Har problem med B2 Audio AC basar och letar efter andra basar med samma karaktär

Palicuse
22 november 2011 · 1 129 Inlägg

evilaudio skrev:

Palicuse skrev:

Palicuse skrev:

Basen blir ju till genom att trycka/flytta luft. Och med tanke på att en portad baslåda flyttar luft inne från lådan o ut genom porten lådan så blir det ju mer djupbas från den jämfört med en sluten pga att den delen luft/djupbas "stängs" inne i lådan....

Detta är bara en fördjupad förklaring till det ja menade med att basen "stängs" inne i en sluten låda. Och råkade skriva lite fel samtidigt smile

Fast de du skriver stämmer inte så de kvittar.

den största anledningen till att man bygger portad låda e ju för att öka verkningsgraden. Den spelar inte djupare bara för att den e portad. Allt handlar ju om avstämning.

Självklart är det mer än att lådan är portad som avgör hur den ska spela. Det ja mena i fördjupningen va bara en grund.

Visst bygger man i de flesta fall en portad låda för att få högre verkningsgrad så att det ex spelar så högt som möjligt. Men händer det inte att en portad låda inte byggs i första hand för att få högre verkningsgrad, utan bara har det som ett plus i kanten.

big-jepp
22 november 2011 · 3 187 Inlägg

Palicuse skrev:

evilaudio skrev:

Palicuse skrev:

Detta är bara en fördjupad förklaring till det ja menade med att basen "stängs" inne i en sluten låda. Och råkade skriva lite fel samtidigt smile

Fast de du skriver stämmer inte så de kvittar.

den största anledningen till att man bygger portad låda e ju för att öka verkningsgraden. Den spelar inte djupare bara för att den e portad. Allt handlar ju om avstämning.

Självklart är det mer än att lådan är portad som avgör hur den ska spela. Det ja mena i fördjupningen va bara en grund.

Visst bygger man i de flesta fall en portad låda för att få högre verkningsgrad så att det ex spelar så högt som möjligt. Men händer det inte att en portad låda inte byggs i första hand för att få högre verkningsgrad, utan bara har det som ett plus i kanten.

du har fått extremt många svar på olika basar, men har ALLTID skrivit något negativt om alla basar..

är du nöjd med b2 basarna behåll dom! eller köp 10" modellen av dom.. svårare än så är det inte..

Honda civic "civicen" (1993)
Nitromast Dr. Scanner
22 november 2011 · 2 167 Inlägg

Palicuse skrev:

evilaudio skrev:

Palicuse skrev:

Detta är bara en fördjupad förklaring till det ja menade med att basen "stängs" inne i en sluten låda. Och råkade skriva lite fel samtidigt smile

Fast de du skriver stämmer inte så de kvittar.

den största anledningen till att man bygger portad låda e ju för att öka verkningsgraden. Den spelar inte djupare bara för att den e portad. Allt handlar ju om avstämning.

Självklart är det mer än att lådan är portad som avgör hur den ska spela. Det ja mena i fördjupningen va bara en grund.

Visst bygger man i de flesta fall en portad låda för att få högre verkningsgrad så att det ex spelar så högt som möjligt. Men händer det inte att en portad låda inte byggs i första hand för att få högre verkningsgrad, utan bara har det som ett plus i kanten.

Nej, den byggs för att den har högre verkningsgrad med en förlust av kvalite

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
22 november 2011 · 2 353 Inlägg

Nitromast skrev:

Palicuse skrev:

evilaudio skrev:

Fast de du skriver stämmer inte så de kvittar.

den största anledningen till att man bygger portad låda e ju för att öka verkningsgraden. Den spelar inte djupare bara för att den e portad. Allt handlar ju om avstämning.

Självklart är det mer än att lådan är portad som avgör hur den ska spela. Det ja mena i fördjupningen va bara en grund.

Visst bygger man i de flesta fall en portad låda för att få högre verkningsgrad så att det ex spelar så högt som möjligt. Men händer det inte att en portad låda inte byggs i första hand för att få högre verkningsgrad, utan bara har det som ett plus i kanten.

Nej, den byggs för att den har högre verkningsgrad med en förlust av kvalite

Ja, sen är det förvisso så att för hemmabruk så krävs det oftast en konstruktion som tex basreflex för att komma ned i frekvens, men för bil? NEJ!

