2530
Sök

Multiratt SAAB

3 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
Hej! Jag har en 95 -06 där rattkontrollerna för radio, aut-låda, signalhorn oftast inte funkar. Ibland funkar någon eller några av dem. Glapp? Var? Något för en normalhändig eller verkstad? Tackar för råd o tips.

2 271 Inlägg
12 november 2011
Engentligen ingen raketforskning att ta av ratt och airbag för felsökning.
Däremot skulle jag råda dig att lämna in din om du känner dig osäker inför detta.
Kan tänka mig avbrott på pcb:n i knapparna alt kabelbrott/glapp i lilla multikabeln/donet.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
12 november 2011
gorkick skrev:
Hej! Jag har en 95 -06 där rattkontrollerna för radio, aut-låda, signalhorn oftast inte funkar. Ibland funkar någon eller några av dem. Glapp? Var? Något för en normalhändig eller verkstad? Tackar för råd o tips.

Garanterat avbrott i "Coilspring" Sladden/rullen som sitter mellan ratt och rattstång. Ett tämligen vanligt fel på 9-5´orna och kostar som reservdel runt 1200 spänn på Saab.
Montera bort krockudde och ratt så sitter den sedan direkt framför ögonen under ratten. Det är som en rulle man lyfter bort med el-kontakter på som man kopplar loss, sedan monterar man bara dit den nya. Det är inga större probs, enda man behöver tänka på att lyfta batteripol för att döda kudden och se till att ratten är vriden någorlunda rakt eftersom den nya "rullen" är laddad för att monteras i detta läge.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

3 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
smile Jag var också inne på tanken om överföringen mellan ratt o resten av bilen med tanke på de multipla felen och deras gemensamma nämnare. Du verkar vederhäftig, lämnar nog bort det men då med diagnos. Tackar!

hotrodder skrev:
gorkick skrev:

Garanterat avbrott i "Coilspring" Sladden/rullen som sitter mellan ratt och rattstång. Ett tämligen vanligt fel på 9-5´orna och kostar som reservdel runt 1200 spänn på Saab.
Montera bort krockudde och ratt så sitter den sedan direkt framför ögonen under ratten. Det är som en rulle man lyfter bort med el-kontakter på som man kopplar loss, sedan monterar man bara dit den nya. Det är inga större probs, enda man behöver tänka på att lyfta batteripol för att döda kudden och se till att ratten är vriden någorlunda rakt eftersom den nya "rullen" är laddad för att monteras i detta läge.

Sök