BMW 318is plus/minus

Akersten
12 november 2011 · 14 Inlägg

Tjena!

Funderar på o köpa en BMW 318is men vet inte riktigt hur dom är? Har "hört" bra saker om dom o så men vill få lite bekräftat.

Det som jag skulle vilja ha svar på är:

Bränsleförbruking blandat? Har hört runt 0.6-0.7-0.8 L/mil
Vilken årsm ska man ha?
Vanliga fel?
Vad är det för diff? Vill kunna rita med 2 hjul.
Coupé eller 4 dörras? har ingen familj så är inte "behov" av 4d
Nån som vet service intervaller?

Ja det är väl det ja kan komma på. Men ös på med grejjer smile Vill ha en bil som inte drar speciellt mycket därför blir den en 4a. 6orna drar väl så jävligt när man börjar gasa?

har tittat på en bil som gått 22.000 mil. Mycket för en sådan bil eller är det okej? Priset va på 20.000kr.

MVH

Senast redigerat av Akersten (12 november 2011)

Rquired Allmänt envis
12 november 2011 · 12 512 Inlägg

Det finns olika versioner av 318, 318is är en lite speciell variant som endast finns som coupé och har en annan motor än vanliga 318i kallad M42 om du inte visste det. M42 är en bra maskin, den är mycket stryktålig och den är väldigt pigg. Vad som är desto mer intressant är att den ger mer effekt än vad som står i papperna, vissa länder (Bland annat Italien) har skatteregler som gör en bil med mer motor eller mer motorvolym än en viss siffra markant dyrare i skatt: 318is har av detta skäl under 2L volym och 140hk på pappret, i praktiken levererar den mer och en del talar om upp emot 160hk.

När det gäller förbrukning är 0.6L/mil för lågt räknat för blandad körning, men 0.7L/mil kan du klara dig på om du kör vettigt. Att 6cyl. dricker mycket kan jag dock inte hålla med om, min 328i dricker 0.89L/mil och då är jag dels relativt gasglad och dels rullar den i form av andrabil sällan några riktigt långa sträckor. Framför allt har BMW´s sexa en helt annan karaktär och gångkultur än en fyra!

Vanliga fel på E36 sätter du dig bäst in i genom att läsa "Begagnatguiden för E36" på www.autopower.se!

Service sker efter vad BMW´s servicestege (Som räknar ner från grönt till rött) under mätaren säger, men om jag inte minns fel utgår den från 1500mil. En bils skick beror självklart på hur den skötts, men rent generellt håller BMW hög kvalité och har den vårdats väl är 22.000mil ingenting som sliter ut en sådan. 20.000:- är ett ok pris om bilen är i bra skick, det finns billigare bilar men när det gäller BMW är billiga exemplar oftast slitna (Hårt körda) och man brukar få ägna en del tid åt att försöka hitta en bil som körts vettigt och fått det underhåll en bil behöver...

Men hittar man ett frisk exemplar har man en väldigt trevlig bil i BMW E36. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Akersten
12 november 2011 · 14 Inlägg

Okej tack för snabbt svar! smile
Såg en 97a, en Italien import på blocket.

0,89 på en 328a, kanske värt o kolla på 325 - 328 då.
Har hört att 328an har bättre utväxling så den e rätt snål på motorväg o landsväg framför allt. Nåt som kan stämma?

Men om man jämför 328 me 0.9 l/m och 318 0,7 l/m så blir det ju många bäckar små rinner till en stor å. Studerar och har ingen fast inkomst därför kollar jag på den 318is då det var liten motor men rätt pigg.

Mvh

Rquired Allmänt envis
13 november 2011 · 12 512 Inlägg

Akersten skrev:
Okej tack för snabbt svar! smile
Såg en 97a, en Italien import på blocket.

0,89 på en 328a, kanske värt o kolla på 325 - 328 då.
Har hört att 328an har bättre utväxling så den e rätt snål på motorväg o landsväg framför allt. Nåt som kan stämma?

Men om man jämför 328 me 0.9 l/m och 318 0,7 l/m så blir det ju många bäckar små rinner till en stor å. Studerar och har ingen fast inkomst därför kollar jag på den 318is då det var liten motor men rätt pigg.

Mvh

325i har en lite äldre motor under huven och dricker således lite mer, en 328i går dock enormt snålt i fart. Momentanförbrukningen för min 28i från 1995 är 0.65L/mil i 130km/h något som stämmer (0.65-0.67L/mil) när man kontrollerar mätaren vid bensinpumpen. En 4cyl. BMW har i sin tur lägre utväxling och dricker mer än en sexa i högre fart, utan det är vid kort eller stadskörning förbrukningen blir högre för en sexa så kör du mycket långa sträckor kan detta vara värt att fundera över!

