spänning till sig men får hjälp av sin yttre omgivning så minskar strömmen genom spolen och detta går hand i hand med vilken resistans kraftkällan ser, dvs. en högre resistans i spolen. Det är även därför spolar har en impedans, för att de även har en induktans som även kan inducera ström. Det finns säker mer att läsa om detta men det här är väl något likt rätt fakta i fall:)

Overpower it!

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
9 november 2011
och det skulle då bli någon märkbar skillnad ? hur mycket ändras impedansen ?? tvivlar starkt på att det gör någon större skillnad

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
9 november 2011
CHEEVA skrev:
och det skulle då bli någon märkbar skillnad ? hur mycket ändras impedansen ?? tvivlar starkt på att det gör någon större skillnad

Jo nog gör det skillnad allt. Men att det skulle gå från 1 -> 2ohm är överdrivet smile

200 Inlägg
9 november 2011
Nitromast skrev:
CHEEVA skrev:
Jampa skrev:

Motståndet i luften när konan rör sig antar jag att det är? och då lådan i princip bestämmer vilken frekvens basen ska slå hur långt vid så påverkar det impedansen.
Men att han bara skulle få ut 1000Wrms tror jag är ganska överdrivet tongue

Jag är inte snabb på att skriva har jag märkt:lol:Jag har nog sett många mätningar som visar dubbel impedanshöjning.  Så med lägre batterispänning under belastning samt andra förluster så är jag nog inte helt fel ute. Testa och mät så vet du säkert.
Senast redigerat av Jampa (9 november 2011)

Overpower it!

200 Inlägg
9 november 2011
1,5 x ohm´en på basen kan man nog räkna med alla gånger.

Overpower it!

3 466 Inlägg
9 november 2011
CHEEVA skrev:

Jag körde ett DLS CAD15 i 1ohm på en 100A säkring hela sommaren utan problem tack vare impedanshöjningen i min låda.. Den hade säkerligen brunnit ganska snabbt om steget steget verkligen hade jobbat i 1ohm. Så impedanshöjningen kan helt klart göra en hel del...!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

200 Inlägg
9 november 2011
Och jag har klarat mig på en 60 A säkring på mitt RF T1500-1bd i 1 ohm hela tiden, fast en 40 A brann upp.
Jag ångrar mig, man är nog väldigt optimistisk om man räknar med 1,5 x i impedanshöjning tror jag.
Senast redigerat av Jampa (9 november 2011)

Overpower it!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 november 2011
CHEEVA skrev:
Jampa skrev:
CHEEVA skrev:

Du kan göra ett enkelt test själv för att se ungefär vad det handlar om. Ta en multimeter och ställ på resistansmätning (jag vet, resistans och impedans är inte samma sak, men det här är bara för att påvisa effekten) och mät på basens anslutningar. När den står still så bör du ha ett värde i närheten av talspolarnas impedans, ungefär 3,6-3,8Ohm för 4Ohms spole t.ex. Om du nu tar och trycker lite på konen så ska du se att det händer grejer på multimetern.

Och ang. impedanshöjningen så har jag sett grafer som visar många gånger talspolens nominella impedans!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
9 november 2011
Det blir inte Imp höjning på alla frekvenser då Imp varierar med frekvens samt effekt på högtalaren.

Värt att tänka på att medel imp som står på högtalaren totalt ej ska understiga minsta last som ett slutsteg klarar. Garantier sluta gälla samt att ljudet brukar bli sämre på flera av marknadens slutsteg så man bör inte lasta ner steg mer en vad det står!

MVH//Björn
Senast redigerat av dbakuten (9 november 2011)

21 761 Inlägg
9 november 2011
ChriZtoffer skrev:
Och ang. impedanshöjningen så har jag sett grafer som visar många gånger talspolens nominella impedans!

Ja, så kan det bli. Generellt sett i en basreflexlåda blir impedansen i teorin som lägst omkring avstämningsfrekvensen, sedan får impedansen "toppar" strax ovanför och strax nedanför avstämningen. Bredden på dessa toppar beror på flera saker, bla basens Qes+lådvolym+avstämningsfrekvens.

Vid avstämningsfrekvensen kan impedansen till och med bli aningen lägre än talspolens resistans enligt vad jag har förstått, men det är väl ett väldigt smalt frekvensband som får så låg impedans. Man kan säkert spela en hel del musik utan att "råka" träffa dessa frekvenser, men helt plötsligt kanske kommer någon låt som innehåller långa bastoner med de frekvenserna och då drar steget enorma mängder ström "utan förvarning". smile

200 Inlägg
9 november 2011
Drönirettab skrev:
ChriZtoffer skrev:

Ja, så kan det bli. Generellt sett i en basreflexlåda blir impedansen i teorin som lägst omkring avstämningsfrekvensen, sedan får impedansen "toppar" strax ovanför och strax nedanför avstämningen. Bredden på dessa toppar beror på flera saker, bla basens Qes+lådvolym+avstämningsfrekvens.

Vid avstämningsfrekvensen kan impedansen till och med bli aningen lägre än talspolens resistans enligt vad jag har förstått, men det är väl ett väldigt smalt frekvensband som får så låg impedans. Man kan säkert spela en hel del musik utan att "råka" träffa dessa frekvenser, men helt plötsligt kanske kommer någon låt som innehåller långa bastoner med de frekvenserna och då drar steget enorma mängder ström "utan förvarning". smile

Man kan ju tänka sig det att högtalaren drar och trycker på luften mer än i t.ex "free air" och att det mekaniska motståndet borde öka där med strömökning som följd, och det stämmer ju, men av någon anledning har jag aldrig sett impedansen hamna under nominella värdet. Personen som nämndes tidigare mätte mellan 20 och 80 hz och kom aldrig under 3,5 ggr nominella värdet. Det kanske beror på lådvolym mm.hmm annars så verkar det finnas en viss fjädring mellan luftmassan och konet hela tiden som gör detta oavsett. Men jag tror mig veta botet mot en del av fenomenet som så många andra. STOR PORTAREA OCH LÅDA:D Hoppas jag inte sa fel nu:lol:

Overpower it!

29 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
Tack för svaren! smile

Så ni tycker att en låda som är avstämd till 37hz skulle spela bra? Gillar mycket dubstep så de kommer lågt me i bilden.

Sök