3025
Sök

Volvo 740 Tar in kylarvatten i cupé

278 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
Tjenare! Tänkte ta tag i problemet nu på volvon, det är nämligen så att kylarvattnet försvinner på bilen och på förarsidan så är där riktigt mycket vatten och jag tror det är kylarvatten för det känns som glykol i det.. Ganska så uppenbart att det är läckage någonstans ju, men finns det några vanliga ställen det brukar vara läckage på eller man måste demontera hela bilen för att komma till och kolla ? Kommer inget vatten alls på passagerarsidan, där är helt torrt

Update 11/13-11

Är det såhär kranen ser ut? Här läcker det iaf en del, ser att det droppar från den.

http://imageshack.us/photo/my-images/19 … 55vti.jpg/

/ Fabbe
Senast redigerat av fabbemannen (13 november 2011)

163 Inlägg
11 november 2011
Tja. hade problem med vatten på förarsidan på min 740 me. jag slet upp mattan å låg å kolla medans en kompis spolade vatten över bilen då visa det sig att det läckte in runt friskluft intaget till vänster om pedalerna. fick tätat med nått klet sen va det aldrig vatten där mer. kan va värt att kolla upp.

Ha d gott

278 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
Turbo_ride skrev:
Tja. hade problem med vatten på förarsidan på min 740 me. jag slet upp mattan å låg å kolla medans en kompis spolade vatten över bilen då visa det sig att det läckte in runt friskluft intaget till vänster om pedalerna. fick tätat med nått klet sen va det aldrig vatten där mer. kan va värt att kolla upp.

Ha d gott

Men eftersom detta verkar vara glykolblandat vatten och det försvinner från kylaren och där så borde det ju nästan vara det vattnet och inget ute ifrån ?

Pim_Pim
11 november 2011
Läckande värmepaket ?

278 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
Pim_Pim skrev:
Läckande värmepaket ?

Känns ju som det är där någonstans, eller någon inkommande slang, vad bör man plocka bort för att kolla upp det ?

1 758 Inlägg
11 november 2011
Om det inte är AC i den så är det till 99% värmekranen som gått sönder, det är ett väldigt vanligt fel.
Kolla i motorrummet så ser du vart kylvätskeslangarna går in i kupén - på torpedväggen, mellan bromsservot och topplocket. På den ena av dessa slangar, fast inne i kupén, sitter värmekranen. Dess uppgift är att reglera hur mycket vätska som ska cirkulera i kupévärmeelementet (reglera värmen i kupén).
Dumt nog är den i plast, så förr eller senare spricker den.

Är lite bökig att byta eftersom den sitter ganska trångt till, men det är inte svårt.

159 Inlägg
11 november 2011
Värmekranen garanterat wink

Servicetekniker
160 Inlägg
11 november 2011
Far hade exakt samma problem på sin 740. Det var den berömda värmekranen som var boven..

OG9-3 2.0T Sport Edition

Fri fart för ett fritt folk!
14 634 Inlägg
11 november 2011
jag instämmer förutsatt att det ej är ac/ecc

inte rolig att byta förövrigt smile

Kör fort så hinner inget hända...

278 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
schnauz skrev:
Om det inte är AC i den så är det till 99% värmekranen som gått sönder, det är ett väldigt vanligt fel.
Kolla i motorrummet så ser du vart kylvätskeslangarna går in i kupén - på torpedväggen, mellan bromsservot och topplocket. På den ena av dessa slangar, fast inne i kupén, sitter värmekranen. Dess uppgift är att reglera hur mycket vätska som ska cirkulera i kupévärmeelementet (reglera värmen i kupén).
Dumt nog är den i plast, så förr eller senare spricker den.

Är lite bökig att byta eftersom den sitter ganska trångt till, men det är inte svårt.

Okej får försöka hitta den då smile

AULARENSET
12 november 2011
värmekranen, tar ca 2 timmar att byta för nybörjaren:)
behöver du hjälp så är det bara att höra av dig:)
Senast redigerat av ZvenZZon (12 november 2011)

223 Inlägg
12 november 2011
slangarna kostar80kr att köpa om du inte har värme pistol och börjer den själv byt dom domlär ju vara sprukna hadeså påmin 945

audi s4 450nm e mums

lastbils chaufför
240 Inlägg
12 november 2011
jag har ett liknande problem men jag har lite vatten på golvet men när jag drar på full värme o full fläkt så kommer det som ånga där luften kommer o sen blir det MASSOR av ima i hela bilen! kan det vara värme paketet eller är det något annat?

bilen i fråga är min volvo 740 tic med ac

Gud, som haver B23:n kär se till mig, som gasglad är. Vart jag mig i världen vänder, skall jag göra svarta ränder
köpes: har ni något till volvo 740 till salu så hör av er!

14 634 Inlägg
12 november 2011
det är värmepaketet hade liknande fel på min 740 med ac

inte skoj alls att byta
om du vill kan jag guida dig igenom för att uppgradera från ac till Ecc då jag gjorde det ombygget på min 91:ans 740turbo
helt klart värt besväret
då det är samma jobb att byta element som värmepaketet då skiten endå måste ur helt
det var inte ett roligt jobb kan tilläggas smile

278 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
ZvenZZon skrev:
värmekranen, tar ca 2 timmar att byta för nybörjaren:)
behöver du hjälp så är det bara att höra av dig:)

Tack för det! smile

lastbils chaufför
240 Inlägg
12 november 2011
Growe skrev:
det är värmepaketet hade liknande fel på min 740 med ac

inte skoj alls att byta
om du vill kan jag guida dig igenom för att uppgradera från ac till Ecc då jag gjorde det ombygget på min 91:ans 740turbo
helt klart värt besväret
då det är samma jobb att byta element som värmepaketet då skiten endå måste ur helt
det var inte ett roligt jobb kan tilläggas smile

Okey men en lite fundering jag har är skulle det funka med typ kylar cement?? Eller finns det något annat sätt att ev kunna täta den?? Har inte penga att köpa varken en ny eller beg o beg vet jag inte om jag vill montera efter som det är ett jätte jobb o byta det

Gud, som haver B23:n kär se till mig, som gasglad är. Vart jag mig i världen vänder, skall jag göra svarta ränder
köpes: har ni något till volvo 740 till salu så hör av er!

278 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
Update, hur ser kranen ut ? Kolla länkad bild i första inlägget smile

14 634 Inlägg
13 november 2011
fabbemannen skrev:

som den gör på bilden den nedre alltså

man får släppa slangen både innifrån och utifrån sen sitter den invriden så man får vrida den ett kvartsvarv för att få den att släppa

inget roligt jobb då det resulterar i att man får ligga med huvudet där nere och fötterna på ryggstödet smile

278 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
Growe skrev:
fabbemannen skrev:

man får släppa slangen både innifrån och utifrån sen sitter den invriden så man får vrida den ett kvartsvarv för att få den att släppa

inget roligt jobb då det resulterar i att man får ligga med huvudet där nere och fötterna på ryggstödet smile

haha aa men jag har iaf hittat rätt sak ? ;D Det står och droppar från den iaf och den vrider sig när jag reglerar på värmen smile

14 634 Inlägg
13 november 2011
fabbemannen skrev:
Growe skrev:
fabbemannen skrev:

haha aa men jag har iaf hittat rätt sak ? ;D Det står och droppar från den iaf och den vrider sig när jag reglerar på värmen smile

jajamensan smile

Sök