Värst brukar dock skillnaden i försäkring vara mellan de stora och små motorerna, för en del är skillnaden knappt nämnvärd och för andra kan det handla om flera tusenlappar!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Blitz_ Bääärtz!
12 januari 2012 · 12 Inlägg

om du inte redan köpt en bil så har jag en fin 318Is cupé -92 till salu! http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=28593

Spillolja och dunka dunka
Guggaaa
1 april 2012 · 17 Inlägg

Rquired skrev:
Det finns olika versioner av 318, 318is är en lite speciell variant som endast finns som coupé och har en annan motor än vanliga 318i kallad M42 om du inte visste det. M42 är en bra maskin, den är mycket stryktålig och den är väldigt pigg. Vad som är desto mer intressant är att den ger mer effekt än vad som står i papperna, vissa länder (Bland annat Italien) har skatteregler som gör en bil med mer motor eller mer motorvolym än en viss siffra markant dyrare i skatt: 318is har av detta skäl under 2L volym och 140hk på pappret, i praktiken levererar den mer och en del talar om upp emot 160hk.

När det gäller förbrukning är 0.6L/mil för lågt räknat för blandad körning, men 0.7L/mil kan du klara dig på om du kör vettigt. Att 6cyl. dricker mycket kan jag dock inte hålla med om, min 328i dricker 0.89L/mil och då är jag dels relativt gasglad och dels rullar den i form av andrabil sällan några riktigt långa sträckor. Framför allt har BMW´s sexa en helt annan karaktär och gångkultur än en fyra!

Vanliga fel på E36 sätter du dig bäst in i genom att läsa "Begagnatguiden för E36" på www.autopower.se!

Service sker efter vad BMW´s servicestege (Som räknar ner från grönt till rött) under mätaren säger, men om jag inte minns fel utgår den från 1500mil. En bils skick beror självklart på hur den skötts, men rent generellt håller BMW hög kvalité och har den vårdats väl är 22.000mil ingenting som sliter ut en sådan. 20.000:- är ett ok pris om bilen är i bra skick, det finns billigare bilar men när det gäller BMW är billiga exemplar oftast slitna (Hårt körda) och man brukar få ägna en del tid åt att försöka hitta en bil som körts vettigt och fått det underhåll en bil behöver...

Men hittar man ett frisk exemplar har man en väldigt trevlig bil i BMW E36. smile

318is finns väl inte alls bara i cupé?yikes

Rquired Allmänt envis
1 april 2012 · 12 512 Inlägg

Guggaaa skrev:

Rquired skrev:
Det finns olika versioner av 318, 318is är en lite speciell variant som endast finns som coupé och har en annan motor än vanliga 318i kallad M42 om du inte visste det. M42 är en bra maskin, den är mycket stryktålig och den är väldigt pigg. Vad som är desto mer intressant är att den ger mer effekt än vad som står i papperna, vissa länder (Bland annat Italien) har skatteregler som gör en bil med mer motor eller mer motorvolym än en viss siffra markant dyrare i skatt: 318is har av detta skäl under 2L volym och 140hk på pappret, i praktiken levererar den mer och en del talar om upp emot 160hk.

När det gäller förbrukning är 0.6L/mil för lågt räknat för blandad körning, men 0.7L/mil kan du klara dig på om du kör vettigt. Att 6cyl. dricker mycket kan jag dock inte hålla med om, min 328i dricker 0.89L/mil och då är jag dels relativt gasglad och dels rullar den i form av andrabil sällan några riktigt långa sträckor. Framför allt har BMW´s sexa en helt annan karaktär och gångkultur än en fyra!

Vanliga fel på E36 sätter du dig bäst in i genom att läsa "Begagnatguiden för E36" på www.autopower.se!

Service sker efter vad BMW´s servicestege (Som räknar ner från grönt till rött) under mätaren säger, men om jag inte minns fel utgår den från 1500mil. En bils skick beror självklart på hur den skötts, men rent generellt håller BMW hög kvalité och har den vårdats väl är 22.000mil ingenting som sliter ut en sådan. 20.000:- är ett ok pris om bilen är i bra skick, det finns billigare bilar men när det gäller BMW är billiga exemplar oftast slitna (Hårt körda) och man brukar få ägna en del tid åt att försöka hitta en bil som körts vettigt och fått det underhåll en bil behöver...

Men hittar man ett frisk exemplar har man en väldigt trevlig bil i BMW E36. smile

318is finns väl inte alls bara i cupé?yikes

Nej sedan och coupé är de karosser som finns det stämmer, Touring och cabriolet kom först till senare årsmodeller av E36 och då fick dessa aldrig M42B18 under huven de år den fanns kvar. Jag vet inte hur jag tänkt. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Guggaaa
2 april 2012 · 17 Inlägg

Haha,nu låter det bättre! ja ja tänkte jag å!wink

Jiar
14 juli 2012 · 202 Inlägg

Jag rekommenderar en E30 de väger mindre och roligare att köra.

Om ägarna innan vart rädd om bilen så behöver du inte dra dig undan pga milen, min nuvarande is har gått 34tusen o funkar lika bra
Som min gamla som hade gått 14 tusen

Senast redigerat av Jiar (14 juli 2012)

Mercedes 240D "250D" (1982)
Volvo 340 (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang