4536
Sök

Elektrisk insprutning i en gammal audi - hur fungerar det?

853 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
Hej.

Jag har en Audi Coupe med 2.3E liters motorn. För någon dag sen var batteriet helt dött, har nu startat upp bilen med startkablar och bilen fungerar och går, men jag vet att batteriet inte håller laddning, så det ska bytas.

Efter detta så känns det som om bilen blivit mindre effektfull på något sett,  kan det har något att göra med att generatorn jobbar på som satan för att få batterit "full" laddat och fungera? I och med att bilen har elektrisk insprutning menar jag att om batteriet är dåligt och näst intill all kraft går åt att ladda upp det att det blir nå krångel med bilens insprutning. Kan dock inbilla mig.

Kan någon svara någolunda på det här?

Sen, hur fungerar egentligen en elektronisk insprutning?

Offroad Racing
3 123 Inlägg
10 november 2011
När batteriet kopplats bort eller laddats ur så tappad insprutningens dator minnet, den måste då börja om från grundinställningarna och lära sig på nytt igen. Tar några mil innan den fått ordentlig ordning på allt. Och så länge motorn inte har uppnått driftstemperatur (kallstart) går den på förinställda värden och "lär sig" därmed inget.

Insprutningen funkar helt enkelt genom att en dator läser av ett antal givare och beroende på dess värden sprutar in lagom mängd bränsle i motorn.
Senast redigerat av henke_99 (10 november 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 062 Inlägg
11 november 2011
Ta loss gummisaken ovanför den mekaniska "luftvågen" och kolla så att skivan kan röra sig upp och ner mjukt och fint! Kolla även så att inte nätet i den har lossnat och ligger nerfallet på mätskivan och hindrar rörelsen, för då blir den segare. (inte ovanligt..)

M.V.H.

853 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
AndreasPlars skrev:
Ta loss gummisaken ovanför den mekaniska "luftvågen" och kolla så att skivan kan röra sig upp och ner mjukt och fint! Kolla även så att inte nätet i den har lossnat och ligger nerfallet på mätskivan och hindrar rörelsen, för då blir den segare. (inte ovanligt..)

M.V.H.

Du får gärna visa med någon sorts bild eller nått. Jag vet att jag har någon gummi sak vid gasvajern, där det ser ut som det går en spik liknande sak i ett spår. Vad har den för uppgift?

http://laddauppbilder.se/?di=11132096695615

Aldrig skruvat Audi, så kan in princip ingenting.
Senast redigerat av Johanness (11 november 2011)

1 062 Inlägg
11 november 2011
Johanness skrev:
AndreasPlars skrev:

M.V.H.

Du får gärna visa med någon sorts bild eller nått. Jag vet att jag har någon gummi sak vid gasvajern, där det ser ut som det går en spik liknande sak i ett spår. Vad har den för uppgift?

He he, det där är till farthållaren tror jag. I mina bilar sitter iaf en likadan som drar i gaspedalen.
Men om du kikar till HÖGER om den så ser du den där svarta saken som går TILL spjällhuset.
STOR svart gummisak. Ta bort den och kika hur det ser ut. Det brukar vara rätt grisigt där så passa på att göra rent under och ovan mätskivan smile

M.V.H.

853 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
AndreasPlars skrev:
Johanness skrev:
AndreasPlars skrev:

M.V.H.

He he, det där är till farthållaren tror jag. I mina bilar sitter iaf en likadan som drar i gaspedalen.
Men om du kikar till HÖGER om den så ser du den där svarta saken som går TILL spjällhuset.
STOR svart gummisak. Ta bort den och kika hur det ser ut. Det brukar vara rätt grisigt där så passa på att göra rent under och ovan mätskivan smile

M.V.H.

Jaha, så den är till farthållaren? Farthållaren fungerar nämligen inte, ser ut som det fattas nått på den där gummisaken.

Ska göra det. Tack för hjälpen. smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 november 2011
Elektrisk insprutning? Nej du, du har det gamla klassiska mekaniska sprutet som heter KE3-jetronic.
Laddar inte generatorn som den ska bli bilen tokslö av egna erfarenheter.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Sök