5920
Sök

Vad drar mest: Pump driven av motorn eller pump drivet av generatorn?

Volvo850-92
1 682 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
Jag funderar på att sätta en liten pump på en av de slangar som ska in till värmepaktetet, En kompis till mig har en 740 som är så varm, att helvetet känns som en fjällvandring. Problemet är att mitt värmepaket har lite oxid i sig. Jag tror att det är ett koppar-värmepaket.

Jag funderar på att sätta en liten elektrisk pump som ska mata in varmvatten, istället för att de ska krypa in som det gör normalt. På så sett så sett så kan jag köra med öppna rutor på vintern cool
Det kan även han och jag funderar också göra så.

Då undrar jag om pumpen ska drivas av motorn eller om det ska vara en elektrisk pump?
Vilket drar mest? Drar båda lika mycket energi? Det är Joule vi räknar ni.

809 Inlägg
11 november 2011
kan ju börja med att har du kollat så det inte är stopp i någon slang? ska vara ett gött tryck in. läcker eller inte värme blir det kan jag lova. ägt 6 st alla läckt men jävulskt varmt har det blivit

2 024 Inlägg
11 november 2011
Du har ju redan en vattenpump på motorn som skjutsar runt vattnet rätt bra om den funkar som den ska. Börja med att kolla den. Om du nu överhuvudtaget vill komplettera med en extra pump, varför ens bekymra sig med att fundera vilken som drar mest effekt i joule???? Med tanke på bekymret att bygga nytt fäste och remdrivning till en pump driven av motorn så är det rätt självklart att montera en elektrisk pump. Så länge de utför samma flöde så förbrukar de ju troligen samma effekt.....om inte annat är skillnaden hopplöst marginell.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

322 Inlägg
11 november 2011
Volvo740-88 skrev:
Jag funderar på att sätta en liten pump på en av de slangar som ska in till värmepaktetet, En kompis till mig har en 740 som är så varm, att helvetet känns som en fjällvandring. Problemet är att mitt värmepaket har lite oxid i sig. Jag tror att det är ett koppar-värmepaket.

Jag funderar på att sätta en liten elektrisk pump som ska mata in varmvatten, istället för att de ska krypa in som det gör normalt. På så sett så sett så kan jag köra med öppna rutor på vintern cool
Det kan även han och jag funderar också göra så.

Då undrar jag om pumpen ska drivas av motorn eller om det ska vara en elektrisk pump?
Vilket drar mest? Drar båda lika mycket energi? Det är Joule vi räknar ni.

är de inte lättare och billigare o byta paketet istället för o krångla till de?
eller bara skölja ur hela systemet?

Volvo850-92
1 682 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
Förr hade jag totalstopp i värepaketet. Sen driftade vi lite med bilen i ca 2 timmar och då lossnade proppen.

Men jag har rengjort värmepaketet och det har blivit bättre, men det känns som jag behöver rengöra det mer. Jag har ingen pump i mitt paket eller liknande. Jag har även kollat på paketet och det är gjort i koppar, tror jag.

Men vet ni något medel för att rengöra paketet?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 november 2011
Volvo740-88 skrev:
Förr hade jag totalstopp i värepaketet. Sen driftade vi lite med bilen i ca 2 timmar och då lossnade proppen.

Men jag har rengjort värmepaketet och det har blivit bättre, men det känns som jag behöver rengöra det mer. Jag har ingen pump i mitt paket eller liknande. Jag har även kollat på paketet och det är gjort i koppar, tror jag.

Men vet ni något medel för att rengöra paketet?

vattenpumpen sitter ju på motorn....
du kan ha i vanligt maskindiskmedel (pulver) i kylarvattnet , sen är det bara att tuta och köra en dag eller 2.
sen tömmer du kylarvattnet och spolar ur motorn m.m och häller i nytt lylarvatten

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Volvo850-92
1 682 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
Jo, jag har laggt ner två stycken maskindiskmedel pulver i burken där man fyller på kylarvatten. Men jag får det inte att cirkulera runt tongue

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 november 2011
Volvo740-88 skrev:
Jo, jag har laggt ner två stycken maskindiskmedel pulver i burken där man fyller på kylarvatten. Men jag får det inte att cirkulera runt tongue

det cirkulerar inte så bra i expantionkärlet och har du lagt i tabletter så kommer det ta ett tag för dom att lösas upp, men det är bara att köra en massa så kommer det att gå runt i vattnet

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Sök