Om man är ute efter max välljud i en bil, så är det ju bara att glatt tacka och ta emot att vi inte behöver hålla på med basreflex. Det är liksom en sån gratis bonus, så att hålla på och mecka med basreflex för bilbruk, om man ändå inte är ute efter nån extra dB, ja det är ju bara att vara korkad....

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Palicuse
24 november 2011 · 1 129 Inlägg

Att en portad låda ger högre verkningsgrad och sämre ljudkvalitet säger ja inte nej till. Utan är det enbart max välljud som gäller så ligger slutet bäst till. Men som ja försökte uttrycka det så händer det väl att folk väljer o offra lite välljud mot högre verkningsgrad och med det inte använder sig av den högre verkningsgraden som nummer ett, utan mer som ett plus i kanten.

Om ex. en kille gör en form av sq bygge som ska användas till demo och vill ha lite mer "knuff" i hela, väljer att bygga portad låda istället för att använda sig av slutet. Bygger han inte då sq i första hand då och använder sig av den högre verkningsgrad i andra hand.

Nitromast Dr. Scanner
24 november 2011 · 2 167 Inlägg

Om en kille gör en form av SQ bygga så bygger han inte en portad låda över huvudtaget.
Men vadå "bygger SQ i första hand"  ? Det gör han ju inte om han bygger en portad!

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
25 november 2011 · 2 353 Inlägg

Palicuse skrev:
Att en portad låda ger högre verkningsgrad och sämre ljudkvalitet säger ja inte nej till. Utan är det enbart max välljud som gäller så ligger slutet bäst till. Men som ja försökte uttrycka det så händer det väl att folk väljer o offra lite välljud mot högre verkningsgrad och med det inte använder sig av den högre verkningsgraden som nummer ett, utan mer som ett plus i kanten.

Om ex. en kille gör en form av sq bygge som ska användas till demo och vill ha lite mer "knuff" i hela, väljer att bygga portad låda istället för att använda sig av slutet. Bygger han inte då sq i första hand då och använder sig av den högre verkningsgrad i andra hand.

Vill man ha lite mer "knuff" så gör man andra saker.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
dbjanoz
27 november 2011 · 1 785 Inlägg

Frippe_L skrev:

Simon76 skrev:
Det är inte första gången som jag hör talas om detta fenomenet hos B2.
Jag var lite inne på 2st B2 ES8 i sommras. Men butiken jag skulle handla hos sa att det har varit mycket strul med B2.
Fel på produkterna och ingen respons från tillverkaren.
Så butiken ville inte sälja dem till mig, trots att de var återförsäljare..

Låter konstigt, jag har ofta kontakt med både den nya svenska importören av B2 (Blekingebilradio.se) och "Jay" som är delägare i märket.
Den återförsäljaren har kanske försökt få tag i förre importören, Elvis på Hallstaviks bildelar som det ofta var större chans att vinna på triss än att han svarade.

AC basarna har ja inte hört nåt om att limmet släpper men tydligen så gör det så på dem med.
HS15 däremot hade flera problem med och både AC och HS är ju nedlagda serier, tyvärr för det var trevliga basar.

Ringde "Elvis" senast i onsdags och det var inga problem att nå honom. Nu är han före detta importör så det spelar ingen större roll i nuläget.

Basar som släpper i limningen beror oftast på att man använder ett lim som inte räcker till för att hålla ihop delarna. Man snålar helt enkelt på materialen för att få en billigare produkt. Detta har hänt ett par gånger med B2 Audio's produkter. Detta är givetvis inte bra och tycker att man ska ta problemen på allvar.

Om du vill skaffa dig basar som garanterat aldrig kommer att släppa i limningen så länge du inte använder kniv så ger jag dig rådet att skaffa ett par basar från Digital Designs. Kan rekommendera att satsa på en eller flera basar i 2500 serien.

Satsa på en bas och ett steg. Kvalité är bättre än kvantitet. Det gäller inom de flesta områden så även billjud.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
dbjanoz
27 november 2011 · 1 785 Inlägg

b2audiodk skrev:
Frode har mitt tlf nr och han har även alla uppgifter han behöver. Efter att Elvis slutade som importör, så har Frode själv ringt mig och beställt grejor. Men som sagt innan, så har det varit lite sådär med betalningen som jag fortfarande väntar på (7 månader nu). Tycker det är konstigt att Kim måsste göra mig uppmärksam på ditt problem och inte Frode som kan få tag på mig utan problem. Att Frode inte ens kan lämna ett intyg verkar ju också vara lite sådär... Om du har köpt dessa basar inom senaste 10 månaderna så kände Frode till att han skulle kontakta mig direkt om det var något. Hur gamla basarna är nu är ju svårt att säga, men Frode måsste ha haft dom i alla fall 1 år. Oavsett vi vill gärna hjälpa, men vi måsste på något sätt ha en form utav köpes intyg. Annars är det ju lite svårt att styrka vart basarna kommer ifrån och när dom köptes.

Om Ljudgaragen har sålld dom begagnade till dig och fått pengar, så ingår det ju i bokförningen som en försäljningen och då måsste det på ett vis finnas underlag på detta. Om det inte finns, då kanske pengarna tog vägen en annan stans, men det får Skatteverket reda ut...

Och vad är meningen med att offentligt smutskasta en återförsäljare när man är distributör?

Om informationen tar sin rätta väg från börjar behöver aldrig sådana här interna grejer offentliggöras på öppna forum. Det är knappast något som gagnar branschen att öppet visa att kommunikationen inte fungerar.

Om det skulle vara så att ekonomin hos en återförsäljare inte sköts så är det något man sköter mellan parterna.

Nu var det frågan om ett problem när det gäller en produkt. Lös problemet istället för att skapa fler.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
b2audiodk
27 november 2011 · 7 Inlägg

Om du såg hur stor sandlåda det var från början och även att det skulle skapas trådar på andra forum som samtidig inte hade korrekt info, så gorde jag som en människa och skrev ett direkt svar (kanske utan att det var 100% genomtänkt)

Att vi inte löser problemen är helt fel. Vi säger till kunden att vi skall fixa nya basar mot uppvisande av ett intyg, och det är väl inte för mycket att begära. Frode och jag kommer nog att lösa ekonomin inom närmaste framtid, så om inte annat så kan det vara att vi har löst ännu ett problem.

Bra att du gillar och förslår andra basar, men att snacka om ekonomi pga limm, GET REAL. Hur mycket tror du limm kostar jämtemot att ha ett konto som står för rep, service, etc, etc. Dom basarna det var snack om var första generation av AC och HS, båda serier som inte finns numera.

Så du får gärna yttra dina slutsatser, men dom är i alla fall inte 100% korrekta..
Men så är det ju på ett forum. Vi är alla kungar bakom tangentbordet, även jag ibland roll

Senast redigerat av b2audiodk (27 november 2011)

M_icke_
27 november 2011 · 3 466 Inlägg

dbjanoz skrev:

b2audiodk skrev:
Frode har mitt tlf nr och han har även alla uppgifter han behöver. Efter att Elvis slutade som importör, så har Frode själv ringt mig och beställt grejor. Men som sagt innan, så har det varit lite sådär med betalningen som jag fortfarande väntar på (7 månader nu). Tycker det är konstigt att Kim måsste göra mig uppmärksam på ditt problem och inte Frode som kan få tag på mig utan problem. Att Frode inte ens kan lämna ett intyg verkar ju också vara lite sådär... Om du har köpt dessa basar inom senaste 10 månaderna så kände Frode till att han skulle kontakta mig direkt om det var något. Hur gamla basarna är nu är ju svårt att säga, men Frode måsste ha haft dom i alla fall 1 år. Oavsett vi vill gärna hjälpa, men vi måsste på något sätt ha en form utav köpes intyg. Annars är det ju lite svårt att styrka vart basarna kommer ifrån och när dom köptes.

Om Ljudgaragen har sålld dom begagnade till dig och fått pengar, så ingår det ju i bokförningen som en försäljningen och då måsste det på ett vis finnas underlag på detta. Om det inte finns, då kanske pengarna tog vägen en annan stans, men det får Skatteverket reda ut...

Och vad är meningen med att offentligt smutskasta en återförsäljare när man är distributör?

Om informationen tar sin rätta väg från börjar behöver aldrig sådana här interna grejer offentliggöras på öppna forum. Det är knappast något som gagnar branschen att öppet visa att kommunikationen inte fungerar.

Om det skulle vara så att ekonomin hos en återförsäljare inte sköts så är det något man sköter mellan parterna.

Nu var det frågan om ett problem när det gäller en produkt. Lös problemet istället för att skapa fler.

Detta kunde du mycket väl tagit i pm?! Men de e väll roligare o visa hur duktig man är..

Inser du att du själv håller på med smutskastning? Lite sandlådenivå på denna tråden just nu!

Senast redigerat av M_icke_ (27 november 2011)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
ekelund88
27 november 2011 · 2 656 Inlägg

M_icke_ skrev:

dbjanoz skrev:

b2audiodk skrev:
Frode har mitt tlf nr och han har även alla uppgifter han behöver. Efter att Elvis slutade som importör, så har Frode själv ringt mig och beställt grejor. Men som sagt innan, så har det varit lite sådär med betalningen som jag fortfarande väntar på (7 månader nu). Tycker det är konstigt att Kim måsste göra mig uppmärksam på ditt problem och inte Frode som kan få tag på mig utan problem. Att Frode inte ens kan lämna ett intyg verkar ju också vara lite sådär... Om du har köpt dessa basar inom senaste 10 månaderna så kände Frode till att han skulle kontakta mig direkt om det var något. Hur gamla basarna är nu är ju svårt att säga, men Frode måsste ha haft dom i alla fall 1 år. Oavsett vi vill gärna hjälpa, men vi måsste på något sätt ha en form utav köpes intyg. Annars är det ju lite svårt att styrka vart basarna kommer ifrån och när dom köptes.

Om Ljudgaragen har sålld dom begagnade till dig och fått pengar, så ingår det ju i bokförningen som en försäljningen och då måsste det på ett vis finnas underlag på detta. Om det inte finns, då kanske pengarna tog vägen en annan stans, men det får Skatteverket reda ut...

Och vad är meningen med att offentligt smutskasta en återförsäljare när man är distributör?

Om informationen tar sin rätta väg från börjar behöver aldrig sådana här interna grejer offentliggöras på öppna forum. Det är knappast något som gagnar branschen att öppet visa att kommunikationen inte fungerar.

Om det skulle vara så att ekonomin hos en återförsäljare inte sköts så är det något man sköter mellan parterna.

Nu var det frågan om ett problem när det gäller en produkt. Lös problemet istället för att skapa fler.

Detta kunde du mycket väl tagit i pm?! Men de e väll roligare o visa hur duktig man är..

så konsumenterna inte får veta nått ??

big-jepp
27 november 2011 · 3 187 Inlägg

ekelund88 skrev:

M_icke_ skrev:

dbjanoz skrev:

Och vad är meningen med att offentligt smutskasta en återförsäljare när man är distributör?

Om informationen tar sin rätta väg från börjar behöver aldrig sådana här interna grejer offentliggöras på öppna forum. Det är knappast något som gagnar branschen att öppet visa att kommunikationen inte fungerar.

Om det skulle vara så att ekonomin hos en återförsäljare inte sköts så är det något man sköter mellan parterna.

Nu var det frågan om ett problem när det gäller en produkt. Lös problemet istället för att skapa fler.

Detta kunde du mycket väl tagit i pm?! Men de e väll roligare o visa hur duktig man är..

så konsumenterna inte får veta nått ??

exakt vad fick du veta utav hans inlägg?

Honda civic "civicen" (1993)
ekelund88
27 november 2011 · 2 656 Inlägg

big-jepp skrev:

ekelund88 skrev:

M_icke_ skrev:

Detta kunde du mycket väl tagit i pm?! Men de e väll roligare o visa hur duktig man är..

så konsumenterna inte får veta nått ??

exakt vad fick du veta utav hans inlägg?

hade inte enaning om att b2 snålade in på limmet tex ett av dom vettiga inläggen i dnena tråd

big-jepp
27 november 2011 · 3 187 Inlägg

ekelund88 skrev:

big-jepp skrev:

ekelund88 skrev:

så konsumenterna inte får veta nått ??

exakt vad fick du veta utav hans inlägg?

hade inte enaning om att b2 snålade in på limmet tex ett av dom vettiga inläggen i dnena tråd

¨

i det inlägget som micke citerade så står det inget om något lim vad jag kan se? dock i det tidigare inlägget han har skrivit..

Honda civic "civicen" (1993)
ekelund88
27 november 2011 · 2 656 Inlägg

big-jepp skrev:

ekelund88 skrev:

big-jepp skrev:

exakt vad fick du veta utav hans inlägg?

hade inte enaning om att b2 snålade in på limmet tex ett av dom vettiga inläggen i dnena tråd

¨

i det inlägget som micke citerade så står det inget om något lim vad jag kan se? dock i det tidigare inlägget han har skrivit..

hmm antog att han menade alla inlägg han gjort eftersom han anmärkte att han skulle "visa sig duktig" och när han nämt tex de med limmet så hade jag inte enanning om de som en vanlig användare och det är ju sån info som man gärna vill ha som konsument för vem vill limma om sina basar ? inte jag iaf

M_icke_
27 november 2011 · 3 466 Inlägg

ekelund88 skrev:

big-jepp skrev:

ekelund88 skrev:

hade inte enaning om att b2 snålade in på limmet tex ett av dom vettiga inläggen i dnena tråd

¨

i det inlägget som micke citerade så står det inget om något lim vad jag kan se? dock i det tidigare inlägget han har skrivit..

hmm antog att han menade alla inlägg han gjort eftersom han anmärkte att han skulle "visa sig duktig" och när han nämt tex de med limmet så hade jag inte enanning om de som en vanlig användare och det är ju sån info som man gärna vill ha som konsument för vem vill limma om sina basar ? inte jag iaf

Syftade främst på att han förklarar hur "de ska gå till" med kommunikation osv.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
ekelund88
27 november 2011 · 2 656 Inlägg

M_icke_ skrev:

ekelund88 skrev:

big-jepp skrev:

¨

i det inlägget som micke citerade så står det inget om något lim vad jag kan se? dock i det tidigare inlägget han har skrivit..

hmm antog att han menade alla inlägg han gjort eftersom han anmärkte att han skulle "visa sig duktig" och när han nämt tex de med limmet så hade jag inte enanning om de som en vanlig användare och det är ju sån info som man gärna vill ha som konsument för vem vill limma om sina basar ? inte jag iaf

Syftade främst på att han förklarar hur "de ska gå till" med kommunikation osv.

inte så det uppfatades från min sida så e my bad då :p

ExtraKim Team dBAkuten!
27 november 2011 · 3 263 Inlägg

ekelund88 skrev:
hade inte enaning om att b2 snålade in på limmet tex ett av dom vettiga inläggen i dnena tråd

Läs om, läs rätt.

Det är mycket riktigt så att limmet inte funkade till den övre upphängningen, men tror du på allvar att man medvetet väljer att snåla in på limmet när det gäller basar i den här prisklassen? Det är inte 1$ basar vi pratar om.

Det är snarare så att det var en olycklig kombination mellan lim och materialet som den övre upphängningen var gjord av. Det är mig veteligen ingen undre upphängning (spider) som har lossnat så där funkade uppenbarligen kombinationen.

Hade man velat snåla så hade man väl gjort det på någon del där prisskillnaden blir märkbar, hur mycket tror du limkostnaden uppgår till på en bas?

ekelund88 skrev:
han nämt tex de med limmet så hade jag inte enanning om de som en vanlig användare och det är ju sån info som man gärna vill ha som konsument för vem vill limma om sina basar ? inte jag iaf

Dessa basar finns inte kvar i sortimentet så det hade inte drabbat dig i vilket fall som helst, vi pratar om en serie som tillverkades i slutet på 2008 / början på 2009.

Ibland undrar jag om folk bara läser vart annat ord....

Senast redigerat av ExtraKim (27 november 2011)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
ekelund88
27 november 2011 · 2 656 Inlägg

ExtraKim skrev:

ekelund88 skrev:
hade inte enaning om att b2 snålade in på limmet tex ett av dom vettiga inläggen i dnena tråd

Läs om, läs rätt.

Det är mycket riktigt så att limmet inte funkade till den övre upphängningen, men tror du på allvar att man medvetet väljer att snåla in på limmet när det gäller basar i den här prisklassen? Det är inte 1$ basar vi pratar om.

Det är snarare så att det var en olycklig kombination mellan lim och materialet som den övre upphängningen var gjord av. Det är mig veteligen ingen undre upphängning (spider) som har lossnat så där funkade uppenbarligen kombinationen.

Hade man velat snåla så hade man väl gjort det på någon del där prisskillnaden blir märkbar, hur mycket tror du limkostnaden uppgår till på en bas?

läst om ett par gånger nu och oavsett hur jag vänt och vridit på det jag läst håller inte orginal limmet men limmar man om dom med bättre grejer håller dom ? ungefär det jag skrev ellerhur ?

skiter igentligen va de kostar de dom limmat med höll inte = dåligkvallite på limmet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang