Saab 900 2.0T 98a laddar över 1.5 bar och hackar när den e kall

Conceited GARAGET V.D.
13 november 2011 · 900 Inlägg

som rubriken lyder.. köpte bilen igår. bilen stått stil sen juli 2010. jag åkte en sväng idag och tryckte gasen till botten bara testa bilen liksom. på 3an så hackade den 2 ggr å likadant med 4an. den hackar så det känns att hela bilen skakar (ganska kraftigt) å tappar fart. sen går han som en klocka igen.
den e steg2 chippad så det märks nän man trycker på gasen.

sen har den en "sport koppling" (vet ej va man kallar den) men det e en sån som låter som att det blåser när man växlar. va kallas en sån? den e ganska dryg, man måste trycka kopplingen till botten annars går det inte att växla. enligt föra ägaren så det ska vara så på sån koppling, det tar lite tid innan man vänjer sig sa han.
men man får den dära känslan om att kopplingen håller på att ta slut.. blev ja blåst eller ska det vara så på en sån sport-koppling eller va de nu hete :p

MVH
Mackan

Senast redigerat av Conceited (1 mars 2012)

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Janneutanb
13 november 2011 · 7 271 Inlägg

Låter som att det blåser?

Testa att byta tändstift först, BCPR7 ES11 har jag för mig brukar vara rekomenderat.
Provat tanka fräsch 98 oktan?
Annars kan även tändkasetten vara taskig.

Conceited GARAGET V.D.
13 november 2011 · 900 Inlägg

Brains skrev:
Låter som att det blåser?

Testa att byta tändstift först, BCPR7 ES11 har jag för mig brukar vara rekomenderat.
Provat tanka fräsch 98 oktan?
Annars kan även tändkasetten vara taskig.

ja en sån här hydraulkoppling tror jag den heter

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Janneutanb
13 november 2011 · 7 271 Inlägg

Ja en vanlig hydralisk koppling som det sitter i nästan varenda bil...
Det ska i vilket fall inte låta något om den när man kopplar.
Den kanske inte är luftad ordentligt heller?

Sitter det en annan lamell och tryckplatta eller är den bara ombyggd till hydralisk istället för vajer?

Låter det när du kopplar och står still?
Om inte, syftar du inte på att det kanske sitter en öppen dump på bilen? roll

Senast redigerat av Brains (13 november 2011)

Conceited GARAGET V.D.
13 november 2011 · 900 Inlägg

Brains skrev:
Ja en vanlig hydralisk koppling som det sitter i nästan varenda bil...
Det ska i vilket fall inte låta något om den när man kopplar.
Den kanske inte är luftad ordentligt heller?

Sitter det en annan lamell och tryckplatta eller är den bara ombyggd till hydralisk istället för vajer?

Låter det när du kopplar och står still?
Om inte, syftar du inte på att det kanske sitter en öppen dump på bilen? roll

nej alla saabar efter 97 kom me hydraliskkoppling. det vet jag.
den låter inte när man står stil å växlar utan bara när man kör (å accelerear ordentligt) annars hörs det inte . det låter sportigt så det e ingen fel med det. jag har svårt att beskriva hur det låter. typ som att bilen slirar när man växlar. har hört ljudet från visa sport bilar. jag e ganska dålig på sånt.. jag vet att den där jäkla kopplingen heter nåt.. ska googla :p

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Janneutanb
13 november 2011 · 7 271 Inlägg

Alltså du menar inte bara en helt vanlig dumpventil då?
Det har inget med kopplingen att göra och det låter bara när du får laddtryck och släpper upp gasen...
http://www.garaget.org/video/4425

Senast redigerat av Brains (13 november 2011)

Conceited GARAGET V.D.
13 november 2011 · 900 Inlägg

Brains skrev:
Alltså du menar inte bara en helt vanlig dumpventil då?
Det har inget med kopplingen att göra och det låter bara när du får laddtryck och släpper upp gasen...
http://www.garaget.org/video/4425

ja precis så låter den.. så det har inte med kopplingen att göra?

ok varför måste jag trycka på kopplingen till botten för att kunna växla? å släpper jag kopplingen 1 cm så lägger bilen av.. är den på väg att ta slut eller går det att rädda den?

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Janneutanb
13 november 2011 · 7 271 Inlägg

Nej, det är en ventil som släpper ut laddtrycket när du växlar så att det inte slår tillbaka på turbon.

Kopplingen kanske är en sinterlamell och då har dom mycket kortare dragläge än vanliga just för att dom ska betta mycket hårdare.

Testa att köra på en högre växel t ex 4-5 och sen koppla, varva på rejält och släpp upp kopplingen direkt.
Om den inte slirar så är kopplingen bra.

Conceited GARAGET V.D.
13 november 2011 · 900 Inlägg

Brains skrev:
Nej, det är en ventil som släpper ut laddtrycket när du växlar så att det inte slår tillbaka på turbon.

Kopplingen kanske är en sinterlamell och då har dom mycket kortare dragläge än vanliga just för att dom ska betta mycket hårdare.

Testa att köra på en högre växel t ex 4-5 och sen koppla, varva på rejält och släpp upp kopplingen direkt.
Om den inte slirar så är kopplingen bra.

testade det.. bilen hackade sen dog smile

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Janneutanb
13 november 2011 · 7 271 Inlägg

Dog?
Jag menade att du ska köra med bilen i typ 100km/h på 5an och sen gör du så.

FatManCustoms grön aktivist
13 november 2011 · 846 Inlägg

Tändstift (redan omnämnt), vacuum-slangar, tändkasett, magnetventil, wastegate-klocka.

Tändstift finns det inget att kolla egentligen så sett, bara att byta.

Vaccuum-slangarna ska inte vara spruckna eller torra, är dom det så ska även dom bytas.

Tändkassett kan man inte heller se om den är trasig, svårt att förstå vad du menar med att den rycker 2 gånger (är det lätta ryckningar eller är det "OH SHIT JAG HÅLLER PÅ OCH SLÅR NÄSAN I INSTRUMENTPANELEN!!!"-ryckningar?).

För att kontrollera magnetventil så gör du som så att du kopplar ur den (alternativt plockar du ur 5:ans säkring, APC-säkringen).
Då ska bilen bara ladda grundladdtryck och gå en liten bit in på det gula (inte in på det röda som det gör nu).

Wastegateklockan kan det också vara om den är skruvad på. Har förra ägaren skruvat ett par varv på den så laddar bilen "för mycket" och kan då gå in i tryckvakten (och då kan du uppleva "OH SHIT JAG HÅLLER PÅ OCH SLÅR NÄSAN I INSTRUMENTPANELEN!!!"-ryckningarna som jag skrev innan).

Saab 9-5 SC Aero "Daycare Express" (2002)
Skoda Fabia vRS "Skodmissile" (2011)
Conceited GARAGET V.D.
13 november 2011 · 900 Inlägg

Brains skrev:
Dog?
Jag menade att du ska köra med bilen i typ 100km/h på 5an och sen gör du så.

hehe känner mig dålig :0 missförstod dig :p var ute nyss och testade igen och den slirade inte, de blev så in i helvete tryck, kändes som att man tryckte på en NOZ knapp .. gick jävligt fort ;p

däremot så "känns" det som att den slirar när man växlar, endast vid växlingen alltså typ 3 sekunder. ljudet hörs endast från högra sidan. inget känns i bilen, bara hörs.

MVH

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Conceited GARAGET V.D.
13 november 2011 · 900 Inlägg

Confide skrev:
Tändstift (redan omnämnt), vacuum-slangar, tändkasett, magnetventil, wastegate-klocka.

Tändstift finns det inget att kolla egentligen så sett, bara att byta.

Vaccuum-slangarna ska inte vara spruckna eller torra, är dom det så ska även dom bytas.

Tändkassett kan man inte heller se om den är trasig, svårt att förstå vad du menar med att den rycker 2 gånger (är det lätta ryckningar eller är det "OH SHIT JAG HÅLLER PÅ OCH SLÅR NÄSAN I INSTRUMENTPANELEN!!!"-ryckningar?).

För att kontrollera magnetventil så gör du som så att du kopplar ur den (alternativt plockar du ur 5:ans säkring, APC-säkringen).
Då ska bilen bara ladda grundladdtryck och gå en liten bit in på det gula (inte in på det röda som det gör nu).

Wastegateklockan kan det också vara om den är skruvad på. Har förra ägaren skruvat ett par varv på den så laddar bilen "för mycket" och kan då gå in i tryckvakten (och då kan du uppleva "OH SHIT JAG HÅLLER PÅ OCH SLÅR NÄSAN I INSTRUMENTPANELEN!!!"-ryckningarna som jag skrev innan).

den hackar kraftigt! det känns som du beskriver. fast det händer bara ibland. igår hackade den inte. men idag gjorde den det 2 gånger. körde ganska mycket idag då jag vart jag jagad av en polis buss. så dum så jag var så körde jag 180 på 70 väg å mötte polisbussen då. tur att man bor i skogen :p
men iaf, vad kan det vara? vad e vanligaste felen på 900 när det gäller mitt problem?

MVH

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
FatManCustoms grön aktivist
13 november 2011 · 846 Inlägg

Dom ryckningarna beror på att tryckvakten går in och bryter tändningen, den gör det för att den får för högt laddtryck.
Isåfall så ska du kolla vaccuum-slangarna så att det inte läcker någonstans.
Vanligaste orsaken är att någon har gjort ett hål i slangen till wastegate-klockan eller monterat pysventil däör
Kolla även vad du har för grundladdtryck.
Det gör du genom att plocka bort 5:ans säkring (APC-säkringen, sitter på 5:e platsen i 9000 och borde göra det i 900 med) och ge fullgas.
Laddtrycket ska inte gå upp till mer än 2/3 delar av det gula.
Om du är osäker så kan du filma det medans du kör på 4:ans växel och ger fullgas (fullt ladd borde du ha vid 2000 rpm ungefär).
Lägg upp klippet på youtube så kan vi kolla på det sedan.

Och för att vara lite moraliserande : hur fan tänker man när man kör i 180 på en 70-väg med en 900?
Speciellt med en som har orginal bromsar och orginal fram/bakvagn =/?

Saab 9-5 SC Aero "Daycare Express" (2002)
Skoda Fabia vRS "Skodmissile" (2011)
mrpalmer
13 november 2011 · 796 Inlägg

hmm, känns som du trollar? Men vad vet jag och mitt arma luder. Men "blåsten" när du växlar är garanterat en öppen dumpventil, som släpper ut övertrycket som bildas ifrån turbon! Som de ovanför redan skrivit. Sen tror jag att du åker med en sinterkoppling eller viggen koppling! Förmodligen sinter eftersom du beskriver de som att de knappt går att slira igång bilen.

Hemma bra, garaget BÄST!
Conceited GARAGET V.D.
14 november 2011 · 900 Inlägg

Confide skrev:
Dom ryckningarna beror på att tryckvakten går in och bryter tändningen, den gör det för att den får för högt laddtryck.
Isåfall så ska du kolla vaccuum-slangarna så att det inte läcker någonstans.
Vanligaste orsaken är att någon har gjort ett hål i slangen till wastegate-klockan eller monterat pysventil däör
Kolla även vad du har för grundladdtryck.
Det gör du genom att plocka bort 5:ans säkring (APC-säkringen, sitter på 5:e platsen i 9000 och borde göra det i 900 med) och ge fullgas.
Laddtrycket ska inte gå upp till mer än 2/3 delar av det gula.
Om du är osäker så kan du filma det medans du kör på 4:ans växel och ger fullgas (fullt ladd borde du ha vid 2000 rpm ungefär).
Lägg upp klippet på youtube så kan vi kolla på det sedan.

Och för att vara lite moraliserande : hur fan tänker man när man kör i 180 på en 70-väg med en 900?
Speciellt med en som har orginal bromsar och orginal fram/bakvagn =/?

tack! ska kolla upp slangarna imon efter jobbet.
jag måste säga att det här var första gången jag kör 180 på en 70 väg. det e så här att jag skulle testa bilen å det var inte menat att det ska gå så fort.. han gick upp från 70 till 180 på mindre än 10 sekunder. å han är ganska stabil så det kändes inte ens, men när jag mötte polisen så fick jag panik. jag skulle ha förlorat mitt körkort. jag var bara tvungen. jag kan tala om att det inte luktade gott om bromsarna efteråt. inget jag e stolt över.. men men.. tillbax till problemet, om det e något med vakumslangarna varför då händer inte det helatiden? det händer som sagt bara ibland. har läcka i avgassystemet, kan det påverka?

MVH

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Conceited GARAGET V.D.
14 november 2011 · 900 Inlägg

mrpalmer skrev:
hmm, känns som du trollar? Men vad vet jag och mitt arma luder. Men "blåsten" när du växlar är garanterat en öppen dumpventil, som släpper ut övertrycket som bildas ifrån turbon! Som de ovanför redan skrivit. Sen tror jag att du åker med en sinterkoppling eller viggen koppling! Förmodligen sinter eftersom du beskriver de som att de knappt går att slira igång bilen.

den här e min första 900a, kan bara säga att den laddar snabbare än min v6a som har 210 hk. det e otroligt men kan ladda upp en film så får ni se. enligt kvitton så e det steg2 chippad, 285 hk

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Thereturn
14 november 2011 · 28 Inlägg

Jag skulle tippa på bränsle pumpen. de blev så på min 9000 en gång att den hackade. Jag åkte in till saab och blev sagd att byta bränsle pumpen då den inte hänger när man trimmar.
kan va ett tipps smile /Jocke

HenkeTIC
14 november 2011 · 888 Inlägg

Kolla vaccumslangarna som går till bränsletrycksregulatorn och mapsensorn. Mapsensorn sitter på svarta staget som går mellan fjädertornen. Bränsletrycksregulatorn sitter på fuelrailen. Slangarna till dessa ansluts på höger sida på spjällhuset (sett innefrån bilen).

Dessa två slangar blir dåliga ganska snabbt.

Mvh Henke

mrpalmer
14 november 2011 · 796 Inlägg

Conceited skrev:

mrpalmer skrev:
hmm, känns som du trollar? Men vad vet jag och mitt arma luder. Men "blåsten" när du växlar är garanterat en öppen dumpventil, som släpper ut övertrycket som bildas ifrån turbon! Som de ovanför redan skrivit. Sen tror jag att du åker med en sinterkoppling eller viggen koppling! Förmodligen sinter eftersom du beskriver de som att de knappt går att slira igång bilen.

den här e min första 900a, kan bara säga att den laddar snabbare än min v6a som har 210 hk. det e otroligt men kan ladda upp en film så får ni se. enligt kvitton så e det steg2 chippad, 285 hk

Tycker att 285hk för ett steg 2 chipp låter extremt mycket?

Hemma bra, garaget BÄST!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang